Suomi

Rengashuolto

Vesiliirto on todellinen mutta näkymätön vaara

Michelin 22 kesäkuuta 2011

Vesiliirto on todellinen mutta näkymätön vaara

Vesiliirto syntyy, kun tielle kertyy niin runsaasti vettä, ettei se pääse poistumaan renkaan ja tienpinnan välistä. Vesikerros kerääntyy renkaan eteen kunnes veden paine ylittää renkaan paineen ja seurauksena on renkaiden pidon menetys. Kun renkaan ja tienpinnan välillä oleva kitka häviää, autoa ei voi ohjata eikä vauhtia voi hiljentää tai lisätä. Tämän seurauksena kuljettaja voi menettää auton hallinnan tai auto voi joutua sivuluisuun tai pyörähtää ympäri.

Miten välttää vesiliirto?

  • Tarkista renkaat ja rengaspaineet säännöllisesti. Liian alhainen rengaspaine lisää vesiliirron riskiä.  30% liian alhainen rengaspaine lisää huomattavasti vesiliirron vaaraa.
  • Tarkista renkaiden kuluneisuus ja urasyvyydet. Mitä vähemmän kulutuspintaa renkaassa on jäljellä, sitä herkemmin auto joutuu vesiliirtoon.
  • Laske ajonopeutta. Hiljennä vauhtia vielä lisää, kun lähestyt vesilammikkoa.

Mikä aiheuttaa vesiliirron?


Kun tiellä on runsaasti vettä, rengas voi menettää kosketuksen tienpintaan. Renkaan nopeus kasvattaa renkaan eteen kertyvän veden painetta: vesikiila tunkeutuu renkaan alle nopeuden kasvaessa ja nostaa renkaan kokonaan irti tien pinnasta. Mitä syvempi vesikerros ja mitä suurempi ajonopeus, sitä enemmän vesiliirron vaara kasvaa. Säilyttääkseen pidon märällä kelillä renkaan kulutuspinnan on ohjattava vettä syrjään sivuille ja renkaan alta.

Kulutuspinnan urasyvyys

Vesiliirto voidaan onneksi useimmiten ehkäistä huolehtimalla renkaan kulutuspinnan riittävästä urasyvyydestä. Renkaan kuluessa sen kyky ehkäistä vesiliirtoa heikkenee. Mitä syvempi vesikerros tiellä on, sen herkemmin ajoneuvo joutuu vesiliirtoon.

Anti Surf System: optimaalinen pito märällä tiellä


Kun tiellä on paljon vettä, vesiliirron vaara voi kohdata useimpia renkaita. Michelinin Anti Surf System -tekniikan avulla voidaan renkaan pitoa parantaa ja vähentää vesiliirron mahdollisuutta. Tekniikka, jota on käytetty MICHELIN Pilot Sport 3 -renkaassa, tarjoaa optimaalisen pidon märällä tiellä. MICHELIN Pilot Sport 3:n kulutuspinnan profiili, jossa olkapää on vähän pyöreämpi kuin aikaisemmin, saa veden poistumaan tehokkaammin renkaan alta.  Tämä minimoi vesiliirron mahdollisuuden.
  • henkilöautot
  • SUV- / 4x4
  • jakeluautot
  • Primacy 3

    Täydellinen yhdistelmä turvallisuutta ja kestävyyttä. LUE LISÄÄ

    Kesärenkaat

    Primacy 3
  • CrossClimate+

    Turvallisuutta varhaiskeväästä myöhäissyksyyn - Kesärengas, joka soveltuu Pohjoismaiden vaihteleviin sääoloihin. LUE LISÄÄ

    Kesärenkaat

    CrossClimate+ UUTUUS
  • Energy Saver +

    Turvallinen, kestävä ja polttoainetehokas rengas LUE LISÄÄ

    Kesärenkaat

    Energy Saver +
  • Pilot Sport 4

    Ajatuksista tielle. Välittömästi. LUE LISÄÄ

    Kesärenkaat

    Pilot Sport 4
  • Pilot Super Sport

    Ultra High Performance-luokan rengas, joka on suunniteltu erityisesti superurheiluautoihin
    ja tuning-versioihin LUE LISÄÄ

    Kesärenkaat

    Pilot Super Sport
  • Pilot Sport 4 S

    Aitoa intohimoa. Poikkeuksellista suorituskykyä. LUE LISÄÄ

    Kesärenkaat

    Pilot Sport 4 S UUTUUS
  • Pilot Sport Cup 2

    50% enemmän kierroksia radalla, nopeammin(1) Endurance-kisoista peräisin olevan teknologian ansiosta LUE LISÄÄ

    Kesärenkaat Ratarenkaat

    Pilot Sport Cup 2
  • Energy E-V

    Ensimmäinen yksinomaan sähköautoille suunniteltu Michelin-rengas LUE LISÄÄ

    Kesärenkaat

    Energy E-V
  • X-Ice North 3

    NASTOITETTU TALVIRENGAS TURVALLISEEN AJOON JÄÄLLE JA MUILLE POHJOISEN TALVIKELEILLE LUE LISÄÄ

    Talvirenkaat Nastarenkaat

    X-Ice North 3
  • X-Ice XI3

    NASTATON TALVIRENGAS TURVALLISEEN AJOON POHJOISMAISIIN TALVIOLOSUHTEISIIN LUE LISÄÄ

    Talvirenkaat

    X-Ice XI3
Loader