LÖYDÄ OIKEA RENGASLÖYDÄ OIKEA RENGAS NÄYTÄ KAIKKI RENKAATNÄYTÄ KAIKKI RENKAAT JÄLLEENMYYJÄTJÄLLEENMYYJÄT

MICHELIN-UKKO

Michelin-ukko - elävä rengas

The Michelin Man, the living tyre

Michelin-veljekset loivat Michelin-ukon vuonna 1898 ja lahjakas julistetaiteilija O'Galop, alias Marius Rossillon, maalasi ukon veljesten idean mukaisesti. Ukko, josta tuli välittömästi huikea menestys, on vuosikymmenten saatossa muuttanut muotoaan ja mukautunut aikakautensa vaatimuksiin.

Michelin-ukon alkutarina (1893-1905)

Parhaat ideat syntyvät usein sattumalta. Yksi maailman tunnetuimmista mainoshahmoista, Michelin-ukko eli ranskankielisessä maailmassa Bibendum (tätä nimeä käytetään jatkossa Michelin-ukosta tässä historiikissa, käänt.huom.) ei ole poikkeus tästä säännöstä. Hänen ominaislaatuinen hahmonsa, persoonallinen huumorintajunsa, eikä vähiten hänen erikoinen nimensä ovat kaikki ainutlaatuisia ominaisuuksia ja ovat tulosta sattumien sarjasta, johon liittyvät niinkin erilaiset henkilöt kuin markkinoijaksi ryhtynyt insinööri, julistetaiteilija, antiikin runoilija ja autoilija.

Alussa oli sana

Ensimmäinen vaihe: André Michelin puolusti ilmatäytteisen renkaan (pneumatique) etuja helmikuussa 1893 järjestetyssä Pariisin tie- ja vesirakennusinsinöörien yhdistyksen kokouksessa ja esitti lauseen: "Le pneu boit l'obstacle", eli "rengas juo esteet" (vaimentaa, suom.huom.). Tämä historiallinen lausahdus osoittautui myöhemmin hedelmälliseksi ja siitä tulikin Michelinin motto.        
Toinen vaihe: seuraavana vuonna Michelinin veljekset huomasivat "Exposition Universelle et Coloniale" -maailmannäyttelyssä Lyonissa omalla osastollaan erikokoisten renkaiden pinon, jonka siluetti oli inspiroiva. Edouard huomautti tällöin Andrélle:
-"Jos sillä olisi kädet, se näyttäisi ihmiseltä". André Michelin oli myöhemmin muistava oman lausahduksensa.

Kulinaarista latinaa
Vuonna 1897 julistetaiteilija Marius Rossillon (jonka taiteilijanimi oli O'Galop) näytti Michelin-veljeksille joitakin luonnoksiaan. Niiden joukossa oli oluttuvalle tarkoitettu mainos, jossa iloinen juomaveikko nosti kolpakkoaan. Mainoslauseena oli Horatiuksen säe "Nunc est bibendum" (nyt on juomisen aika). Andrén vilkas mielikuvitus tuotti heti tämän siteerauksen pohjalta assosiaation "rengas juo esteet". Ei aikaakaan kun André yhdisti mielessään näkemänsä luonnoksen pullean juomaveikon ja muistikuvan Lyonissa näkemästään rengaspinosta. Tuumasta toimeen: hän tilasi O'Galopilta julisteen.

Syntymä
Vuonna 1898 taiteilija O'Galop maalasi André Michelinin idean mukaisesti mainosjulisteen, jossa renkaista koostuva, isokokoinen hahmo nostaa juhlapöydässä lasiaan. Lasi on täynnä lasinsirpaleita ja nauloja. Hahmo ehdottaa maljaa sanoen: "Nunc est bibendum". Julisteen alalaidassa todetaan "A votre santé! Le pneu Michelin boit l'obstacle" (vapaasti käännettynä: "Terveydeksi! Michelin-rengas juo esteet.", juo = vaimentaa).
Noudattaen tuon ajan herrasmiesautoilijoiden tapaa, tämä "Herrasmies Michelininä" tunnettu hahmo keikaili vaurauden tunnusmerkeillä: sinettisormuksella, sikarilla ja tanakalla ulkomuodolla! Julisteen luuppilasit kopioitiin itseltään André Micheliniltä.

Kaste Bibendumin todellinen kaste tapahtui kuitenkin vasta joitakin kuukausia myöhemmin Pariisi - Amsterdam - Pariisi -autokilpailun aikana. Siellä Théry-niminen kilpa-ajaja näki André Michelinin kulkevan ohitseen ja huudahti: "Siinähän on Bibendum!"

Lempinimi kulkeutui pian "isältä pojalle" ja ennen pitkää nimet Bibendum ja Herrasmies Michelin liittyivät erottamattomasti yhteen.