Renkaan kulutuspinta näyttää kuluneelta

Oire: Kulumista molemmilla ulkoreunoilla

auto edito infografiikka kulumista molemmilla reunoilla vinkkejä ja ohjeita

auto edito infografiikka kulumista molemmilla reunoilla vinkkejä ja ohjeita

Todennäköinen syy: Alhainen rengaspaine
  • Lyhentää renkaan käyttöikää renkaan ulkoreunojen (tai olkapäiden) voimakkaamman kulumisen seurauksena.
  • Rengas lämpenee voimakkaammin, mikä heikentää sen kestävyyttä ja saattaa johtaa renkaan vaurioitumiseen. 
  • Vajaapaine kasvattaa polttoaineenkulutusta lisääntyneen vierinvastuksen johdosta.

Ratkaisu:

Lisää renkaaseen ilmaa ja säädä oikea rengaspaine ajoneuvonvalmistajan suosittelemaan tasoon ilmanpainemittarin avulla.

Oikeat rengaspaineet löytyvät auton ohjekirjasta, kuljettajan puoleisen oven sivusta, polttoaineluukun kannesta ym.

 

Oire: Keskustakuluminen ja Liiallinen kuluminen

auto edito infografiikka kuluminen keskeltä vinkkejä ja ohjeita

auto edito infografiikka kuluminen keskeltä vinkkejä ja ohjeita

Todennäköinen syy: Liian korkea ilmanpaine
  • Kulutuspinnan keskiosaan kohdistuu ajon aikana suurin kuorma, minkä vuoksi keskiosa kuluu ulkoreunoja nopeammin.
  • Estä tämä tarkistamalla renkaat aina, kun ne ovat kylmiä, ennen ajoa tai vähintään kolme tuntia ajon jälkeen.

 

Ratkaisu:

Tyhjennä ilmaa renkaasta painemittarin avulla, kunnes painelukema vastaa ajoneuvonvalmistajan suosittelemaa arvoa.

Oikeat rengaspaineet löytyvät auton ohjekirjasta, kuljettajan puoleisen oven sivusta, polttoaineluukun kannesta ym.

Oire: Epäsäännöllinen kuluminen

auto edito infografiikka epäsäännöllinen kuluminen vinkkejä ja ohjeita

auto edito infografiikka epäsäännöllinen kuluminen vinkkejä ja ohjeita

Todennäköinen syy 1: Yhdensuuntaisuusvirhe

Etu- tai takarenkaiden epätasainen kuluminen tarkoittaa sitä, että pyörät on suunnattava uudelleen.

Ratkaisu:

Monet ajoneuvot on nykyään varustettu säädettävällä takajousituksella. Ajoneuvosi saattaa tällöin tarvita etupyörien suuntauksen tai nelipyöräsuuntauksen riippuen havaitsemistasi muutoksista. Tarkistuta renkaat asiantuntijaliikkeessä. 
Lisätietoja pyöränsuuntauksesta

 

Todennäköinen syy 2: Liian korkea ilmanpaine
  • Kulutuspinnan keskiosaan kohdistuu ajon aikana suurin kuorma, minkä vuoksi keskiosa kuluu ulkoreunoja nopeammin.
  • Estä tämä tarkistamalla renkaat aina, kun ne ovat kylmiä, ennen ajoa tai vähintään kolme tuntia ajon jälkeen.

 

Ratkaisu:

Tyhjennä ilmaa renkaasta painemittarin avulla, kunnes painelukema vastaa ajoneuvonvalmistajan suosittelemaa arvoa.
Oikeat rengaspaineet löytyvät auton ohjekirjasta, kuljettajan puoleisen oven sivusta, polttoaineluukun kannesta ym.

 

Oire: Laikukas kuluminen

auto edito infografiikka laikukas kuluminen vinkkejä ja ohjeita

auto edito infografiikka laikukas kuluminen vinkkejä ja ohjeita

Todennäköinen syy 1: Yhdensuuntaisuusvirhe

Etu- tai takarenkaiden epätasainen kuluminen tarkoittaa sitä, että pyörät on suunnattava uudelleen.

Ratkaisu:

Monet ajoneuvot on nykyään varustettu säädettävällä takajousituksella. Ajoneuvosi saattaa tällöin tarvita etupyörien suuntauksen tai nelipyöräsuuntauksen riippuen havaitsemistasi muutoksista. Tarkistuta renkaat asiantuntijaliikkeessä.
 

 

Oire: Sahalaitainen kuluminen ja Höyhentyminen

auto edito infografiikka sahalaita vinkkejä ja ohjeita

auto edito infografiikka sahalaita vinkkejä ja ohjeita

Todennäköinen syy: Yhdensuuntaisuusvirhe

Jos ajoneuvossa on virheelliset ohjauskulmat, kuviopalojen reunat ovat sahalaitaiset tai reunaltaan pyöristyneet. Syynä on renkaan voimakas hankautuminen tien pintaan.

Ratkaisu

Pyörien yhdensuuntaisuus on tarkistettava ja korjattava. Anna rengasalan ammattilaisen tutkia renkaasi.

Oire: Vauriot

auto edito infografiikka vaurio vinkkejä ja ohjeita

auto edito infografiikka vaurio vinkkejä ja ohjeita

Todennäköinen syy: Korjauksen vaativa rengasvaurio 
  • Useimmat kulutuspintaan rajoittuvat naulanreiät tai alle 6 mm:n viillot voidaan korjauttaa rengasalan ammattiliikkeessä alalla hyväksyttyjä menetelmiä käyttämällä.
  • Korjaus renkaan ulkopuolelta asennettavalla paikalla on epäluotettava ja vaarallinen, sillä pistovaurion jälkeen renkaan sisäpuoli on tarkastettava huolellisesti.

 

 Ratkaisu:
  • Radiaalirenkaan (useimmat renkaat) oikeaan korjaustapaan kuuluu kumipaikan asettaminen renkaan sisäkalvolle ja reiän täyttäminen kumitäytteellä.
  • Älä yritä korjata renkaita, joiden kulutuspinnassa olevan reiän halkaisija on yli 6 mm, äläkä mitään sivussa olevia vaurioita. Älä myöskään korjauta renkaita, joiden kulutuspinnan urasyvyys on alle 1,6 mm.
  • Asenna vaurioituneen renkaan tilalle vararengas, jos autossa on sellainen. Varmista vararenkaan ilmanpaine ja kunto. Vararenkaan ilmanpaine sekä nopeus- ja ajokilometrirajoitukset voidaan tarkistaa renkaan kyljestä. Anna rengasasiantuntijan tarkistaa rengas.

Oire: Kulumisvaroitin

auto edito infografiikka kulumisvaroittimet vinkkejä ja ohjeita

auto edito infografiikka kulumisvaroittimet vinkkejä ja ohjeita

Määritetty vika: Kulunut rengas
  • Useimmissa renkaissa on kulumisvaroittimet, jotka on asetettu lain vaatimaan 1,6 mm syvyyteen.
  • Kun kulutuspinta on kulunut 1,6 mm kohdalle tai kun kulumisvaroittimet näkyvät jossakin renkaan osassa, rengas on kulunut loppuun ja se tulee vaihtaa.
  • Kulutuspinnan lakisääteisen vähimmäissyvyyden tulee olla vähintään 1,6 mm kesärenkaissa ja 3,0 mm talvirenkaissa

 

Ratkaisu:

Vie ajoneuvosi rengasammattilaisen tarkistettavaksi ja pyydä ammattilaista mittaamaan jäljellä oleva kulutuspinta syvyysmittarilla.

 

Tarvitsetko lisätukea?