Muut vinkit ja ohjeet

Radiaali- vai ristikudosrenkaat?
Radiaali- vai ristikudosrenkaat?
Moottoripyörien ja skootterien tuotevalikoima on monipuolinen. Michelin tarjoaa jokaiselle jotakin käyttämällä runkorakenteeltaan kahdentyyppisiä renkaita: ristikudosrenkaita (eli diagonaalirenkaita) ja radiaalirenkaita.

Ristikudosrenkaat (eli diagonaalirenkaat)
Ristikudosrenkaan runko koostuu ristikkäin ladotuista kudoskerroksista. Kerrokset ladotaan niin, että kudokset muodostavat ristikkäiskuvion. Koko rakenne on kauttaaltaan yhtenäinen; sivut ovat kiinteästi yhtä kulutuspinnan kanssa.

Radiaalirenkaat
Radiaalirenkaassa kudoslangat kulkevat lähes pyörän säteen suuntaisesti jalka-alueesta jalka-alueeseen. Ylimpänä kulutuspinnan alla on kudoskerroksista koostuva tukivyö. Tämän seurauksena renkaan kulutuspinta ja sivu toimivat itsenäisesti.
Kahdenlaisia renkaita erityyppisiin moottoripyöriin
Joustavampien sivujen ansiosta radiaalirenkaan kulutuspinnan ote tienpintaan on hyvä. Kontaktialue on lyhyempi mutta laajempi kuin ristikudosrenkailla, jolloin renkaan pito on parempi suurissakin kallistuskulmissa. Paine jakautuu tehokkaammin maakosketuksessa, jolloin renkaan kuluminen on tasaisempaa.
Lisäksi radiaalirenkaat ovat mukavammat ajaa suurilla nopeuksilla. Tämäkin johtuu renkaan joustavista sivuista, jotka vaimentavat tienpinnan epätasaisuuksien aiheuttamia iskuja. Toisaalta ristikudosrenkaat pystyvät kantamaan suuremman kuorman, koska niiden sivut ovat jäykemmät. Suurilla nopeuksilla ristikudosrenkaiden muoto saattaa muuttua niin paljon, että niiden suorituskyky heikkenee. Ristikudosrenkaat soveltuvat parhaiten maltillisella nopeudella ajaville ajoneuvoille, joissa on pieni tai keskikokoinen moottori ja joustava runko. Ne sopivat myös painaville tai raskaalla kuormalla ajettaville moottoripyörille. Radiaalirenkaat soveltuvat tehokkaammille ajoneuvoille, joissa on erittäin jäykkä alusta sekä urheilullisempaan käyttöön. Niillä voidaan saavuttaa ZR-nopeusluokitukset (yli 240 km/h).
Muut vinkit ja ohjeet