Näytä jälleenmyyjät lähellä Tee uusi haku
WHAT CAN CAUSE EXCESSIVE OR UNEVEN TYRE WEAR?

Mikä voi aiheuttaa liiallisen tai epätasaisen kulumisen?

Vinkkejä ja ohjeita autoa varten

On normaalia, että käytössä olevissa renkaissa on ajan mittaan lisääntyviä kulumisjälkiä. Joskus käyttöolosuhteiden vuoksi renkaissa voi esiintyä epänormaalia tai epätasaista kulumista, joka saattaa lyhentää renkaiden käyttöikää.  Jotkin epätasaisen renkaan kulumisen syistä saattavat johtaa renkaan vahvistusrakenteen heikkenemiseen, mutta sitä ennen seurauksena saattaa olla muita hankalammin huomattavia ongelmia, kuten polttoaineen kulutuksen lisääntyminen.

Tässä artikkelissa käsitellään sitä, mistä tällainen liiallinen tai epätasainen kuluminen johtuu, kuinka se voidaan estää ja kuinka tiedät, milloin on aika vaihtaa renkaat

Renkaiden kulumisen syyt

Tapaus 1: Renkaiden kuluminen ulkoreunasta (molemmat reunat) tai pyöristynyt kuluminen

Renkaan ulkoreuna kuluu tai kulutuspinta näyttää pyöristyneeltä.

Liiallinen renkaan kuluminen molemmilla reunoilla, mikä aiheuttaa sen, että renkaan kulutuspinta näyttää pyöristyneeltä litteän sijaan, saattaa olla merkki alipaineesta.  Kun renkaassa ei ole tarpeeksi ilmanpainetta, tienpintaa koskettavan kosketusalueen kuormitus ei ole tasainen. Kosketusalueen keskiosaa ei tueta oikein, ja kuorma siirtyy enemmän renkaan ulkoreunalle (toiselta nimeltään olka-alue). Suuremman kuorman kohdistuminen olka-alueeseen johtaa renkaan ulkoreunojen nopeampaan kulumiseen.

Alipaineiset renkaat joustavat tyypillisesti liikaa ja kuumentuvat tavallista enemmän. Tämä puolestaan kiihdyttää kumin kulumisastetta ja lisää vierintävastusta, mistä on seurauksena ajoneuvon polttoaineen kulutuksen lisääntyminen.

Miten voit välttää liiallisen renkaiden kulumisen ulkoreunasta?

Tämän epänormaalin renkaiden kulumisen estämiseksi rengas tulee täyttää suositeltuun paineeseen käyttämällä apuna luotettavaa painemittaria. Rengaspaine tulee tarkistaa vähintään kerran kuussa silloin, kun renkaat ovat ympäristön lämpötilan mukaisia.
Katso suositeltu ilmanpaine ajoneuvon käyttöoppaasta tai kuljettajan oveen kiinnitetystä tarrasta.

Tapaus 2: Renkaiden kuluminen keskeltä

Renkaiden kuluminen keskeltä

Liiallinen renkaan kuluminen keskiosasta voi olla merkki ylipaineesta.

Jos renkaassa on ylipainetta, kulutuspinnan keskiosa tukee suurinta osaa kuormasta ja kuluu sen vuoksi reunoja nopeammin.

Pieni määrä kulumaa keskeltä esimerkiksi takarenkaissa saattaa olla ajoneuvolle ominaista valmistajan määritysten mukaan, mutta tarkistukset on siitä huolimatta tärkeää tehdä.

Miten voi välttää renkaan liiallisen kulumisen keskeltä?

Tarkista rengaspaine luotettavan painemittarin avulla silloin, kun renkaan lämpötila on sama kuin ympäristön lämpötila. Aseta ilmanpaineeksi ajoneuvon valmistajan suosittelema arvo.

Katso suositeltu ilmanpaine ajoneuvon käyttöoppaasta tai kuljettajan oveen kiinnitetystä tarrasta.

Tapaus 3: Renkaan kuluminen ulkoreunasta, renkaiden kuluminen sisäreunasta (vain yksi reuna) tai renkaiden kulumiskuviot

Renkaan kuluminen ulkoreunasta
Renkaiden kuluminen sisäreunasta (yksi reuna)

Epätasaiset renkaiden kulumiskuviot

Liiallinen renkaan kuluminen yhdeltä puolelta tai epätasaiset kulumiskuviot saattavat olla merkki ongelmasta ajoneuvon jousituksessa. Tällaista kulumista saattaa esiintyä silloin, kun pyörien suuntaus tai camber-kulma on virheellinen tai kun jousitusosat, kuten laakerit tai iskunvaimentimet ovat huonossa kunnossa.

Esimerkki camber-kulman ja suuntauksen geometrisistä valinnoista

CAMBER-KULMA

PYÖRIEN SUUNTAUS

Miten jousituksen virheellinen suuntaus voidaan korjata?

Tarkastuta ajoneuvosi geometria ammattilaisella, joka voi tehdä asianmukaisia säätöjä eri kulmiin ja vaihtaa vahingoittuneet tai kuluneet osat.

Lue lisää ajoneuvon geometriasta.

Mistä tietää, milloin renkaat on vaihdettava?

Renkaissa on lakisääteinen urasyvyys. Lain mukaan henkilö-, jakelu- ja 4x4-autojen kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm ja talvirenkaiden vähintään 3 mm.

Kun kulutuspinta on kulunut lain sallimaan minimirajaan, rengas on vaihdettava.

Muista kuitenkin seuraavat seikat:

  • Kuljettajan vastuulla on varmistaa, että renkaat ovat ajokunnossa.  Käyttökelvottomien renkaiden käyttämisestä voi seurata rangaistus kuljettajalle.
  • Jos kuitenkin vaihdat renkaasi ennen pienimmän sallitun kulutuspinnan syvyyden saavuttamista, lisäät ajoneuvosi käyttökustannuksia, jätteen määrää ja hiilidioksidipäästöjä.


Onneksi on olemassa helppo tapa päättää, onko aika vaihtaa renkaat.

Kulumisvaroitin

Renkaan kulumisvaroitin on kulutuspinnan pääurissa oleva pieni kohollaan oleva ripa (1,6 mm:n korkuinen), joita on aseteltu eri kohtiin renkaan kulutuspintaa.

Kun kulutuspinnan korkein kohta on samassa tasossa renkaiden kulumisvaroittimien kanssa, tiedät, että on aika vaihtaa rengas.

Ulkoreunassa (olka-alueella) ei välttämättä ole kulumisvaroittimia. Tällöin lainsäädäntö edellyttää, että rengas ei ole pinnaltaan tasainen.

Miten paikantaa kulumisvaroitin?

Renkaan kulumisvaroittimet sijaitsevat (yleensä pääurissa) renkaan pinnalla vaihtelevin välein.

MICHELIN-renkaiden osalta renkaan sivuseinämässä on pieni BIBENDUM-logo, jonka avulla renkaiden kulumisvaroittimet on helpompi paikantaa.

Osoittavatko renkaiden kulumisvaroittimet, että on aika vaihtaa renkaat?

banner dealer locator

Löydä lähin rengasliike muutamassa sekunnissa

Hakuehto
Osoite, paikkakunta tai postinumero
Auto
  • Auto
  • Moottoripyörä
Paikanna minut
Etsi
Suomen viisi suurinta kaupunkia
Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.