LÖYDÄ OIKEA RENGASLÖYDÄ OIKEA RENGAS NÄYTÄ KAIKKI RENKAATNÄYTÄ KAIKKI RENKAAT JÄLLEENMYYJÄTJÄLLEENMYYJÄT

Perustietoja renkaista

Pintakuvion muotoilu

Michelin 18 toukokuuta 2010

Pintakuvion muotoilu

Renkaiden eri pintakuviomalleja voitaisiin leikillisesti verrata vaatteiden asusteisiin. Ne täydentävät ja korostavat ajoneuvon ulkonäköä. Renkaan pintakuvion tulee varmistaa tieote, vetokyky, jarrutus ym. mutta sen on oltava myös tyylikkäästi muotoiltu. Ajoneuvon suunnitteluvaiheessa renkaan pintakuviolla on tärkeä merkitys, sillä se antaa autolle viimeistellyn silauksen näyttelyhallissa.

Kaikki renkaat näyttävät samanlaisilta..!

Renkaan pintakuvion paremmuutta tai huonommuutta toisiin nähden on vaikeaa, ellei mahdotonta, arvioida pelkästään rengasta vilkaisemalla. Renkaan kulutuspinta, joka vastaa yhden kämmenen kokoa, on ainoa osa, joka on kosketuksissa tien pintaan ja sillä on ratkaisevan tärkeä merkitys renkaan pidon, suorituskyvyn ja turvallisuuden kannalta. Tästä syystä Michelin on rekrytoinut  tutkimuskeskukseensa kaikkiaan 6000 työntekijää  ja sen tutkimus- ja tuotekehitysbudjetti on eräs alansa suurimmista.

Tread pattern

Renkaan rakenne, materiaalit ja pintakuvio

Nämä varmistavat renkaan turvallisuuden ja hallittavuuden. Renkaan koostumus ja rakenne ovat piilossa renkaan sisällä kun taas pintakuvio on helposti tarkasteltavissa renkaan ulkopuolella. Mitkä ovat sitten niiden vaikutukset seuraavaan kahteen tärkeään ominaisuuteen?

  • Turvallisuus (märällä tiellä)
  • Ohjaustarkkuus (kuivalla tiellä)

PITO MÄRÄLLÄ TIELLÄ

Kulutuspinnan urat vaikuttavat veden poistumiseen renkaasta ja rikkovat tiellä olevan vesikerroksen hyvän tieotteen aikaansaamiseksi. Mitä enemmän kulutuspinnassa on uria, sitä enemmän ne "pumppaavat" pois vettä tienpinnalta. Rengas kerää ja siirtää pois vettä vain muuutamassa millisekunnissa. Esimerkiksi rengaskoko 195 / 65 / R 15 siirtää kokonaista 15 litraa vettä sekunnissa.

Kuviourien määrä

  • Mitä suurempi renkaan kuviourien osuus on pintakuviosta, sitä nopeammin rengas kykenee keräämään ja syrjäyttämään veden pois renkaan ja tien välistä.

Pintakuvion muoto

  • Samalla tavalla kuin kuviourat, renkaan pintakuvion muoto (symmetrinen, epäsymmetrinen, pyörimissuunnaltaan määrätty) määrittää veden poistumisnopeuden renkaan alta.

Lamellointi

  • Lamellit ovat renkaan kulutuspinnassa olevia pieniä leikkauksia, jotka parantavat renkaan pitoa märällä ja jäisellä alustalla. Ne toimivat tuulilasin pyyhkimien tavoin ja auttavat poistamaan vettä renkaan alta.

PITO KUIVALLA TIELLÄ

Renkaan kulutuspinnan on oltava riittävän jäykkä antaakseen renkaalle hyvän tieotteen ja ohjaustarkkuuden.

Renkaan jäykkyyteen vaikuttavat:

Renkaan profiili

•   Tasainen profiili ja neliömäiset olkapäät parantavat renkaan tieotetta kaarteessa.

Lamellien osuus

  • Mitä vähemmän pintakuviossa on lamelleja, sitä enemmän kumia on suoraan kosketuksissa ajoalustaan, mikä parantaa pitoa.

Leveät kuviourat

  • Suuret kuviopalat tekevät pintakuviosta jäykemmän.

Itselukkiutuvat lamellit

  • Kuviopalan runsas lamellointi vähentää pintakuvion jäykkyyttä. Tätä vaikutusta vastaan MICHELIN on kehittänyt 3-D -lamellit, jotka kuormattuina lukkiutuvat kiinni toisiinsa.
Rengasta käytettäessä kumi kuluu ja renkaan pito heikkenee. Muista tarkastaa renkaan urasyvyydet säännöllisesti, vähintään kerran kuukaudessa. Renkaat on vaihdettava uusiin viimeistään silloin, kun ne ovat kuluneet 1,6 mm tasolle kesärenkaissa ja 3,0 mm tasolle talvirenkaissa. Jos olet epävarma renkaittesi kulumisasteesta, käänny rengasammattilaisen puoleen.
  • HENKILÖAUTOT
  • SUV / 4X4
  • JAKELUAUTOT
Loader