LÖYDÄ OIKEA RENGASLÖYDÄ OIKEA RENGAS NÄYTÄ KAIKKI RENKAATNÄYTÄ KAIKKI RENKAAT JÄLLEENMYYJÄTJÄLLEENMYYJÄT

Perustietoja renkaista

Älä anna ulkonäön hämätä

Michelin 18 toukokuuta 2010

Älä anna ulkonäön hämätä

Monille rengas on vain musta ja pyöreä. Jos asiaan paneutuu tarkemmin niin huomaa, että rengas on korkeateknologinen osa auton alustaa, joka koostuu lukuisista eri ainesosista ja raaka-aineista, jotka ovat tärkeitä turvallisuuden kannalta.

Yksi rengas sisältää useita erilaisia kumiseoksia. Jokaisella ainesosalla on hyvin erilaiset ominaisuudet ja ne valmistetaan tarkkaan ennalta lasketuissa koostumuksissa, jotta taattaisiin niiden optimaalinen toiminta valmiissa tuotteessa.

Structure of a tyre

Renkaan rakenne

Rengas koostuu seuraavista osista:

1.Sisäkumikalvo

Sisäkumikalvo on synteettistä kumia, joka vastaa nykyaikaista sisärengasta ja varmistaa renkaan ilmatiiviyden.

2. Kudosrunko

Renkaan kudosrunko koostuu ohuista tekstiililangoista. Tekstiililankakerrosten välissä on kumia. Tällä tekstiilikudoksella on oleellinen merkitys renkaan rakenteen kannalta, sillä se ottaa vastaan renkaan sisällä olevan ilmanpaineen aiheuttamat rasitukset. Henkilöauton renkaan kudoskerroksessa on noin 1400 tekstiililankaa, joista jokainen kestää noin 15 kg:n kuormituksen.

3. Jalka-alue

Jalka-alue yhdistää renkaan vanteeseen. Jalka-alueen tehtävänä on välittää moottori- ja jarrutusteho renkaan vanteelta maakosketusalueeseen.

4. Reunavaijeri

Reunavaijeri pitää renkaan koossa ja tiukasti vanteella. Se kestää jopa 1800 kg:n kuormituksen murtumatta.  Koska autossa reunavaijereita on yhteensä kahdeksan (kaksi rengasta kohden), se kestää kokonaista 14.400 kg! Tavallinen auto painaa ainoastaan noin 1500 kg.

5. Renkaan sivu

Renkaan sivu on joustavaa kumia ja suojaa rengasta esim. jalkakäytävän reunojen tai tiessä olevien kuoppien aiheuttamilta iskuilta. Kovasta kumista valmistettuihin renkaan sivuihin merkitään myös kaikki tiedot kyseisestä renkaasta.

6. Tukivyöpaketti

Tuki- ja suojakudokset muodostavat tukivyöpaketin. Kudokset on yleisimmin valmistettu teräksestä ja ne koostuvat kumilla ympäröidyistä koordilangoista. Ne vaikuttavat erityisesti renkaan ohjautuvuuteen,  tieotteeseen ja kudosrungon suojaukseen.

7. 0-asteinen vyö

Tukivyöpaketin päällä on 0-asteinen vyö, jonka tehtävänä on vähentää kitkan aiheuttama lämpeneminen  ja estää keskipakovoiman aiheuttamat kulutuspinnan muodonmuutokset.

8. Kulutuspinta

Kulutuspinta on se on renkaan kuvioitu osa, joka on kosketuksissa tien pintaan. Maakosketusalueella olevan kulutuspintakuvion on kestettävä kovaakin rasitusta. Siinä käytettävän kumiseoksen on oltava mahdollisimman pitävä kaikilla alustoilla, kestettävä kulumista ja hankautumista sekä kuumennuttava mahdollisimman vähän.

Tutun mustan ja pyöreän pinnan alla piileekin varsin monimutkainen ja korkeateknologinen kokonaisuus.

  • HENKILÖAUTOT
  • SUV / 4X4
  • JAKELUAUTOT
Loader