Ferrari on valinnut Michelinin uuden 296 GTB -autonsa viralliseksi rengastoimittajaksi. Michelin toimittaa autoon kaksi erilaista rengasta: MICHELIN Pilot Sport 4 S K1 -renkaan pääasiassa maantieajoon ja MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R K2 -renkaan kuljettajille, jotka haluavat ylittää rajojaan radalla. Jokaisen uuden mallin julkaisun myötä Ferrari on halunnut nostaa edellisen sukupolven suorituskyvyn uudelle tasolle. Michelin jakaa saman filosofian, ja se on vuosien ajan ottanut haasteita vastaan yhdessä Ferrarin kanssa suunnittelemalla erikoisvalmisteisia renkaita mittatilaustyönä.
Suorituskyky
Tällaisen poikkeuksellisen auton kohdalla renkaan suorituskyky ei tarkoita vain toiminnallisuutta. Äärimmäisen suorituskyvyn tavoittelussa se on ratkaiseva tekijä, joka tarjoaa turvallisuutta, tarkkuutta ja ajonautintoa samalla kun se on suunniteltu vastaamaan täydellisesti ajoneuvon ulkomuotoa.
Erityinen kehitystyö
Ferrari 296 GTB -renkaat on suunniteltu yhteistyössä Ferrari-tiimien kanssa, ja ne voi tunnistaa Ferrarin omasta K-symbolista renkaan sivulla. Ainutlaatuinen räätälöity muotoilu oli ainoa ratkaisu Ferrarin vaatiman suorituskyvyn saavuttamiseksi.
Michelin-tiimit olivat mukana hankkeen alusta alkaen heti, kun tekniset tiedot oli määritetty. Nyt myyntiin hyväksyttyjen renkaiden suunnittelu kesti neljä kehityssykliä ja 18 kuukautta. Tärkeä tekijä suunnittelussa oli edistyksellisten, huippuluokan simulointityökalujen käyttö. Niiden ansiosta hankkeen ympäristöjalanjälki pieneni merkittävästi, sillä prototyyppitestirenkaita valmistettiin vähemmän, samalla kun fyysisten testien määrää ja kehitysaikaa vähennettiin. Simulaatiokokeissa renkaiden ominaisuuksia hienosäädettiin niin, että ne vastaisivat täsmälleen Ferrarin ajoneuvolle asettamia vaatimuksia.
Kaksi rengasta, kaksi eri käyttöä
Michelin on kehittänyt kaksi innovatiivista komponenttia ja kaksi eritystä teknologiaa luodakseen kaksi rengasta, joilla on hyvin erilaiset käyttötarkoitukset. Tämä on tapahtunut konsernin kestävän kehityksen strategian mukaisesti, joka tarkoittaa vähäisempää raaka-aineiden käyttöä, matalampaa vierinvastusta sekä pienempää valmistettujen renkaiden ja fyysisten testien määrää.