EU:N RENGASMERKINTÄ:
MIKÄ SE ON?

Oikeiden renkaiden valitseminen ajoneuvoon ei ole välttämättä helppoa. Renkaita ostettaessa on huomioitava monia eri tekijöitä. Nykyisessä taloudellisessa ja ekologisessa tilanteessa on entistä tärkeämpää, että kuluttajat voivat tehdä tietoon perustuvan ostopäätöksen ja valita autoonsa kestävät, turvalliset ja polttoainetaloudelliset renkaat.
Juuri tätä tarkoitusta varten EU-rengasmerkintä on kehitetty.

EU-rengasmerkintä: esittely

EU-rengasmerkintä lyhyesti

Euroopan komissio otti EU-rengasmerkinnän käyttöön Euroopassa vuonna 2012 auttaakseen autoilijoita tekemään tietoon perustuvan valinnan renkaita ostaessaan.
Komission asetus edellyttää, että kaikissa henkilöauton, SUV-auton ja jakeluauton renkaissa on oltava rengasmerkintätarra, joka antaa selkeää tietoa renkaan suorituskyvystä (märkäpito, polttoainetaloudellisuus ja vierintämelu).

Rengasvalmistajat ilmoittavat luokitustiedot itse EU-tasolla määritettyjen testausmenetelmien mukaan mitattujen tulosten perusteella.

EU-rengasmerkinnän uudistuminen

EU-rengasmerkintää uudistetaan 1. toukokuuta 2021 alkaen. Muutosten taustalla on pääasiassa unionin vuoteen 2030 ulottuva ilmasto- ja energiapolitiikka, jonka tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.

Miten uutta EU-merkintää luetaan?

fuel

Uusi asetus tuo EU-rengasmerkintään monia muutoksia, jotka selviävät alla olevasta rengasmerkintäoppaasta:

Standardirenkaan tiedot

Tässä osiossa on yrityksen nimi tai toimittajan tuotemerkki, rengastyypin tunniste eli tuotenumero, rengaskokomerkintä, rengasluokka (esim. C1, C2 tai C3).

Merkintäluokat

Yksi tärkeimmistä muutoksista koskee vierintävastuksen ja märkäjarrutuksen luokittelutasoja, joiden määrää on nyt vähennetty viiteen A:sta (paras) E:hen (heikoin).

Lumipitomerkintä ja jääpitomerkintä näkyvät vierintämelun symbolin vieressä, mikäli rengas täyttää vaaditut kriteerit.

01

Polttoainetaloudellisuus

JOKA VIIDES TANKILLINEN POLTTOAINETTA
on renkaiden keskimäärin kuluttama määrä

Vieriessään rengas muuttaa muotoaan joutuessaan kosketuksiin tien kanssa. Muuttaessaan muotoaan kumi lämpenee ja osa energiasta haihtuu lämpönä.  Lämpenemistä vähentämällä on mahdollista vähentää polttoaineenkulutusta ja siten myös kasvihuonekaasupäästöjä. Ajoneuvon liikettä vastustavaa voimaa kutsutaan vierintävastukseksi.

gain fuel efficiency 1093 x 663

172 € (1)

on keskimääräinen säästö polttoainekustannuksissa A-luokan renkailla varustetussa autossa verrattuna E-luokan renkailla varustettuun autoon.

Polttoainetaloudellisuuden luokitustasoa on tarkistettu poistamalla D-luokka (aiemmin tyhjä).
Esimerkiksi rengas, jolla oli aiemmin "E"-luokitus jollakin näistä kriteereistä, saa nyt luokituksen "D". 

02

Märkäpito

JARRUTUSMATKA MÄRÄLLÄ TIELLÄ
1 Millisekunti

Rengas on ajoneuvon ainoa kosketuskohta tiehen. 80 km/h -nopeudella sillä on alle yksi millisekunti aikaa auton ohjaamiseen, kiihdyttämiseen tai jarruttamiseen. Rengas on tärkeä turvallisuustekijä. Sen tehtävänä on tarjota pitoa riippumatta  päällysteen kunnosta, tien muodosta (suora tai kaareva) tai sääolosuhteista (kuiva tai sateinen).

mtg etiq illus retouche

9 m

on keskimäärin lyhyempi jarrutusmatka A-luokan renkailla varustetulla autolla, jolla ajetaan 80 km/h -nopeudella, verrattuna D-luokan renkailla varustettuun autoon(2).

Märkäpito -tasoa tarkistetaan poistamalla luokka D (aiemmin tyhjä).
Esimerkiksi rengas, jolla oli aiemmin "E"-luokitus jollakin näistä kriteereistä, saa nyt luokituksen "D". 

03

Vierintämeluluokka

ULKOINEN VIERINTÄMELU
ilmoitetaan desibeleissä (dB)

3 ääniaaltoa korvataan kirjaimilla: A, B tai C (3 aaltoa = C).
Liikennemelu on merkittävä ympäristöongelma. 80 km/h -vakionopeudella kulkevassa autossa renkaan aiheuttama melu on yleensä suurempi kuin moottorin melu. Tämä vierintämelu riippuu myös rengas tyypistä ja tien pinnasta.
 

mtg etiq illus 03 hd f39 noise



A-luokan rengas tuottaa PUOLET VÄHEMMÄN MELUA kuin B-luokan rengas(3).

Uusia symboleja

Uudessa EU-rengasmerkinnässä on mukana myös:

QR-koodi

tarran oikeassa yläkulmassa.
Skannaa tämä koodi ladataksesi lisätietoja renkaasta. Se tarjoaa pääsyn Euroopan tuotetietokantaan (EPREL), joka sisältää tietoa renkaiden luokituksesta sekä renkaiden tekniset tiedot.

neige 613x202px

Lumipitomerkintä
3 Peaks Mountain Snow Flake

“3PMSF” -merkinnällä varustetut renkaat ovat ainoat renkaat, joilla on varmistettu soveltuvuus talvikäyttöön, sillä ne on kehitetty erityisesti lumella käytettäviksi ja ne ovat läpäisseet kaikki suorituskykyvaatimuksia mittaavat objektiiviset testit(4)

30 m(5)

50 km/h -nopeudessa talvirenkaan jarrutusmatka on keskimäärin 30 m lyhyempi lumisilla teillä kuin kesärenkailla(5)

montagne 613x202px

JÄÄPITOMERKINTÄ
Jarrutusmatka jäällä

Koska rengas on ajoneuvon ainoa kosketuskohta tiehen, sen merkitys jäisillä teillä on turvallisuuden kannalta ratkaiseva. Tästä syystä on EU-rengasmerkintään on nyt lisätty uusi "Jääpitomerkintä" osoittamaan renkaan lyhyempää jarrutusmatkaa jäällä.

1,4 m(6)

20 km/h -nopeudessa tällä jääpitomerkinnällä varustetun renkaan jarrutusmatka jäällä on vähintään 1,4 metriä lyhyempi kuin ympärivuotisen renkaan.(6)
Jääpitosymbolilla varustetut renkaat on kehitetty tienpinnoille, jotka ovat yleisiä Pohjoismaissa talvella, kun tiet ovat lumen tai jään peitossa. Niitä ei tule käyttää leudoissa sääolosuhteissa (lämpimämpi tai märkä sää), koska renkaiden ominaisuudet voivat heikentyä (erityisesti ohjattavuus, kuluminen ja märkäpito).  

Mitä muuta voin tehdä polttoainetaloudellisuuden ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi?

Ajotavallasi on myös suuri vaikutus polttoaineenkulutukseen ja turvallisuuteen. Onneksi ajotavan muuttamiseen ja parantamiseen on kuitenkin monia vinkkejä:

Taloudellinen ajotapa

on yksi niistä. Pitämällä yllä tasaista nopeutta voit vähentää merkittävästi polttoaineenkulutusta. Löydät lisää neuvoja ja vinkkejä täältä.

Turvavälit

ovat tärkeitä.  Pitämällä turvallisen ajoetäisyyden edellä ajavaan voit ennakoida paremmin jarrutuksen ja hidastaa ajonopeutta.

Rengaspaineet

on tarkistettava säännöllisesti (erityisesti ennen lähtöä pidemmälle matkalle). Tämä on tärkeää renkaan polttoainetaloudellisuuden ja märkäpidon kannalta. Lue tästä, miten rengaspaineet tarkistetaan.

Suunnittele

matkasi ja tarkista liikennetilanne ennen lähtöä. Säästät aikaa ja polttoainettal! Kokeile Via Micheliniä matkareittisi suunnitteluun

scott clark

Scott Clark, Michelin Executive Vice President, Automotive, Motorsport, Experiences, and Americas Regions - Member of the Group Executive Committee during MICHELIN e.PRIMACY live - Michelin Headquarters, Clermont-Ferrand, France - November 5th 2020 B) Jerome Cambier / MICHELIN

Scott Clark
MICHELIN Executive Vice President

Automotive, Motorsport, Experiences, and Americas Region
Member of the Group Executive Committee

Michelininin innovatiivinen henki

Michelin parantaa jatkuvasti tuotteidensa suorituskykyä tehdäkseen liikkuvuudesta kaikille turvallisempaa, tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää. Innovaatio on jokaisen valmistamamme renkaan ydin.

Kuten näette, ympäristökysymykset ovat keskeisiä strategisten painopisteidemme kannalta. Vähentääkseen ympäristövaikutustaan nopeammin Michelin on sitoutunut vähentämään kaikkien tuotantolaitostensa hiilidioksidipäästöjä 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2010. Lopullisena tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2050 mennessä. Michelin kehittää myös ratkaisuja uusiutuvien tai kierrätettyjen materiaalien käyttämiseksi uusien renkaiden tuotannossa ja pyrkii jatkuvasti parantamaan entisestään renkaittensa suorituskykyä. Vuoteen 2030 mennessä MICHELIN-renkaat ovat 20 prosenttia energiatehokkaampia kuin vuonna 2010. Tulevaisuudessa kaikki on kestävää!
 

Löydä oikea MICHELIN-rengas

Muut artikkelit, jotka saattavat kiinnostaa sinua

Laillinen huomautus

(1) Perustuu 150 litran polttoainesäästöön 40 000 km:n matkalla sekä polttoaineen hintaan 1,15 € / litra (painotettu keskiarvo). Tulos voi vaihdella ajoneuvosta ja ajo-olosuhteista riippuen. Suorituskyky mitattu UN ECE R117 -säännön testimenetelmän mukaisesti.
(2) Jarrutusteho välillä 80 km/h - 20 km/h mitattuna UN ECE R117 -säännön testimenetelmän mukaisesti.
(3) Melu mitataan 80 km/h -nopeudella kulkevalle autolle moottori sammutettuna, mitattuna UN ECE R117 -säännön testimenetelmän mukaisesti.
(4) ETRTO:n (Euroopan rengas- ja vanneteknisen järjestön) käyttämän menetelmän mukainen jarrutustehotesti talvisissa tieolosuhteissa.
(5) Keskimääräinen ero jarrutusmatkassa talvi- ja kesärenkaan välillä. Jarrutusmatka lumella 50 - 0 km/h. TÜV SÜD 2013 -testit rengaskoossa 205/55 R16, suoritettu -5 ° C -lämpötilassa.
(6) Jarrutusteho jäällä 20 - 5 km/h mitattuna ISO-normissa 19447 määriteltyjen testimenetelmien mukaisesti.