00298383 1

Milloin pyörien suuntaus on tarkistettava?

Jos ajoneuvon ohjaus puoltaa huomattavasti vasemmalle tai oikealle suoralla ja tasaisella tiellä, jossa on vain vähän vastatuulta, tai jos renkaat kuluvat epätasaisesti, on syytä suorittaa ohjauskulmien tarkastus/säätö. Tarkistuta ohjauskulmat Michelin-renkaiden jälleenmyyjällä tai valtuutetun ammattilaisen liikkeessä. Kyseessä on yksinkertainen toimenpide, joka tarkoittaa etu- ja/tai takajousituskomponenttien eräänlaista hienosäätöä. Jos ajoneuvosi pyöriä ei ole suunnattu oikein, seurauksena saattaa olla renkaiden epänormaali kuluminen.

Tarkistuta ajoneuvosi pyörien suuntaus aina seuraavissa tapauksissa:

  • Jos ajoneuvo on osunut esimerkiksi katukiven reunaan tai terävään kuoppaan.
  • Renkaat kuluvat epänormaalisti tai epätasaisesti.
  • Jos ajon aikana esiintyy ohjaus- tai käsittelyongelmia, esimerkiksi seuraavia:
    • Ajoneuvo puoltaa tai ohjautuu yhdelle sivulle.
    • Ohjauspyörä ei palaudu helposti takaisin keskiasentoon.
    • Ohjauspyörä on vinossa suoraan ajettaessa.
  • Kun olet ostanut uuden rengassarjan, jonka haluat kestävän mahdollisimman pitkään.
  • Kun vaihdat jousitus- tai ohjauskomponentteja.

 

Miksi pyörien suuntaus on tärkeää?

Pyörien suuntauksella on vaikutusta renkaiden kulumiseen. Oikea pyörien suuntaus minimoi renkaiden kulumista ja parantaa kuljettajan ja matkustajien ajomukavuutta. Oikea nelipyöräsuuntaus vähentää renkaiden epätasaista kulumista, auttaa pidentämään niiden käyttöikää ja parantamaan niiden suorituskykyä sekä parantaa polttoainetaloutta. Oikeat ohjauskulmat parantavat myös ajoneuvon käsiteltävyyttä ja ajoturvallisuutta vähentämällä ohjaus- ja vakausongelmia.


Mistä pyörien virheellinen suuntaus johtuu?

Pyöränkulmat voivat vinoutua herkästi ajoneuvon törmätessä tienkiveykseen, ajaessa tiellä olevaan kuoppaan tai kolarin seurauksena. Virheellinen pyörien suuntaus voi johtua myös pyörän ripustuksen komponenttien kulumisesta tai vaihdosta. Kun pyörien suuntaus on virheellinen, renkaat voivat kulua erittäin nopeasti etenkin reunoistaan ja ajoneuvon ohjattavuus saattaa vaikeutua. Tämä tarkoittaa lähes takuuvarmasti sitä, että ajoneuvon renkaat on vaihdettava ennakoitua aiemmin.

Pyörien suuntaus vai pyörien tasapainotus?

Ihmiset sekoittavat usein pyörien suuntaamisen ja tasapainottamisen. Kyseessä on kaksi aivan eri asiaa. Pyörien suuntauksessa on kyse pyöränkulmien säätämisestä niin, että ne vastaavat ajoneuvon valmistajan antamia tietoja. Pyörien tasapainottamisessa taas ehkäistään ajoneuvon tarpeetonta tärinää renkaiden pyöriessä.

 

Jo vähäinenkin pyörien suuntausvirhe aiheuttaa ongelmia

Oikea pyörien suuntaus varmistaa ajoneuvon turvallisen käsittelyn ja maksimoi renkaiden käyttöiän.


Huolehtimalla oikeista pyöränkulmista:

  • Voit säästää rahaa, sillä renkaita ei tarvitse vaihtaa niin usein.
  • Renkaiden käyttöikä pitenee.
  • Ajoneuvon käsittely on turvallista.
  • Ajoneuvo kulkee tasaisemmin, ja sen vierintävastus on vähäisempi.

 

car edito wheel aligntment small help and advice

car edito wheel aligntment small help and advice

Kuinka kauan pyörien uudelleen suuntaaminen kestää ja kuinka paljon se maksaa?

Suurin osa etu- ja takapyörien suuntausongelmista voidaan korjata noin 30 minuutissa. Etsi lähin jälleenmyyjäsi Michelin-jälleenmyyjähaun avulla ja tiedustele pyörien suuntauksen hintaa. Pyörien suuntauksessa tarkistetaan, missä suunnassa ja kulmassa pyörät ovat ajoneuvon valmistajan ilmoittamiin raja-arvoihin nähden. Huolimatta oudolta kuulostavista termeistä kuten aurauskulma, harituskulma ja positiivinen tai negatiivinen camber, pyöränkulmien säätö ei ole mutkikasta, vaan se on itse asiassa hyvin yksinkertainen toimenpide.

Kuinka pyörät suunnataan?

Pyörien suuntauksen korjaamiseen kuuluu pyörien kulmien säätäminen niin, että pyörien auraus- tai harituskulma ja camber-kulma ovat tietyn suuruisia. Suuntauksen kolme tärkeintä säätöä ovat camber-, caster- ja auraus- tai harituskulmien säädöt.

car edito 610x190 wheelalignment chamber help and advice

car edito 610x190 wheelalignment chamber help and advice

Camber-kulma

Camber-kulma on auton pyöräntuennassa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välinen kulma, kun autoa katsotaan edestä tai takaa. Jos pyörä kallistuu liikaa, seurauksena on epätasainen kuluminen.

  • Positiivinen camber-kulma tarkoittaa sitä, että pyörän yläreuna kallistuu ulospäin. Liian suuri positiivinen camber-kulma aiheuttaa sen, että renkaat kuluvat ulkoreunastaan.

  • Negatiivinen camber-kulma tarkoittaa sitä, että pyörän yläreuna kallistuu sisäänpäin. Liian suuri negatiivinen camber-kulma aiheuttaa sen, että renkaat kuluvat sisäreunastaan.

Camber-kulma on suunniteltu ja säädetty kullekin ajoneuvolle niin, että renkaan toiminta on optimaalista suoraan ja kaarteissa ajettaessa. Jos etupyörien camber-kulmien välillä on liian suuri ero, ajoneuvo ajautuu toiselle sivulle.

car edito 610x190 wheelalignment toe help and advice

car edito 610x190 wheelalignment toe help and advice

Auraus- tai harituskulma

Auraus- tai harituskulma ilmaisee suunnan, johon renkaat osoittavat suhteessa ajoneuvon keskilinjaan. Auraus- tai harituskulma ilmaisee yleensä saman akselin pyörien etu- ja takaosien välisen etäisyyden eron.

 

Auraus-/harituskulma-asetukset vaikuttavat ajoneuvon ohjattavuuteen ja sen vakauteen suoraan ajettaessa.

  • Aurauskulma tarkoittaa sitä, että akselin pyörien etuosat ovat lähempänä toisiaan kuin pyörien takaosat. Jos aurauskulma on liian suuri, renkaan kulutuspinta kuluu enemmän ulkoreunoistaan. Kulutuspinta kuluu myös epätasaisesti eri reunoista, minkä voi tuntea liikuttamalla kättä renkaan kulutuspinnan poikki.
  • Harituskulma tarkoittaa sitä, että akselin pyörien takaosat ovat lähempänä toisiaan kuin pyörien etuosat. Jos harituskulma on liian suuri, renkaan kulutuspinta kuluu enemmän sisäreunoistaan. Kulutuspinta kuluu myös epätasaisesti eri

Renkaiden tasapainottaminen: mitä minun tulisi tietää?

Mitä se tarkoittaa?

  • Joskus renkaiden asennuksen yhteydessä rengas- ja pyöräyhdistelmän paino ei jakaudu tasaisesti renkaan ympäri.

  • Rengas on epätasapainossa silloin, kun jokin kohta renkaassa on painavampi tai kevyempi. Epätasapainon seurauksena rengas ei pyöri tasaisesti ja pomppii, mikä voi lyhentää renkaan käyttöikää, lisätä ajoneuvon tärinää ja vaikuttaa ajoneuvon alustarakenteisiin.
  • Renkaiden tasapainottaminen kompensoi painoeroja ja varmistaa painon tasaisen jakautumisen. Tasapainon saavuttamiseksi rengasammattilaiset lisäävät renkaisiin tarvittaessa painoja, jotka kompensoivat tasapainoerot. 

 

Milloin minun tulee tasapainottaa renkaani?

  • Kun rengas vaihdetaan.
  • Kun tasapainotuspainoa siirretään tai se poistetaan.
  • Kun ostat uudet renkaat.

 

Kuinka renkaat tasapainotetaan?

  1. Pyörän tasapainottamisessa mekaanikko käyttää tasapainotuskonetta sen määrittämiseksi, missä painavat kohdat ovat.
  2. Tämän jälkeen pyörän ulko- tai sisäreunaan kiinnitetään painoja toimimaan vastavoimina keskipakovoimille, jotka esiintyvät painavilla alueilla pyörän pyöriessä.

 

Neuvoja?

Jos ajosi muuttuu epätasaiseksi tai tunnet tärinää tai värinää, ota pikaisesti yhteyttä rengasammattilaiseen. 

 

Tarvitsetko lisätukea?

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+