LÖYDÄ OIKEA RENGASLÖYDÄ OIKEA RENGAS NÄYTÄ KAIKKI RENKAATNÄYTÄ KAIKKI RENKAAT JÄLLEENMYYJÄTJÄLLEENMYYJÄT

Rengaspaine

Rengaspaine

  • Mikä on sopiva rengaspaine rata-ajoa varten?
    Rengaspaine rata-ajossa riippuu useista eri tekijöistä, kuten ajoneuvon ominaisuuksista, rengastyypistä, rataolosuhteista ja ajotyylistä. Rengaspaineet kasvavat huomattavasti radalla ajettaessa renkaan lämpötilan noustessa. Siksi lämpimien renkaiden paineet tulee tarkistaa ja säätää uudestaan. Jos renkaiden kuumapaineet ovat liian korkeat, niitä kannattaa pudottaa sellaiseen tasoon, joka antaa hyvän pidon ja ajoneuvon tasapainon samalla kun renkaat kuluvat mahdollisimman tasaisesti. On varottava vähentämästä painetta liikaa, sillä se voi aiheuttaa vaaratilanteen ajettaessa radalla hyvin suurilla nopeuksilla. Paineiden liiallinen alentaminen vähentää myös ajotarkkuutta rata-ajossa renkaan heikentyneen vakauden myötä.
  • Miksi rengaspaineet kannattaa tarkistaa ja säätää uudestaan ennen radalta lähtöä?
    Tämä johtuu siitä, että renkaiden jäähtyessä viimeisimmän rata-ajon jäljiltä niiden paine laskee, eli paineet ovat todennäköisesti liian matalat maantieajoa varten. Siksi rengaspaineet tulisi säätää uudelleen heti, kun renkaat ovat jäähtyneet ja ennen siirtymistä maantieajoon.
  • Kuinka usein rengaspaineet tulisi tarkistaa radalla?
    Renkaiden kuumetessa niiden paine kasvaa joka kierroksella, kunnes ne saavuttavat työskentelylämpötilansa. Siksi rengaspaine tulee tarkistaa ja säätää tarpeen mukaan aina ensimmäisten ajokertojen (4–5 kierroksen) jälkeen, jotta saavutetaan optimipaine renkaan ollessa kuuma. Tarkista kuumapaineet silloin tällöin päivän aikana, etenkin olosuhteiden muuttuessa.
  • Millaista ilmanpainemittaria kannattaa käyttää rengaspaineen tarkastukseen rata-ajoa varten?
    Suosittelemme korkealaatuisen, tarkan rengaspainemittarin käyttöä.
  • Mikä paine sopii rata-ajoon Michelinin tieajorenkailla (esim. MICHELIN Pilot Sport 4 / MICHELIN Pilot Super Sport -renkaat)?
    Michelinin tieajoon tarkoitettuihin renkaisiin suosittelemme ”lämpimiä” ratapaineita, jotka ovat n. 0,3 baria (4-5 psi) korkeampia kuin standardirenkaiden suositellut kylmäpaineet. Jos rengaspaineesi ovat liian matalat, seurauksena voi olla liiallinen rengassivujen taipuminen. Rengas tuntuu pehmeämmältä, sen ohjausvaste heikkenee ja rengas kuluu epänormaalisti. Jos rengaspaineet ovat liian korkeat, pito voi heiketä, ohjaus keventyä ja saattaa ilmetä paikallista ylikuumentumista.
  • Mikä paine sopii rata-ajoon Michelinin ratakäyttöön tarkoitetuissa renkaissa (esim. MICHELIN Pilot Sport Cup2)?
    Ratapäivänä aloita aina TIEKÄYTTÖÖN suositelluilla rengaspaineilla ja nosta vähitellen MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 -renkaiden lämpötilaa ajamalla niillä muutama kierros maltillisella nopeudella. - Muutaman tasaisen kierroksen jälkeen säädä paineet varovasti vastaamaan parasta käyttöpainetta LÄMPIMÄT RENKAAT - MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 -renkaiden optimaalinen käyttöpaine lämpimänä on 2.3 baria (33 psi) - 2.7 baria (39 psi) automallista ja radasta riippuen. - Jotkut automallit vaativat kuitenkin yli 2,7 barin (39 psi) ilmanpaineet. KYLMÄT RENKAAT - Kylmien renkaiden ilmanpaine ei saa olla alle 1,9 baria (28 psi). - Jotta MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 -renkailla saavutettaisiin optimaalinen ratakestävyys, on rengaspaineiden oltava vähintään 2.0 (29 psi) -2.4 baria (35 psi). TÄRKEÄÄ - Tarkista säännöllisesti renkaan ulkosivut: Jos havaitset kulumista renkaan sivuissa (sivumerkinnät kuluneet), renkaan ilmanpaineet ovat LIIAN MATALAT. Nosta rengaspaineita vähintään 0,2 baria (+ 3 psi) pidon parantamiseksi ja renkaiden käyttöiän maksimoimiseksi. - Ratapäivän jälkeen Ennen siirtymistä radalta tielle: anna renkaiden jäähtyä ja säädä sen jälkeen autonvalmistajan ilmoittamat suosituspaineet .
  • Mikä paine sopii rata-ajoon Michelin-kilparenkailla (esim. MICHELIN S9H)?
    Michelin-kilparenkaissa on n. 1,9 barin kuumakäyttöpaine. Ota yhteyttä Micheliniin tiedustellaksesi rengaskokoosi ja käyttöösi sopivia ilmanpaineita.
  • Pitääkö rengaspaineita muuttaa radan märkyyden tai kuivuuden mukaan?
    Märällä radalla on suositeltavaa käyttää ajoneuvonvalmistajan tieajoon suosittelemia rengaspaineita.
  • Miksi sade- tai märän kelin rengas vaatii korkeammat paineet (0,5–1 baria) kuin slick-rengas?
    Lämpimien sade/märän kelin renkaiden ilmanpaineita ei aina ole tarpeen lisätä parasta suorituskykyä varten. Kylmien renkaiden aloituspaineen on kuitenkin oltava korkeampi, jotta saavutetaan vastaava ilmanpaine renkaan lämmettyä. Tämä johtuu tiellä olevan veden viilentävästä vaikutuksesta. Toisinaan korkeammat paineet ovat tarpeen vesiliirron ehkäisemiseksi.
    10/2013 – Radalta tielle – club911.net
  • Soveltuuko typpitäyttö ratakäyttöön?
    Kyllä. Typpitäytön käyttö ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Vaikka typpitäyttö hiukan hidastaakin renkaan luonnollista painehävikkiä, tämä on liian vähäistä mitattavaksi yhden ratapäivän aikana. Lisäksi typen termodynaamiset ominaisuudet ovat liian samankaltaiset kuin ilman vaikuttaakseen rengaspaineen nousuun lämpötilan nousun seurauksena. On myös hyvä muistaa, että 78 % ilmasta on typpeä. Suosittelemme mahdollisimman kuivan ilman käyttöä.

Intohimona high performance?

High Performance -rengasmallisto

High Performance -rengasmallisto

Tutustu Michelin High Performance -renkaisiin Löydä omasi
Tutustu MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S -renkaaseen

Tutustu MICHELIN Pilot Sport 4 S -renkaaseen

Tunnetko erään Michelinin viimeisimmistä innovaatioista? Tutustu tähän renkaaseen
MICHELIN Passion

MICHELIN Passion

Pelkästään moottoriurheiluun ja High Performance -tuotteisiin omistettu YouTube-kanava Katso nyt