Suomi

Michelin-ukko

Michelin-veljekset loivat Michelin-ukon vuonna 1898 ja lahjakas julistetaiteilija O'Galop, alias Marius Rossillon, maalasi ukon veljesten idean mukaisesti. Ukko, josta tuli välittömästi huikea menestys, on vuosikymmenten saatossa muuttanut muotoaan ja mukautunut aikakautensa vaatimuksiin.


Michelin-ukon alkutarina (1893-1905)


Parhaat ideat syntyvät usein sattumalta. Yksi maailman tunnetuimmista mainoshahmoista, Michelin-ukko eli ranskankielisessä maailmassa Bibendum (tätä nimeä käytetään jatkossa Michelin-ukosta tässä historiikissa, käänt.huom.) ei ole poikkeus tästä säännöstä. Hänen ominaislaatuinen hahmonsa, persoonallinen huumorintajunsa, eikä vähiten hänen erikoinen nimensä ovat kaikki ainutlaatuisia ominaisuuksia ja ovat tulosta sattumien sarjasta, johon liittyvät niinkin erilaiset henkilöt kuin markkinoijaksi ryhtynyt insinööri, julistetaiteilija, antiikin runoilija ja autoilija.

Alussa oli sana

Ensimmäinen vaihe: André Michelin puolusti ilmatäytteisen renkaan (pneumatique) etuja helmikuussa 1893 järjestetyssä Pariisin tie- ja vesirakennusinsinöörien yhdistyksen kokouksessa ja esitti lauseen: "Le pneu boit l'obstacle", eli "rengas juo esteet" (vaimentaa, suom.huom.). Tämä historiallinen lausahdus osoittautui myöhemmin hedelmälliseksi ja siitä tulikin Michelinin motto.          

Toinen vaihe: seuraavana vuonna Michelinin veljekset huomasivat "Exposition Universelle et Coloniale" -maailmannäyttelyssä Lyonissa omalla osastollaan erikokoisten renkaiden pinon, jonka siluetti oli inspiroiva. Edouard huomautti tällöin Andrélle:
-"Jos sillä olisi kädet, se näyttäisi ihmiseltä". André Michelin oli myöhemmin muistava oman lausahduksensa.

Kulinaarista latinaa
Vuonna 1897 julistetaiteilija Marius Rossillon (jonka taiteilijanimi oli O'Galop) näytti Michelin-veljeksille joitakin luonnoksiaan. Niiden joukossa oli oluttuvalle tarkoitettu mainos, jossa iloinen juomaveikko nosti kolpakkoaan. Mainoslauseena oli Horatiuksen säe "Nunc est bibendum" (nyt on juomisen aika). Andrén vilkas mielikuvitus tuotti heti tämän siteerauksen pohjalta assosiaation "rengas juo esteet". Ei aikaakaan kun André yhdisti mielessään näkemänsä luonnoksen pullean juomaveikon ja muistikuvan Lyonissa näkemästään rengaspinosta. Tuumasta toimeen: hän tilasi O'Galopilta julisteen.         

Syntymä
Vuonna 1898 taiteilija O'Galop maalasi André Michelinin idean mukaisesti mainosjulisteen, jossa renkaista koostuva, isokokoinen hahmo nostaa juhlapöydässä lasiaan. Lasi on täynnä lasinsirpaleita ja nauloja. Hahmo ehdottaa maljaa sanoen: "Nunc est bibendum". Julisteen alalaidassa todetaan "A votre santé! Le pneu Michelin boit l'obstacle" (vapaasti käännettynä: "Terveydeksi! Michelin-rengas juo esteet.", juo = vaimentaa).
Noudattaen tuon ajan herrasmiesautoilijoiden tapaa, tämä "Herrasmies Michelininä" tunnettu hahmo keikaili vaurauden tunnusmerkeillä: sinettisormuksella, sikarilla ja tanakalla ulkomuodolla! Julisteen luuppilasit kopioitiin itseltään André Micheliniltä.

Kaste Bibendumin todellinen kaste tapahtui kuitenkin vasta joitakin kuukausia myöhemmin Pariisi - Amsterdam - Pariisi -autokilpailun aikana. Siellä Théry-niminen kilpa-ajaja näki André Michelinin kulkevan ohitseen ja huudahti: "Siinähän on Bibendum!"

Lempinimi kulkeutui pian "isältä pojalle" ja ennen pitkää nimet Bibendum ja Herrasmies Michelin liittyivät erottamattomasti yhteen.         

Bibendum ympäri maailmaa


Maailmanmatkaajan päiväkirja


Syntymästään lähtien Bibendum on osoittanut olevansa isäntänsä veroinen ihmisen ja tämän liikkumisen edesauttajana. Bibendum on totisesti itsekin liikkuva ja myös maailmankansalainen! Se on kaikkialla kuin kotonaan ja omaksuu maan tavat niin hyvin, että monet uskovat Bibendumin syntyneen juuri heidän maassaan!

Bibendum Valloittaja
Ensimmäinen vaihe: Iso-Britannia oli nuoren autoteollisuuden ensimmäinen markkinamaa Euroopassa. Autonrenkaiden osalta se oli kuitenkin Dunlopin, Michelinin historiallisen kilpailijan, valtakuntaa. Bibendum aikoikin nyt haastaa kilpailijansa tämän kotikentällä.

Michelin Tyre Company perustettiin saarivaltakuntaan vuonna 1905. Julistetaiteilija O'Galop sai tehtäväkseen suunnitella uuden mainoksen. Bibendum kuvataan siinä ylpeänä, keihäs kädessään, kypäräpäisenä, kantaen kilpeä, jossa "aseina" näkyvät Michelinin  tunnukset: (naulojen ja lasinsirujen hyökkäyksen kohteena oleva rengas, sekä sikari ja monokkeli).

"Sir Bibendum" lausuu mainoksessa O'Galopin muotoileman, hyvin persoonallisen mukaelman kuuluisan runoilijan, Tennysonin säkeistä: "Minulla on kymmenen miehen voimat, koska kumini on puhdasta," korvaten alkuperäisessä runossa olleen "sielun" "kumilla".         

Viettelyä Alppien yli
Seuraavana vuonna Bibendum ryhtyi "lemmensuhteeseen" Italian kanssa, joka oli toisen suuren eurooppalaisen kilpailijan, Pirellin kotimaa. Bibendum sai oivallisen tilaisuuden vahvistaa suhdettaan saapasmaan asukkaiden kanssa, kun Michelinin perusti ensimmäisen Italian-tehtaansa Torinoon.
Michelin Italia julkaisi jo vuonna 1907 Il Pneumatico Michelin -asiakaslehden, jonka alaotsikko kuului "Ohjeita ja ihmeitä Bibendumilta". Kokonaisen vuoden ajan Bibendum rakensi itsestään imagoa valloittavana ja viettelevänä autoilun sankarina.
Tällä imagollaan Bibendum on päässyt italialaisten sydämiin ja jakamaan sen intohimon, jota he tuntevat "la macchinaa", italialaista autoa kohtaan. Tähän maailmaan kuuluvat suorituskyky ja itsevarmat elkeet, autourheilu ja eleganssi, jotka ovat kuuluneet erottamattomasti kuvaan aina Mille Miglian ja Targa Florion ensimmäisistä kilpailuista lähtien.


Lännen valloitus
Uusi valloitus ja aivan uudet tuulet odottivat Bibendumia. Michelinin ensimmäinen tehdas Amerikan mantereelle perustettiin vuonna 1908, ja tuolloin Bibendum ylitti Atlantin. Michelinin laajentuminen Henry Fordin, autojen massateollisuuden luojan kotimaahan, oli se sysäys, jonka ansiosta "Mister Bib" saavutti Yhdysvalloissa suuren suosion. Bibendumia (Yhdysvalloissa puhutaan Michelin-miehestä, "The Michelin Man") pidetään Yhdysvalloissa kunnon amerikkalaisena.

1911: Englannin valloituksen toinen vaihe. Vuonna 1911 Lontoon hienostokaupungiosassa South Kensingtonissa nousi uusi rakennus, Michelin House, uskomattomaksi monumentiksi Bibendumin kunniaksi. Tämän uskaliaan modernia tyylisuuntausta edustavan rakennuksen kaikilla julkisivuilla oli suuri keramiikkamosaiikki, joka kuvasi kuuluisimpia mainosjulisteita, joista Bibendum tunnettiin. Näistä yhden mainoslause, "Kengänanturan potku", oli peitellysti suunnattu Michelinin kilpailijalle Dunlopille.
Nykyään historialliseksi monumentiksi luokitellussa Michelin Housessa Fulham Roadin ja Sloane Avenuen kulmassa on Michelinin liiketiloja.

1910-luvulta lähtien kaikissa alan näyttelyissä ja tapahtumissa alkoi esiintyä näyttelijöiden esittämiä Bibendum-hahmoja. Sotien välisenä aikana tällaiset Bibendumin esiintymiset moninkertaistuivat kaikkialla maailmassa. Vuosien 1920 ja 1930 välillä Bibendum-tiedotuslehti uutisoi riemuiten näistä esiintymisistä aina Chilessä ja Uudessa Seelannissa saakka, joissa Bibendum on aina toivotettu tervetulleeksi ranskalaisen teollisuuden ja hyvän tuulen lähettiläänä.

Michelinin laajentui vielä viiteen maahan: Vuonna 1925 Indokiinaan, v. 1931 Karlsruheen Saksaan, v. 1933 Argentiinaan sekä v.1934 Espanjaan ja Tsekkoslovakiaan.

Toinen maailmansota keskeytti ripeän kehityksen. Bibendum palasi kuitenkin pian vuoden 1944 jälkeen kuvioihin. Silloin Yhdysvalloissa julkaistiin uusittu painos vuoden 1939 Michelin-oppaasta, joka kuului amerikkalaissotilaiden varustepakkaukseen näiden noustessa maihin Normandiassa Ranskassa.

Nykyään Michelin-yhtymä on edustettuna yli 170 maassa.


Semelle-kengänpohjarengas


Mainoskikka


Vuonna 1905 Michelin toi markkinoille uuden renkaan, jossa renkaan kulutuspintaan oli kiinnitetty "antura", eli nahkaliuska, johon oli niitattu teräsnastoja.
Uusi rengas osoittautui hyvin nopeasti iskuja kestäväksi ja suorituskykyiseksi, kun kilpa-autoilja nimeltä Szisz ajoi Renaultillaan voittoon Michelinin renkain Ranskan autokerhon järjestämässä ensimmäisessä Le Mansin Grand Prix'ssä vuonna 1906.

Enemmän kuin autourheilulle, kunnia Michelinin "anturan" maineesta kuuluu kuitenkin muualle: vuonna 1907 O'Galop suunnitteli mainoksen, jossa Bibendum esiintyi ns. ranskalaisen nyrkkeilyn (jota myös potkunyrkkeilyksi sanotaan) mestarina, jalka voitokkaaseen potkuun kohonneena niin, että kengänantura paistaa.         

Vaan kuka onkaan nyrkkeilijäksi pukeutuneen Bibendumin (huomaa leopardikuvioiset shortsit!) musertavan potkun kohteena? Virallisesti vastustaja edustaa tietenkin teillä olevia esteitä. Mutta vastustaja on aivan selvästi myös Dunlop, kuuluisa renkaiden valmistaja ja kilpailija, britti, joka näin on haastettu nyrkkeilyotteluun!

"Anturarengas" oli suuri menestys Michelinille. "Anturan potku" säilyi pitkään yhtenä tunnetuimmista Bibendum-kuvista ja sen aihetta käytettiin yhä uudelleen eri yhteyksissä 1920-luvun puoliväliin asti.

Kilpaileva Dunlop selviytyi potkuottelusta erittäin hyvin, eikä urheilumielisenä kantanut siitä kaunaa Bibendumille.         


Sikamainen mainoskampanja


Suhdetoiminta yleisön palveluksessa


1900-luvun alussa alkanut "pneumatiquen" eli ilmarenkaan kannattajien taistelu taantumuksellista umpikumipyörää vastaan vaikutti 1920-luvulla lopullisesti voitetulta: lähes kaikki pyörillä liikkuvat kulkisivat vastedes ilmarenkailla.

Ilmarenkaan ajatus oli kuitenkin vielä myytävä monelle konservatiiviselle umpikumirenkaan puolustajalle. Näiden joukossa oli vaikutusvaltainen Pariisin julkisen liikenteen yhtiö STCRP,  joka oli aikansa suurin ja kuljetti yhä pääkaupungin asukkaita kaupungin linja-autoissa sileillä umpikumirenkailla.         

Kesäkuussa 1924 Michelin päätti alkaa painostaa yhtiötä ja käännyttää sen käyttämään ilmarenkaita. Keinona Michelin käytti aseista tehokkainta: naurua. André Michelinin idean pohjalta suunniteltiin julisteita, joissa toisella puolella oli pariisilaisia nousemassa linja-autoon, jossa oli sileät umpikumipyörät, ja toisella puolella lastattiin sikoja kuorma-autoon, jossa oli ilmarenkaat.

Julisteessa Bibendum naureskelee:
-"Siat ilmarenkailla ja te ihmiset umpikumilla. Vaatikaa tasa-arvoa!" Näin Bibendum laukaisi ilkkuvien pariisilaisten hilpeyden.         

Julisteet sijoitettiin huolellisesti pysäkkien läheisyyteen, pieniä mainoksia laitettiin paikallisten kauppojen ikkunoihin ja tehtiin suunnattomia tienvarsimainoksia, esimerkiksi 60 neliömetrin kokoinen taulu, joka pystytettiin Porte de Champerretiin. Kaikki suunniteltiin niin, että kampanjalla olisi suurin mahdollinen näkyvyys. Samalla tarkoituksena oli helpottaa niiden kymmenien Michelinin edustajien tehtävää, jotka kiertelivät ympäri kaupunkia adressein aseistautuneina.

Tämän hyökkäyksen jälkeen Michelin moninkertaisti rynnäkön voimaa postikorteilla, joissa sanoma toistettiin. Pariisilaisia verrattiin mm. "mustamaijoissa" kuljetettaviin roistoihin ("Kun pariisilaiset väsyvät kärsimään umpikumipyörillä tärisevistä linja-autoista, voivathan he aina hankkiutua vangituiksi ja päästä siten mukavampaan kyytiin ilmarenkailla kiitäviin poliisiautoihin!")

Näin oli PR-toiminta ilmarenkaan hyväksi aloitettu.

Bibendum taiteen maailmassa


Kynäniekkana


Bibendumin suhteet Italiaan ovat olleet läheiset jo alusta alkaen johtuen hänen latinalaisperäisestä nimestään ja siitä, että hänen hahmonsa tuo italialaisten mieleen näiden Arcimboldo-sankarin. Michelin perustikin ensimmäisen tehtaansa Ranskan ulkopuolelle juuri Italiaan, Torinoon vuonna 1906.
Seuraavana vuonna Milanossa sijaitseva myyntiyhtiö Agenzia Italiana Pneumatici Michelin alkoi julkaista kerran kuukaudessa Il Pneumatico Michelin -lehteä, joka runsaan kuvituksensa ja Bibendumin seikkailuista kertovien kirjoitustensa avulla nosti Bibendumin otsikoihin. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen lehden nimeksi muutettiinkin yksinkertaisesti Bibendum.

Lehden jokaisessa numerossa oli näyttävästi Bibendumin signeeraama, minä-muodossa kirjoitettu pääkirjoitus. Bibendum näyttäytyi kirjoituksissa nopeaälyisenä, charmikkaana, ilkikurisena ja määrätietoisena modernien aikojen esikuvana, joka ei epäröinyt esittää milloin mitäkin Italian historian hahmoa havainnollistaakseen esitystään.         

Mitä monimuotoisimpia aiheita käytettiin pohjana lehden kansisivun kuvituksessa. Bibendum nähdään niissä milloin läpikuultavaan huntuun kietoutuneena kuin Diana Botticellin maalauksessa "Kevät", milloin piemontelaissankari Emmanuel-Phillibertinä, fakiirina tai joulupukin kaavussa.

Vielä tänä päivänä tuon ajan kuvamaailma kiehtoo. Michelin julkaisikin Italiassa vuonna 2003 Bibendumille omistetun erikoisnumeron asiakaslehdestään Orrizontista. Siinä esitellään kokoelma eri maissa ja eri aikoina julkaistuista Bibendum-aiheisista julisteista, joista jotkut ovat tunnettuja ympäri maailman.         



Joukon kärjessä


Bibendum ja Ranskan ympäriajo (1973-1989)

Bibendumin rakkaus polkupyörään


Jo vuonna 1891 asennettiin ensimmäinen Michelin-rengas polkupyörään: Bibendumin ja polkupyörän tarina on pitkä rakkaustarina. Ja pyöräilyyn rakastuneille onnen huippu on Ranskan Ympäriajo, Tour de France. Tämä legendaarinen, vuonna 1903 "L'Auto" -lehden alulle panema kilpailu innoitti heti Bibendumia. Yhä vielä Ranskan ympäriajo on sankaruuden ja kansanjuhlan merkillinen sekoitus, joka vangitsee koko Ranskan mielenkiinnon joka kesä.


Reklaamitavaraa
Jo 1930-luvulla Ranskan ympäriajon ilmiömäiset katsojaluvut houkuttelivat mainostajia. Etappipisteisiin kulki pyöräilijöiden edellä kirjava kulkue,         

jossa eri tavaramerkit kilpailivat katsojien huomiosta. Michelin ei ollut Pekkaa pahempi: myös Bibendum jakoi kulkueessa anteliaasti pikku lahjoja, avaimenperiä ja lakkeja, sen ajan viehättävää "reklaamitavaraa".
Vuonna 1973 Bibendum alkaa panostaa koko maineensa voimin Ranskan ympäriajoon. Bibendum kulkee onnellisena ja joviaalisena etunenässä ja hurmaa katsojat joka puolella vanhojen autojen kulkueellaan, sellaisten kuin Brazier ja Hotchkiss, ja vanha paloauto.

Kulkue oli tapahtuma tapahtumassa
Bibendum vallloitti yleisönsä myös huimaavan uhkarohkeutensa ansiosta: joka päivä Bibendum nähtiin ajamassa koko päiväreitin läpi seisten käsivarret rennosti ristissä moottoripyörän päällä! Bibendumin hahmossa esiintyi taitolajeja harrastava näyttelijä Philippe Chapuis.

"Michelinin Bibendum on valkoisessa puvussaan koko kulkueen vetonaula. Hän tarjoaa mahtavan spektaakkelin ja villitsee yleisönsä", kirjoitettiin Sud-Ouest-sanomalehdessä.

Bibendum toisti esityksensä jokaisessa Ranskan ympäriajossa vuoteen 1989 asti. Hänen toinen minänsä Philippe Chapuis tuli siten ajaneeksi... 100 000 kilometriä moottoripyöränsä päällä seisten, oli keli tai tie millainen hyvänsä!          

Polkupyörästä avaruussukkulaan
Muutaman vuoden hyvin ansaitun levon jälkeen Bibendum teki paluun Ranskan ympäriajoon vuonna 1997. Täytyy sanoa, ettei Bibendum tehnyt mitään puolinaisesti. Michelinin kavalkadiin kuuluivat tuona vuonna Yamaha-moottoripyörä (vuoden 1997 Pariisi - Dakar -rallin voittaja), Mega-Leisure, vaikuttava Mega-Track ja vempaimista pitävien odottama "ikkunavaunu" sekä kaksi hyvin erikoislaatuista konetta.

Amerikkalaisen avaruussukkulan kopioita kuljettavaan ajoneuvoon oli asennettu Michelinin Airbus A340:n vyörenkaat, jotka muistuttivat, että Michelinin renkaita käytetään myös lentokoneissa ja avaruussukkuloissa. Motoroue taas näytti eräänlaiselta uudenaikaiselta vanhalta polkupyörältä, jossa oli iso etupyörä, ja siinä oli valtava 2,4 metrinen takapyörä ilman pyörännapaa, moottori ja sitä ajettiin kuin moottoripyörää. Kuskina oli Bibendum itse. Tämä oli voittoisa paluu Bibendumille, joka kunnioittaa myös tulevia Ranskan ympäriajokilpailuja läsnäolollaan.


Bibendum ja rantaleikit


Kesäloma on sodan jälkeisten vuosien hyvinvoinnin symboli. 1960-luvun alusta lähtien miljoonat ranskalaiset ovat matkustaneet joka vuosi rannikolle pariksi viikoksi. Suurin osa heistä kulkee rannikolle autolla.
Vuodesta 1963 lähtien Bibendum liittyi heidän seuraansa heinä- ja elokuuksi lähes 20 vuoden ajan vanhojen autonrämien kulkueen mukana. Bibendum kävi joka kesä yli 40 merenrantalomakohteessa Baie de Sommesta Baskimaahan ja Perpignanista Mentoniin.
Bibendumin mukana kulki jopa 40 ihmisen seurue, jossa oli mukana Michelinin työntekijöitä, vapaaehtoisia opettajia ja opiskelijoita.

Aamulla tapahtumien vetäjät pukeutuivat Bibendumiksi ja kiertelivät kaupungilla ilmoittamassa iltapäivän tapahtumista. Tapahtumien vetäjät jakelivat anteliaasti vempaimia ja lahjoja tuoden näin iloa tuon ajan lapsille ja tämän päivän keräilijöille.         

Iltapäivisin järjestettiin erilaisia rantaleikkejä, kuten kolmiulotteisen Bibendum-palapelin rakentamista. Ympärillä oli koko ajan monenlaista viihdytysohjelmaa kuten akrobatiaa, jazz-konsertteja ja vanhojen autojen kulkueita.

Bibendumin rantaleikkien Ranskassa saavuttama suosio oli niin valtava, että ennen pitkää koottiin useita Bibendum-kulkueita, jotka valloittivat rantoja pitkin Eurooppaa, Italiassa, Espanjassa, Saksassa ja Tanskassakin.


Keinot tavoitteen saavuttamiseksi


Bibendum ja moottoriturismi


Renkaat vaihdetaan, kun ne ovat kuluneet ja koska renkaat kuluvat niitä käytettäessä, ihmisiä täytyy rohkaista käyttämään niitä. Kun irrotettavan renkaan paremmuus näytettiin toteen, Bibendum sai tämä mietelause mielessä tehtäväkseen suostutella matkailijat omaksumaan hänen uuden keksintönsä.

Hevonen vai hevosvoima?
1800-luvun lopulla renkaiden lupaavimmat markkinat olivat hevosten vetämissä vaunuissa, koska tuohon aikaan Ranskassa oli alle 200 autoa. Perustettuaan Pariisi - Rouen -autokilpailun André Michelin sai veljensä Edouardin luottamaan vaistoonsa:
-"Auto syrjäyttää hevosvaunut, kunhan autoon saadaan ilmalla täytettävät renkaat."

Ensimmäiset ilmarenkaita kokeilleet olivat uskaliaita urheilijoita, jotka kiitivät hullua 24 kilometrin tuntivauhtia Euroopan huonosti pinnoitetuilla maanteillä. Kuten nämä kuljettajat, myös Bibendum oli iloinen ja voitokas, kun hän "joi esteitä" ja riemuitsi menestyksestään!

Palveluksessanne
Vuosisadan vaihtuessa tilanne muuttui. Autosta oli tullut sivistyksen merkki ja oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että holtittoman omistaja-ajajan korvasi henkilökohtainen autonkuljettaja ylellistä ajelua varten. Michelin ymmärsi tämän pian ja vuonna 1900 Michelin toimitti aivan ensimmäisen turistioppaan, jota "jaettiin ilmaiseksi autonkuljettajille".

Missä tahansa autonkuljettajat pysähtyivätkin, he tiesivät voivansa aina luottaa saavansa Michelinin jälleenmyyjien, mekaanikkojen ja korin korjaajien apua suurissa kaupungeissa sekä elintarvike-, puu- tai hiilimyymälöiden apuun maaseudulla. Tämä nykyaikaisia huoltoasemia edeltävä varikkoverkosto oli saatavilla aina huolimatta siitä, miten syrjäisessä paikassa ne olivat. Varikoilla sai polttoaine- ja öljytäydennystä ja tietenkin kaikkea mahdollista, mitä renkaiden korjaamiseen tai vaihtamiseen tarvittiin.         

Mistä me tulimme? Mihin olemme menossa?
Kun ongelma auton hajoamisesta kesken matkan oli ratkaistu, Bibendum keskittyi itse matkaan. Tuohon aikaan tien löytäminen oli Ranskassa täysin mahdotonta. Jos halusi mennä oman kulmakuntansa ulkopuolelle, täytyi omata erittäin hyvä suuntavaisto suunnitellakseen reittinsä. Kaupunkien tai kylien ulkopuolella ei ollut mitään keinoa määrittää sijaintiaan.

Vuonna 1908 Michelin ratkaisi tämän ongelman avaamalla "reittitietopalvelun", jossa Bibendum antoi pyydettäessä parhaan reittisuunnitelman kaikkiin automatkoihin Ranskassa. Vuonna 1908 pyyntöjä tuli noin 100, mutta 1920-luvulla tehtiin 5 000 reittisuunnitelmaa kuukaudessa ja palvelu työllisti jopa 80 työntekijää!
Vuonna 1910 Michelin toimitti ensimmäiset turisteille tarkoitetut moottoritiekartat, joissa kerrottiin paitsi teiden kunto, myös näköalapaikat ja mielenkiintoiset muistomerkit. Lisäksi Michelin alkoi valmistaa emaloituja tienviittoja kaikkiin kaupunkeihin, jotka niitä halusivat. Tämän lisäksi Bibendum otti omakseen autoilijoiden edustajan roolin panemalla vuonna 1912 alulle kansalaisadressin teiden numeroimisesta, johon nimensä kirjoitti myös tasavallan presidentti Fallières.

Noudattakaa opasta...
1920-luvulla Michelin meni viranomaisten edelle ja aloitti kilometripylväiden sijoittamisen risteyksiin. Pylväissä oli tietoja suunnista, etäisyyksistä ja tienumeroista, jotka myös olivat merkittyinä Michelinin karttoihin. Ensimmäinen koekilometripylväs pystytettiin Puys de Dômen piirikuntaan, ja vuonna 1930 "Nationale 7" sai ensimmäisenä virallisen merkinnän.

Vuonna 1926 palvelua täydennettiin Bretagnen maakuntaoppaalla, joka oli Vihreiden oppaiden edeltäjä ja ennakoi autoilijoiden tarpeita ehdottamalla kiertoajeluja ja retkiä.
Huviajelusta, joka oli useiden vuosien ajan vain eliitin etuoikeus, tuli pian kaikkien suosima ajanviete. Turismiin liittyvästä julkaisutoiminnasta tuli pian olennainen osa Michelinin toimintoja ja sitä rohkaisi autoteollisuuden kasvu toisen maailmansodan jälkeen. Bibendum on lujittanut asemansa autoilijoiden parhaana ystävänä.

 

Kumipallon jälkeläinen!

Bibendum ja lapset


Lapsille sellainen yritys, jonka alkuperä perustuu leikkikumipallojen valmistamiseen, ei voisi koskaan olla yhdentekevä. Yritys sai pian nuoren sukupolven puolelleen, kun Bibendum toimi sen edustajana. Tämän päivän lapset ovat huomisen autoilijoita. Ei siis ole ihme, että Bibendum hyvän ystävän lailla herättelee lasten mielikuvitusta ja huvittaa heitä.

Bibendum kaksiulotteisena...

Ensi alkuun lapset tutustuivat Bibendumiin kaksiulotteisessa muodossa paperilla. Nykyään on vaikea laskea nuorille suunnattujen julkaisujen tarkkaa määrää. Nuorille Bibendum on aina ollut paperisankari 1900-luvun        

laattapainetuista Epinal-kuvista 1970-luvun sarjakuvamainoslehtisiin, unohtamatta M. Rémyn ja G. Bourdinin "Ihmeellistä seikkailua", jota julkaistiin 1920-luvulla.


Alusta lähtien Bibendum kertoi viestinsä lapsille leikkien ja lelujen hahmossa: käärmeet ja tikapuut (Biborama), jossa oli tieturvallisuusteema, onnelliset perheet sekä Bibendum-rullaluistimet, Bibendum-kumipillit ja lukemattomat avaimenperämallit.        

Erityisesti täytyy mainita kuuluisat älypelit ja ongelmapelit, jotka tunnetaan nimellä "Michelinin rantaleikit", jotka tarjosivat puuhaa tuhansille lapsille 1960-luvulta 1980-luvulle asti.

Käytännöllinen ystävä
Eri lomakohteissa Bibendum huvitti tapaamiaan lapsia erilaisella puoliopettavalla toiminnalla, mutta opetti heille myös tilaisuuden tullen tieturvallisuuden perusteet.          

Nykyään Bibendum järjestää yhä lapsille puuhaa tarjoamalla heille valikoiman erikoissuunniteltuja tavaroita, joita on myynnissä Michelin-boutiquessa, valikoiman puoliopettavia Internet-pelejä ja kiertävän "Bibendumin maailma"-näyttelyn.         


Ecce pneumo


Bibendum renkaasta renkaaseen


Olemme oppineet paljon Bibendumin syntymästä, kun André Michelin vuonna 1894 seisoessaan rengaspinon edessä näyttelyosastolla huomautti, että pino näytti ihmiseltä, ja puhalsi sitten ilmaa ja huumorintajua ideaansa.

Samana vuonna ensimmäisiä renkaita käytettiin polkupyörissä, hevosvaunuissa ja muutamissa harvoissa autoissa, joissa oli korkeat vaijerireunaiset pyörät. Näihin aikoihin Bibendum muodostui jopa noin 40 suorasta renkaasta, jotka olivat yleisiä tuohon aikaan.         

Yksi ainoa...
Ensimmäiseen maailmansotaan asti Bibendum tarkoitti Michelinin renkaita. Tästä ovat todisteina useat tuolloin tuotetut mainokset. Niissä Bibendum irrottaa yhden renkaistaan auttaakseen pulaan joutunutta autoilijaa.

Kilpailijat yrittivät jäljitellä renkaista tai huonoista rengasesimerkeistä tehtyä ukkoa. Epäonniset X ja Y-merkit katosivat yksi toisensa jälkeen, mutta Bibendum jatkoi voittokulkuaan. Kuuluisa rengasmies oli kukkona tunkiolla.

Taiteilijasta riippuen Bibendum kuvattiin vauraana ja mahtavana, hilpeänä ja pulleana ja joskus myös omituisen solakkana ja urheilullisena, kuten esimerkiksi silloin, kun hän mainosti Michelin Exerciser-rengasta.

Sitä mukaa kuin Bibendumin tärkeys tavaramerkille kasvoi, hänen muotonsa yhtenäistyi ja perustui noin 30 peruselementtiin.          

Suurempi on parempaa
Vuonna 1923 Michelin toi markkinoille vallankumouksellisen Comfort-rengassarjan, jossa oli leveä kulutuspinta ja alhainen rengaspaine. Bibendum sopeutui jälleen kerran hyvin helposti uusiin piirteisiinsä.
Hän pudotti muutaman renkaan, aivan kuten jotkut pudottavat painoaan. Bibendumin muodosta tuli pehmeämpi ja luonteeltaan hänestä tuli ystävällisempi. Tästä lähtien Bibendum on koostunut 26 renkaasta.
Pian tämän jälkeen Bibendumin luonne muuttui loitommaksi karkeista ensimmäisten renkaiden valmistusmenetelmistä. Bibendumin ulkomuodosta tuli vakaampi ja epäonnistuneesta korvien liittämisyrityksestä huolimatta Bibendumista oli muotoutumassa inhimillinen olento. Aikanaan Bibendumista tuli Michelin-yhtymän ja sen arvojen ja velvollisuuksien vertauskuva.
Bibendumin uusin metamorfoosi, joka paljastettiin vuoden 1998 satavuotisjuhlallisuuksien aikana, heijastaa hänen kutsumustaan Michelinin edustajana: rauhoittava ja ystävällinen hahmo, joka on samannäköinen kaikkialla maailmassa.

Suuri kertomus suuresta myytistä         


Yksi ainoa Bibendum


Mikä on monikko Bibendumista?
Latinankielen asiantuntijat säästetään vastauksen etsimisen vaivalta. Vastaus ei ole tarpeen, koska on olemassa vain yksi Bibendum. Nyt ja tulevaisuudessa on olemassa vain yksi ainutlaatuinen Bibendum.

 

 

Miten oli alkuvuosina?
Näyttää siltä, että alkuvuosinaan ystävämme Bibendum pyrki esiintymään kaikkialla kaikissa rooleissa.
Näin hän teki ennen kaikkea palveluja tarjotakseen: ennen kuin hänestä tuli se hahmo, jona me hänet nyt tunnemme, Bibendumin täytyi silloin tällöin lopettaa se, mitä oli tekemässä ja kiirehtiä autoilijoiden avuksi. Yksi tapa osoittaa Michelinin palveluiden runsautta.
Bibendum muuttui sujuvasti maasta toiseen ja sonnustautui eri kansallisasuihin         maasta riippuen: Italiassa tyypillinen italialainen, Amerikassa silinterihattuinen setä Sam ja kotimaassaan tietysti aito ranskalainen monsieur. Nykyään Bibendum ei tarvitse kansallisasusteita, sillä hänet tunnistetaan kaikkialla maailmassa ilmankin niitä!

 

 

Onpa yllätys!
Bibendum löysi perheonnen, kun hänelle luotiin vaimo nimeltä Bibette ja lapsi nimeltä Bébib.

 

 

Entä tulevaisuudessa?
On varmaa, että maailmankansalaisena Bibendum löytää tiensä kaikkialle. Korkeasta iästään huolimatta Bibendum jaksaa matkata maailmalla, eivätkä sen eläkepäivät häämötä lähelläkään!