Näytä jälleenmyyjät lähellä Tee uusi haku

MICHELIN-YHTIÖN RENKAIDEN

MYYNTIÄ KOSKEVAT YLEISET TOIMITUSEHDOT

JOHDANTO

Nämä Michelin-yhtiön asiakkailleen toimittamia tuotteita koskevat yleiset toimitusehdot (jäljempänä "Yleiset Toimitusehdot") muodostavat perustan kaikille Michelin Nordic AB, Ringvägen 100 C, Box 47 175, 100 74 Stockholm (jäljempänä "Michelin") tarjouksille ja sopimuksille. Tähän sisältyy myös muuhun kuin yksinoikeuteen perustuen Tuotteiden toimitus Asiakkaalle, kuten on määritelty soveltuvassa Tilauksessa. Tuotetilaus tai, jos soveltuu, näiden Yleisten Toimitusehtojen allekirjoittaminen merkitsee sitä, että Asiakas hyväksyy näiden Yleisten Toimitusehtojen kaikki ehdot varauksetta. Micheliniin ja Asiakkaaseen viitataan yksittäin sanalla "Osapuoli" ja yhdessä sanalla "Osapuolet".

Näihin Yleisiin Toimitusehtoihin (YTE), jotka on sisällytetty tällä asiakirjalla kaupalliseen sopimukseen, Myytävään Valikoimaan, palvelusopimukseen tai muuhun sopimukseen, sopimusasiakirjaan, tarjousasiakirjaan tai toimeksiantoon, ja kaikkiin niiden liitteisiin ja muokattuihin versioihin, jotka koskevat Michelin-tuotteiden myyntiä, viitataan yhteisesti tai yksittäin jäljempänä sanalla ”Sopimus”.

1.    TULKINTA

Näitä Yleisiä Toimitusehtoja koskevat seuraavat määritelmät ja säännöt:

1.1.    Määritelmät:

Tytäryhtiö: yhteisö, jota valvoo, hallinnoi tai yhteisesti ohjaa jompikumpi Osapuolista.

Arkipäivä: muu päivä kuin lauantai, sunnuntai tai virallinen pyhäpäivä maassa, jossa Michelin sijaitsee.

Päivä tai kalenteripäivä: kaikki kalenterivuoden päivät (ts. myös sunnuntait ja viralliset pyhäpäivät).

Myytävä Valikoima: Michelinin hintaluettelon viimeisin versio, joka asetetaan Asiakkaan saataville, ja merkkikohtainen tarjonta ja kauppaehdot, soveltuvin osin.

Luottamukselliset Tiedot: kaikki ei-julkiset ja omistusoikeudelliset tiedot, mukaan lukien rajoituksitta taitotieto, henkinen omaisuus, ideat, piirrokset, luonnokset, konseptit, näytteet, mallit, suunnitelmat, data, ohjelmistot sekä muut tekniset, operatiiviset, taloudelliset ja kaupalliset tiedot, joita kuka tahansa normaali liikemies pitäisi luottamuksellisina, saipa Osapuoli ne toiselta Osapuolelta sitten suoraan tai epäsuoraan ennen näiden Yleisten Toimitusehtojen päiväystä tai niiden päiväyksen jälkeen tai viestinvaihdon kautta tai ollessaan toisen Osapuolen liiketiloissa liikesuhteeseen liittyen.

Hallinta, hallittu, hallitseminen: kun yhdellä entiteetillä on joko suoraan tai epäsuoraan valta ohjata toisen oikeussubjektin johtamista ja periaatteita, perustuipa tämä sitten osakepääoman osan omistukseen tai sopimukseen tai muuhun, ja kun tämän vallan katsotaan olevan olemassa.

Asiakas: kuka tahansa asiakas, joka ostaa Tuotteita Micheliniltä.

Asiakastiedot: Asiakkaan Tekniset ja henkilökohtaiset tiedot.

Sähköinen tiedonsiirto: mikä tahansa viestintä, joka ei sisällä suoranaisesti paperin fyysistä siirtämistä, mutta josta muodostuu merkintä, joka on sen vastaanottajan säilytettävissä, tarkasteltavissa ja saatavilla sekä tällaisen vastaanottajan suoraan toisinnettavissa paperimuodossa automatisoidun prosessin avulla. Tämä edellyttää, että tiedonsiirto on turvallista ja kaikki toimenpiteet jäljitettävissä ja kirjattavissa luotettavalla järjestelmällä, jolloin vastaava kirjaus on vastaanottajan ja lähettäjän säilytettävissä, tarkasteltavissa ja toisinnettavissa.

Ylivoimainen este: mikä tahansa olosuhde, joka ei ole Osapuolen kohtuudella hallittavissa, kuten luonnonvoima, sota, pandemia, epidemia, terrorismi, kansalaisliikehdintä, ilkivalta, lakko, taudin leviäminen, työsulku, työtaistelutoimi, kuljetusvälineiden puuttuminen tai vikaantuminen, tulipalo, tulva, kuivuus, äärimmäiset sääilmiöt, lain tai virallisen määräyksen noudattaminen, sääntö, asetus, ohje tai muu olosuhde, joka ei ole kummankaan Osapuolen kohtuudella hallittavissa. Tämä edellyttää, että Osapuolen ei voitu kohtuudella katsoen odottaa pystyvän ottamaan huomioon ilmiötä ja sen vaikutuksia jäljempänä mainittujen ehtojen toteuttamiseksi ja että se ei voinut kohtuullisella vaivalla välttää ilmiötä ja sen seurauksia.

Tuotemerkit: Michelinin tavaramerkit, kauppanimet, tapaoikeuteen perustuvat oikeudet, logot, iskulauseet, merkinnät, verkkotunnukset, alemman tason aluetunnukset, avainsanat ja näihin liittyvä mainearvo.

Michelin Group: yhteisöt, joita hallinnoi Compagnie Generale des Etablissements Michelin, 23 Place des Carmes Déchaux 63000 Clermont Ferrand, yritystunnus 855 200 887.

Michelin Group -konsernin periaatteet: Michelinin valitsemat periaatteet kieltäytyä suorasta tai epäsuorasta kaupallisesta toiminnasta, joka koskee Michelin Group -konsernin tuotteita, tai periaate kieltää tällainen kaupallinen toiminta (mukaan lukien myynnit tiettyyn maahan tai tietyssä maassa ja/tai kuljetus tietyn maan kautta, näihin kuitenkaan rajoittumatta) tiettyjen maiden suhteen. Periaatteet voivat olla kaupparajoitteita tiukempia, ja ne perustuvat kaupalliseen harkintaan ja muihin vaatimustenmukaisuutta koskeviin näkökohtiin, kuten rahanpesuun, korruptioon ja terrorismin rahoittamiseen liittyviin huolenaiheisiin, näihin kuitenkaan rajoittumatta. Niitä sovelletaan varaosina myytäviin ja edistyksellisen tason kokoonpanoihin sisällytettyihin Tuotteisiin (kuten asennettuihin yksiköihin, maalla kulkeviin ajoneuvoihin, lentokoneisiin jne.). Sopimuksen päiväyksen perusteella maat, joille myymisestä suoraan tai epäsuoraan Michelin kieltäytyy ja joille myymisen suoraan tai epäsuoraan se kieltää (mukaan lukien kuljetus näiden maiden kautta), ovat Kuuba, Iran, Pohjois-Korea ja Syyria. Michelin voi muuttaa kyseistä luetteloa oman harkintansa mukaan.

Tilaus: ostotilaus, jossa määritellään Tuotteet, jotka Michelinin tulee toimittaa Asiakkaalle sen jälkeen, kun Michelin on antanut hyväksyntänsä kappaleen 2.2 (Hyväksyntä) mukaisesti.

Tuotteet: tavarat, tuotteet ja/tai palvelut, joita Michelin tarjoaa ja jotka on eritelty vastaavassa Tilauksessa.
Alueelliset Kauppaehdot: jos soveltuu, tiettyjä alueita ja/tai maita koskevat kauppaehdot, jotka sisältyvät Sopimukseen.

Pakotteiden alainen henkilö: kuka tahansa henkilö tai mikä tahansa entiteetti tai taho, joka on joko: (i) erityisesti määritelty tai mainittu kaupparajoitteiden luettelossa; tai (ii) kaupparajoitteiden luettelossa erityisesti määritellyn tai mainitun kenen tahansa henkilön omistama tai hallinnoima; tai (iii) joka toimii kenen tahansa kaupparajoitteiden luettelossa erityisesti määritellyn tai mainitun henkilön puolesta.

Tekniset Tiedot: kaikki Asiakkaan syöttämät ja/tai Michelinin Asiakkaan puolesta syöttämät tiedot (lukuun ottamatta henkilötietoja), jotka liittyvät suoraan tai epäsuoraan Michelinin tarjoamiin Tuotteisiin tai renkaisiin ja/tai ajoneuvoihin ja/tai niiden käyttöön, sekä kaikki Asiakkaan ajoneuvokalustoa tai liiketoimintaa koskevat suositukset.

Kaupparajoitteet: kauppasanktiot (mukaan lukien laajat tai sektorikohtaiset kauppasaarrot ja pakotteiden alaiset osapuolet näihin kuitenkaan rajoittumatta) ja vientivalvontaa koskevat toimenpiteet (mukaan lukien sotilaalliseen tai kaksoiskäyttöön tarkoitetut tuotteet, näihin kuitenkaan rajoittumatta).

1.2.    Sovellettavat Alueelliset Kauppaehdot muodostavat osan näistä Yleisistä Toimitusehdoista, ja ne ovat voimassa siten kuin on määritelty yksityiskohtaisesti näissä Yleisissä Toimitusehdoissa. Kaikki viittaukset näihin Yleisiin Toimitusehtoihin merkitsevät viittausta myös Alueellisiin Kauppaehtoihin.

1.3.    Ellei konteksti muuta edellytä, viittaus tiettyyn sukupuoleen merkitsee viittausta myös muihin sukupuoliin.

1.4.    Viittaus lainsäädäntöön tai lakisääteiseen määräykseen on viittaus sen muokattuun, laajennettuun tai aika ajoin uusittuun versioon.

1.5.    Kaikki viittaukset pakottaviin paikallisiin lakeihin ja/tai säädöksiin sisällytetään Alueellisiin Kauppaehtoihin, jotka liitetään näiden Yleisten Toimitusehtojen oheen. 

1.6.    Mikäli ristiriitoja näihin Yleisiin Toimitusehtoihin nähden ilmenee, määräävänä on pidettävä Alueellisia Kauppaehtoja. 


2.    TILAUSTEN TEKEMINEN, HYVÄKSYMINEN JA TUOTTEIDEN TOIMITTAMINEN

2.1.    Tilausten tekeminen Asiakas voi tilata Tuotteita seuraavilla tavoilla: (i) verkossa Michelinin erityisen tilausalustan kautta. Verkkoalustan käyttäminen Tilausten tekemiseen ei rajoita Asiakkaan mahdollisuuksia tehdä Tilausta/Tilauksia sähköpostitse tai puhelimitse, ja hän voi tehdä Tilauksensa (ii) sähköpostitse; (iii) puhelimitse; (iv) Michelinin edustajien kautta ja/tai (v) Michelinin asiakaspalvelun kautta. 

2.2.    Hyväksyminen Kaikki Tilaukset edellyttävät Michelinin oman harkinnan mukaan antamaa hyväksyntää. Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa Michelin voi oman harkintansa mukaan

  • 2.2.1.    muokata yksipuolisesti ja peruuttaa Tilauksia Tuotteiden saatavuuden ja toimitusten perusteella ja/tai
     
  • 2.2.2.    jakaa saatavilla olevia Tuotteita vapaasti Asiakkaidensa välillä ja heidän kesken. 
     
  • 3.    Michelinin pyrkii kohtuullisin keinoin toimittamaan Tilaukset. 
     
  • 4.    Ellei pakottava paikallinen laki sitä kiellä, Asiakas ei saa muokata Tilaustaan.
     
  • 5.    Toimitus Toimituspäivämäärät ovat ainoastaan suuntaa-antavia eivätkä sitovia. 
     
  • 6.    Kappaleen 2.2 (Hyväksyntä) mukaisesti kaikissa tilanteissa, myös silloin kun rahti on ennalta maksettu, Michelin pidättää oikeuden valita kuljetusliikkeen tai logistiikkayrityksen Michelinin harkinnan mukaan ja lähettää Tuotteet Asiakkaan määrittämiin valtuutettuihin toimipaikkoihin, joista on sovittu Osapuolten kesken. Tuotteet voidaan toimittaa erissä.
     
  • 7.    Asiakas voi omalla kustannuksellaan noutaa Michelin-tuotetilauksensa Michelinin määrittämästä varastopaikasta ja Osapuolten yhteisesti sopimina ajankohtina Michelinin kanssa etukäteen tehdyn kirjallisen sopimuksen mukaisesti. 
     
  • 8.    Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa ja ellei muuta kirjallisesti sovita, Michelin ei hyväksy toimitettujen Tuotteiden palautuksia eikä vaihtoja, lukuun ottamatta viallisia Tuotteita, kuten on jäljempänä tarkemmin yksilöity luvussa 6 (Tuotteiden hyväksyminen tai torjuminen Asiakkaan toimesta). 
     


3.    OMISTUSOIKEUS JA RISKI

3.1.    Tuotteisiin liittyvä riski siirtyy Asiakkaalle toimituksen yhteydessä. Toimitus tapahtuu, kun Tuotteet toimitetaan: (i) Asiakkaalle; tai (ii) Asiakkaan valitsemalle ulkopuoliselle kuljetusliikkeelle, joka kuljettaa Tuotteet Asiakkaalle, kumpi tahansa tapahtuu ensin.

3.2.    Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa ja luvun 4 (Osapuolten oikeudet ja velvollisuudet) mukaisesti Tuotteiden omistusoikeus siirtyy Asiakkaalle, kun kaikki Asiakkaan maksettavat summat ja/tai velat, riippumatta siitä, miten ne ovat muodostuneet, on täysin maksettu ja vastaanotettu. 

3.3.    Riippumatta luvun 2 (Tilausten tekeminen, hyväksyminen ja Tuotteiden toimittaminen) ja tämän luvun 3 sisältämistä ehdoista ja ellei sovellettava pakottava laki sitä kiellä, Michelin pidättää oikeuden keskeyttää Tuotteiden toimittamisen seuraavissa tapauksissa:

  • 3.3.1.    Asiakas ei maksa Michelinille summaa, joka hänen tulee maksaa Tilauksen mukaan
     
  • 3.3.2.    Asiakas ei suorita jotakin velvollisuuttaan
     
  • 3.3.3.    Asiakkaasta tulee maksukyvytön; ja/tai
     
  • 3.3.4.    sovellettava pakottava laki sallii sen jossakin muussa tapauksessa.

 

4.    OSAPUOLTEN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET

4.1.    Sopimuksen mukaisesti Asiakkaalla on ei-yksinoikeudellinen oikeus ostaa Tuotteita Micheliniltä ja jälleenmyydä Tuotteita omissa nimissään ja omaan lukuunsa. 

4.2.    Asiakkaalla on velvollisuus (seuraaviin kuitenkaan rajoittumatta)

  • 4.2.1.    varmistaa, että Tilauksen ehdot ovat täydelliset ja tarkat
     
  • 4.2.2.    maksaa kaikki summat, jotka sen kuuluu maksaa Michelinille
     
  • 4.2.3.    käsitellä ja myydä Tuotteita asianmukaisesti noudattaen Michelinin tuotetietoja sekä erityisesti Tuotteiden varastointiin, huoltamiseen ja siirtämiseen liittyviä periaatteita
     
  • 4.2.4.    huoltaa Tuotteita asiakkaidensa ja loppukäyttäjiensä edun mukaisesti suojaten niitä kaikilta mahdollisilta toimituksen jälkeisiltä riskeiltä
     
  • 4.2.5.    hankkia kaikki asiaankuuluvat ja vaadittavat liiketoimintaluvat, lisenssit ja/tai hyväksynnät, jotka mahdollistavat Asiakkaan liiketoiminnan sovellettavien lakien, sääntöjen ja määräysten mukaisesti, ja ylläpitää niitä; sekä
     
  • 4.2.6.    harjoittaa liiketoimintaansa tavalla, joka maksimoi Tuotteiden myynnin samalla kun se vahvistaa Tuotemerkkeihin ja Tuotteisiin liittyvää hyvää mainetta ja mainearvoa.


4.3.    Asiakkaan tulee noudattaa kaikkia Michelinin ja Michelin Group -konsernin voimassa olevia ja aika ajoin päivitettäviä periaatteita ja toimintasääntöjä.

4.4.    Keskinäiset velvollisuudet. Kumpikin Osapuoli vakuuttaa, että (i) sen yhtiö on asianmukaisesti muodostettu ja olemassa oleva sen maan lakien mukaisesti, jossa se on yhtiöitetty, ja että sillä on valta ja valtuudet solmia ja toteuttaa Sopimus sen täydessä laajuudessa. (ii) Sopimus ei ole ristiriidassa tai muodosta estettä tai rikkomusta sellaisen sopimuspohjaisen, taloudellisen, liiketoiminnallisen tai oikeudellisen velvollisuuden suhteen, joka koskee Osapuolta, sen Tytäryhtiöitä ja/tai sen työntekijöitä. Niin kauan kuin Sopimus on voimassa, Osapuoli, sen Tytäryhtiöt ja/tai työntekijät eivät hyväksy velvollisuuksia, jotka muodostavat rikkomuksen tai muulla tavoin olennaisesti haittaavat Sopimukseen pohjautuvien velvollisuuksien suorittamista. (iii) Osapuoli noudattaa aina kaikkia sovellettavia lakeja ja määräyksiä. (iv) Osapuoli on saanut omalla kustannuksellaan kaikki luvat, lisenssit ja suostumukset, joita tarvitaan Sopimuksen mukaisten sitoumusten noudattamiseen ja ylläpitämiseen. (v) Osapuoli palkkaa henkilökuntaa, jolla on riittävä pätevyys, kokemus, koulutus ja taidot, jotta se pystyy suorittamaan sille määrättävät tehtävät, ja joka tuntee Sopimuksen sisältämät vaatimukset.
 

5.    HENKINEN OMAISUUS JA MICHELIN-MERKKISTEN TUOTTEIDEN MAINEEN SUOJELEMINEN ASIAKKAAN TAHOLTA

5.1.    Henkinen omaisuus

  • 5.1.1.    Michelin pidättää kaikissa maissa ja kaikilla alueilla kaikki oikeudet, omistusoikeudet ja edut, jotka liittyvät sen Tuotemerkkeihin. Asiakas sitoutuu olemaan vastustamatta ja kumoamatta Tuotemerkkejä ja aiheuttamatta niille haittaa millään tavalla.
     
  • 5.1.2.    Asiakas tunnustaa ja hyväksyy, ettei sillä ole minkäänlaista omistusoikeutta tai muuta oikeutta jakelemiensa Tuotteiden Tuotemerkkeihin tai nimikkeisiin tai muihin merkintöihin, joita Tuotteissa on, eikä Michelinin toimittamiin mainosmateriaaleihin tai niiden sisältöihin. Asiakas ei ryhdy toimenpiteisiin rekisteröidäkseen tai hankkiakseen muulla tavoin tällaisiin Tuotemerkkeihin liittyviä oikeuksia tai oikeuksia, jotka liittyvät harhaanjohtavasti samankaltaisiin tuotenimikkeisiin, logoihin tai merkintöihin. Asiakkaalla ei ole valtuuksia käyttää Tuotemerkkejä osana oman yhtiönsä nimeä tai verkkotunnusta.
     
  • 5.1.3.    Michelin myöntää täten Asiakkaalle ei-yksinoikeudellisen, ei-siirrettävissä olevan, rajoitetun oikeuden käyttää tällaisia Tuotemerkkejä Asiakkaan liiketoiminnassa ainoastaan tarkoituksena mainostaa, markkinoida, myydä ja jaella Tuotteita noudattaen tarkasti Sopimusta. Minkäänlainen muu näiden Tuotemerkkien käyttö ei ole luvallista millään tavalla. Michelinin ja Asiakkaan välisen sopimussuhteen päättyessä mistä syystä hyvänsä Asiakkaan tulee välittömästi pidättyä käyttämästä Tuotemerkkejä millään tavalla; tämä ei kuitenkaan rajoita Asiakkaan oikeutta myydä sopimussuhteen päättymispäivänä varastossaan olevia Tuotteita. Päättyipä sopimussuhde mistä tahansa syystä, Asiakas lupaa poistaa käytöstä kaikista toimipaikoistaan ja palauttaa Michelinille seitsemän (7) arkipäivän kuluessa sopimussuhteen päättymisestä laskien kaikki kyltit, joissa on viittauksia Tuotemerkkeihin, ja kaikki Michelinin Asiakkaalle toimittamat asiakirjat. Michelinille myönnetään täten kaikki valtuudet tehdä edellä mainitut poistamistoimenpiteet määritetyn ajanjakson lopussa Asiakkaan kustannuksella.
     
  • 5.1.4.    Huolimatta mahdollisesta tämän ehdon kanssa ristiriidassa olevasta ehdosta Michelin pidättää kaikki oikeudet, omistusoikeudet ja edut liittyen kaikkiin muihin immateriaalioikeuksiin, mukaan lukien rajoituksetta patenttioikeudet, väliaikaiset patenttioikeudet, luonnokset, tekijänoikeudet, ohjelmistot ja tietokannat (yhteisellä nimityksellä jäljempänä "Muut Immateriaalioikeudet"), jotka suojaavat sen Tuotteita, prosesseja ja palveluita, sekä Michelinin toimittamat dokumentaatiot ja sisällöt, jotka ovat missä tahansa maassa ja millä tahansa alueella. Tällä Sopimuksella ei myönnetä muita immateriaalioikeuksia tai lisenssejä kuin ei-yksinoikeudelliset ja rajoitetut oikeudet käyttää Micheliniltä ostettuja Tuotteita niille tarkoitettuihin käyttötarkoituksiin.
     
  • 5.1.5.    Ellei sovellettava pakottava laki muuta määrää, Tuotteiden toimituksen ja käytön ehtona on se, että Asiakas ei pyri saamaan selville takaisinmallintamalla, purkamalla tai muullakaan analyysillä Tuotteisiin liittyviä menetelmiä, koostumusta, kaavaa, komponentteja, prosesseja, lähdekoodeja tai muita luottamuksellisia tietoja.
     
  • 5.1.6.    Michelin Group -konsernin ohjesäännöt Tuotemerkkien asianmukaisesta käytöstä ovat voimassa, ja Asiakkaan tulee noudattaa niitä. Ohjesäännöt ovat saatavilla verkkosivustolla www.michelin.com. Asiakas hyväksyy sen, että Michelin voi vastustaa sellaisten mainosten, markkinointitoimien ja/tai myynninedistämismateriaalien käyttöä, jotka eivät ole yhdenmukaiset mainittujen ohjesääntöjen kanssa, ja että Asiakkaan on tällöin viivytyksettä lopetettava tällaisten materiaalien käyttö Michelinin kehotuksesta.
     
  • 5.1.7.    Asiakkaan taholta tapahtuva Tuotemerkkien väärinkäyttö merkitsee Sopimuksen olennaista rikkomista. Asiakas sitoutuu korvaamaan Michelinille kaikki Asiakkaan tällaisesta rikkomuksesta johtuvat vahingot.
     
  • 5.1.8.    Asiakkaan toimesta tapahtuvan kaiken Tuotemerkkien käytön tulee hyödyttää Sopimuksen mukaisesti yksinoikeudella Micheliniä.
     
  • 5.1.9.    Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa Asiakkaan tulee pitää Michelin ajan tasalla ja ilmoittaa sille välittömästi saadessaan tietoonsa jonkin seuraavista: (i) mahdollisen tai todellisen rikkomuksen, varkauden tai epäreilun kilpailutavan, jonka on suorittanut tai jota on käyttänyt ulkopuolinen taho / ulkopuoliset tahot suhteessa Tuotemerkkeihin; (ii) ulkopuolisen tahon esittämän vaatimuksen tai suorittaman toimenpiteen, joka on kohdistettu Tuotemerkkien voimassaoloa, rekisteröintiä tai käyttöä vastaan; tai (iii) ulkopuolisen tahon esittämän vaatimuksen tai suorittaman toimenpiteen, joka liittyy Tuotemerkkien käyttöön tai niiden aiottuun käyttöön.
     
  • 5.1.10.    Sopimuksen päättyessä sovelletaan kappaleita 12.6 ja 12.7 (Ehtojen päättymisen vaikutukset).
     


5.2.    Maineen suojeleminen

  • 5.2.1.    Asiakas lupaa olla väheksymättä suoraan tai epäsuoraan Tuotemerkkejä ja Tuotteita ja olemaan aiheuttamatta haittaa Tuotemerkkien tai Tuotteiden maineelle. Tässä suhteessa Asiakkaan tulee pidättyä kaikista julkisista lausunnoista ja kommenteista, lehdistötiedotteista ja sosiaalisessa mediassa esitettävistä mielipiteistä, jotka viittaavat kielteisessä mielessä Tuotemerkkeihin tai Tuotteisiin. Tähän luetaan esim. seuraavat, näihin kuitenkaan rajoittumatta: (i) Tuotteiden teho, laatu, tekniikka, kestävyys ja ominaisuudet; (ii) Tuotemerkkien voimassaolo, rekisteröinti ja omistusoikeus; ja (iii) Michelinin ja Michelinin edustajien, työntekijöiden, alihankkijoiden, agenttien ja palveluntarjoajien maine ja toimintatapa. 
     
  • 5.2.2.    Asiakas sitoutuu olemaan järjestämättä sellaista mainontaa ja yleisesti olemaan antamatta minkääntyyppisiä tiedotteita, jotka saattaisivat vahingoittaa Michelinin, Tuotemerkkien ja/tai Tuotteiden nimeä ja/tai mainetta.

 

6.    TUOTTEIDEN HYVÄKSYMINEN TAI TORJUMINEN ASIAKKAAN TOIMESTA

6.1.    Toimituksen saavuttua perille Asiakkaan on tarkastettava Tuotteet mahdollisten vikojen varalta (erityisesti määrään, valikoimaan, laatuun ja tilattuun tyyppiin liittyvien poikkeavuuksien ja likaantuneisuuden varalta). 

6.2.    Kaikista Asiakkaan toimituksen yhteydessä havaitsemista vioista on ilmoitettava: (i) ulkopuoliselle kuljetusliikkeelle toimituksen hetkellä (kirjallinen huomautus kuljetusdokumentaatioon); ja (ii) välittömästi kirjallisessa muodossa Michelinille. 

6.3.    Ellei sovellettava pakottava laki muuta määrää toimituksen yhteydessä havaittujen piilossa olevien tai muiden vikojen varalta, Asiakkaan tulee ilmoittaa tällaisista vioista Michelinille paikallisten lakien ja säädösten mukaisesti välittömästi kirjallisessa muodossa saatuaan tiedon viasta.

6.4.    Michelin pidättää oikeuden tarkistaa viat, jotka Asiakas on havainnut, tämän luvun 6 mukaisesti. Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa Michelin päättää oman harkintansa mukaan Asiakkaan käytettävissä olevista korjauskeinoista ja korvauksista vikojen yhteydessä.

6.5.    Edellä olevien kappaleiden 6.2 ja 6.3 mukaisesti Asiakkaan katsotaan hyväksyneen Tuotteet niiden toimituksen jälkeen ja, jos soveltuu, Asiakkaan allekirjoitettua vastaanottoasiakirjan.

6.6.    Tämän luvun 6 ehtojen noudattamatta jättäminen johtaa siihen, että oikeus esittää Micheliniin kohdistuvia, Tuotteiden vikoihin perustuvia korvaus- ja muita vaatimuksia raukeaa kokonaisuudessaan.
 

7.    HINNOITTELU, LASKUTUS JA VEROTUS

7.1.    Hinnoittelu Hinta, joka Asiakkaan on maksettava Tuotteista, määräytyy Myytävälle Valikoimalle lähetys- tai noutopäivänä asetettuna olevan hinnan mukaan, tai jos kyseessä on palvelujen tarjoaminen, palvelun suorittamisen päivämäärän ja kyseisenä päivänä voimassa olevien Myytävän Valikoiman ehtojen mukaan. 

7.2.    Michelin voi muuttaa seuraavia milloin tahansa, ellei sovellettava pakottava laki sitä kiellä, ilman Asiakkaalle annettavaa ennakkoilmoitusta: (i) Michelinin hintaluetteloita; ja/tai (ii) muita Michelinin hinnoittelu- ja myyntimateriaaleja.

7.3.    Michelin päättää itsenäisesti Michelin-tuotteiden hinnoista, jotka Asiakkaan on maksettava Michelinille. Asiakas määrittää itsenäisesti hinnat, joilla se myy Michelin-tuotteita edelleen.

7.4.    Laskutus Laskun tulee sisältää, paitsi jos sovellettava pakottava laki sen kieltää, Myytävään Valikoimaan mahdollisesti liittyvät Asiakkaan ja Michelinin väliset bonukset, kampanjahinnat ja muut tämänkaltaiset järjestelyt (jos soveltuu) sekä kaikki soveltuvat verot ja muut pakolliset maksut.

7.5.    Verotus Kaikki hinnat ilmoitetaan ilman soveltuvia veroja ja muita pakollisia maksuja. 

7.6.    Asiakas vakuuttaa, takaa ja todistaa, että Micheliniltä ostetut Tuotteet on tarkoitettu jälleenmyyntiin tai suoraan käyttöön Asiakkaan tavanomaisessa liiketoiminnassa, että Asiakas on rekisteröity verotustarkoituksiin ja että sitä vaaditaan veloittamaan ja välittämään edelleen kaikki soveltuvat myynti- ja käyttöverot ja renkaiden jätehuolto- tai kierrätysmaksut, joita saattaa muodostua jälleenmyyntitapahtumien yhteydessä. Asiakas sitoutuu toimittamaan tästä todisteen Michelinille. Sellaisten Tuotteiden ja muun aineellisen omaisuuden osalta, jota Asiakas käyttää veronalaisesti, ja sellaisten tuotteiden osalta, jotka on aikaisemmin vapautettu verotuksesta tai pakollisista maksuista jälleenmyynnin sijasta tai ennen jälleenmyyntiä, Asiakas palauttaa ajoissa ja maksaa toimivaltaiselle verovirastolle kaikki sovellettavat verot sisältäen renkaiden jätehuolto- ja kierrätysmaksut. Lisäksi Asiakas ilmoittaa tällaisesta käytöstä Michelinille ja maksaa Michelinille soveltuvat verot aikaisemmin verotuksesta vapautettujen Tuotteiden osalta.
 

8.    MAKSUT

8.1.    Asiakas maksaa Tuotteista Michelinin Asiakkaalle lähettämän laskun mukaisesti tai muulla sellaisella tavalla, jonka Michelin määrittää oman harkintansa perusteella. 

8.2.    Ellei Osapuolten välillä ole muuta sovittu, Asiakkaan etukäteen antamat käteis- tai muut maksut eivät johda hinnanalennuksiin.

8.3.    Jos Asiakas maksaa shekillä tai muulla siirtokelpoisella rahoitusvälineellä, maksu katsotaan hyväksytyksi vasta sitten, kun shekki tai muu siirtokelpoinen rahoitusväline on lunastettu ja kun Michelin on saanut shekissä tai muussa siirtokelpoisessa rahoitusvälineessä ilmoitetun rahamäärän.

8.4.    Maksupäiväksi katsotaan päivä, jona varat kirjataan laskussa mainitulle Michelinin pankkitilille.

8.5.    Jos Asiakas kieltäytyy maksamasta Michelinin laskua, sen tulee ilmoittaa Michelinille tällaisesta maksuvelvollisuuden kiistämisestä tai vaatimuksesta kolmenkymmenen (30) kalenteripäivän kuluessa laskun päivämäärästä tai maksuasiakirjan päivämäärästä ja maksaa Michelinille asianmukainen summa laskun siitä osuudesta, jota Asiakas ei kiistä, laskussa olevien maksuehtojen mukaisesti.

8.6.    Riippumatta mistään vastakkaisesta määrityksestä, joka näissä ehdoissa voi olla, ja ellei sovellettava pakottava laki sitä kiellä, Michelinillä on oikeus milloin tahansa ja oman harkintansa perusteella 

  • 8.6.1.    määrittää maksuehdot ja muokata niitä 
  • 8.6.2.    myöntää tai lopettaa mahdollinen avoin kauppaluotto, joka Asiakkaalla on, ja
  • 8.6.3.    vaatia suoraveloitusoikeutta, ennakkomaksua, käteismaksua toimituksen yhteydessä tai käteismaksuja toimituksista tai muuta vakuutta lähetyksille.
     

8.7.    Mikäli Michelin päättää, että myynti Asiakkaalle suoritetaan luotolla, Michelinin tulee pidättää oikeus vaatia täysin ja harkinnanvaraisesti mitä tahansa sopivaksi ja välttämättömäksi katsomaansa vakuutta Asiakkaalle myönnetyn luottorajan puitteissa, ja tällainen vakuus pysyy voimassa sen voimassaolon päättymiseen saakka tai sitä koskevien sopimusten muuttamiseen saakka sillä ehdolla, että Asiakas on noudattanut täysimääräisesti Sopimuksessa mainittuja velvollisuuksiaan.

8.8.    Michelin voi vaatia Asiakkaalta vakuutuksia Sopimuksen mukaisesti siitä, että maksut tullaan maksamaan. Siihen saakka, kunnes Michelin saa Asiakkaalta riittävät vakuutukset, Michelinillä on oikeus lopettaa tai perua toistaiseksi Asiakkaan saamien, Sopimuksessa määritettyjen etujen myöntäminen. 

8.9.    Lain sallimien kuittaus- ja saamisoikeuksiensa lisäksi Michelinillä on sopimusperusteinen oikeus käyttää täysin oman harkintansa mukaan

  • 8.9.1.    mitä tahansa määrää, jonka Michelin tai Michelinin Tytäryhtiö (mukaan lukien Myytävään Valikoimaan liittyvät luotot, bonukset, ansaitut alennukset ja maksettavat osuudet, näihin kuitenkaan rajoittumatta) on velkaa Asiakkaalle (tai muulle Asiakkaaseen kytköksissä olevalle henkilölle tai yhteisölle) muiden sopimusten nojalla; tai
     
  • 8.9.2.    mitä tahansa Asiakkaan suorittamaa maksua tai Asiakkaalle sopimussuhteen puitteissa annettua luottoa vähentääkseen määriä, jotka Michelinille ollaan velkaa Sopimuksen perusteella.
     

8.10.    Asiakkaan tulee korvata Michelinille kaikki sellaiset kulut ja kustannukset, mukaan lukien kohtuulliset asianajajan kulut, näihin kuitenkaan rajoittumatta, jotka Michelinille tulevat maksettaviksi Sopimuksen, Myytävän Valikoiman tai muun vastaavan sopimusasiakirjan täytäntöönpanon vuoksi, mukaan lukien mahdolliset vakuus- ja luottosopimukset, näihin kuitenkaan rajoittumatta.

8.11.    Kaikki Sopimuksen tai muun sopimuspohjaisen suhteen nojalla Asiakkaan Michelinille velkaa olevat määrät erääntyvät maksettaviksi välittömästi Sopimuksen päättyessä mistä tahansa syystä.
 

9.    MAKSUVIIVEET JA MAKSAMATTA JÄTETYT MAKSUT, TALOUDELLISEN TILANTEEN MUUTTUMINEN

9.1.    Maksuviiveet ja maksamatta jätetyt maksut Ellei Asiakas maksa kappaleen 8.5 mukaisesti Michelinille Sopimuksen nojalla erääntynyttä maksua kokonaisuudessaan sen eräpäivään mennessä, se katsotaan Sopimukseen kohdistuvaksi olennaiseksi rikkomukseksi. Tämän seurauksena ja tämän heikentämättä muita Michelinin käytettävissä olevia Sopimukseen ja lakiin perustuvia oikeussuojakeinoja, siinä tapauksessa, että Asiakas ei maksa maksuaan täysimääräisenä

  • 9.1.1.    Michelinillä on oikeus periä maksuviiveestä viivästyskorkoa
     
  • 9.1.2.    Michelin voi sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa oman harkintansa mukaan irtisanoa osapuolten välisen minkä tahansa muun sopimuksen
     
  • 9.1.3.    Michelin voi sovellettavan pakollisen lain sallimassa laajuudessa oman harkintansa mukaan keskeyttää Tuotteiden toimittamisen Asiakkaalle, peruuttaa toimittamattomat Tilaukset tai kieltäytyä lähettämästä enää lisää Tuotteita ja/tai keskeyttää palveluiden tarjoamisen
     
  • 9.1.4.    sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa Asiakkaan valtuutus myydä Tuotteita edelleen lakkaa automaattisesti olemasta voimassa
     
  • 9.1.5.    ellei sovellettava pakottava laki sitä kiellä, Michelin pidättää oikeuden vaatia välittömästi takaisin Tuotteet olettaen, että Asiakkaan edelleen hallussa pitämät Tuotteet ovat ne, jotka on jätetty maksamatta. Kaikista kuluista, jotka aiheutuvat Tuotteiden palauttamisesta ja varastoimisesta, vastaa Asiakas. Velvollisuutensa laiminlyöneen Asiakkaan on palautettava maksamatta jääneet Tuotteet omalla kustannuksellaan ja riskillään Michelin-yhtiöltä saamansa kehotuksen jälkeen; ja
     
  • 9.1.6.    kaikki Asiakkaan Michelinille velkaa olevat Sopimukseen tai muuhun Osapuolten väliseen sopimuspohjaiseen suhteeseen pohjautuvat summat erääntyvät välittömästi.



9.2.    Se, että Michelin hyväksyy viiveellä suoritettavat maksut, ei muuta Sopimusta eikä merkitse vapautusta sen sisältämistä maksuehdoista.

9.3.    Taloudellisen tilanteen muuttuminen Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa Michelin voi keskeyttää nykyisen Tilauksen toimittamisen ja olla jatkamatta toimituksia, jos

  • 9.3.1.    Asiakasta vastaan on aloitettu maksukyvyttömyysmenettely eikä Asiakkaan ja Michelinin välillä ole saavutettu kirjallista sopimusta, jossa olisi määritelty Tuotteiden meneillään oleva toimitus; tai
  • 9.3.2.    Asiakkaan taloudellinen tilanne huononee merkittävästi Michelinin kohtuullisen arvion mukaan. 

     

9.4.    Asiakkaan oikeus jälleenmyydä Tuotteita, mikä on joka tapauksessa luvun 0 (Omistajuus ja riski) ehtojen alaista, raukeaa välittömästi tällaisen toimituskeskeytyksen jälkeen. Tällaisissa tapauksissa Asiakkaan on annettava Michelinin edustajan/edustajien suorittaa Michelinin mielestä sopivat ja tarpeelliset toimenpiteet Asiakkaan tiloissa Michelinin vakuusoikeuksien ylläpitämiseksi ja toteuttamiseksi.


10.    EETTISYYS JA VAATIMUSTENMUKAISUUS

10.1.    Tämän Sopimuksen allekirjoittamisesta lähtien, tai ellei tätä Sopimusta allekirjoiteta, niin Asiakkaan Tilauksen tekemisestä lähtien kumpikin Osapuoli sitoutuu siihen, että sillä on oltava valmiina tai sen on laadittava lahjonnan vastaisuuden ja korruptiontorjuntasäädösten noudattamisen ohjelma ja ylläpidettävä sitä mukauttaen sitä omaan tilanteeseensa. Lisäksi niiden on pystyttävä havaitsemaan korruptio ja edistämään rehellisyyden kulttuuria omassa organisaatiossaan. Kumpikin Osapuoli hyväksyy "nollatoleranssiin" perustuvan, lahjonnan ja korruption vastaisen toimintasäännön ja sitoutuu noudattamaan sovellettavia lakeja ja määräyksiä, jotka koskevat taistelua lahjontaa ja korruptiota vastaan. 

10.2.    Kumpikin Osapuoli lupautuu olemaan: (i) tarjoamatta, lupaamatta ja antamatta mitään rahallista hyötyä ja (ii) yrittämättä ja suunnittelematta minkään rahallisen hyödyn tarjoamista, lupaamista tai antamista suoraan tai epäsuoraan välittäjien kautta valtion viranomaiselle tai yksityiselle työntekijälle tai edustajalle, joka edustaa edellä mainittua valtion viranomaista tai edustajaa tai ulkopuolista tahoa, siinä tarkoituksessa, että viranomainen tai edustaja toimisi tai jättäisi toimimatta tietyllä tavalla virallisten tehtäviensä suhteen, tai tarkoituksena saada tai jatkaa liiketoimintaa tai muuta sopimatonta etua. Michelin saattaa järjestää vaatimustenmukaisuustarkastuksia Asiakkaan tiloissa edellä mainittujen sitoumusten noudattamisen varmistamiseksi. 

10.3.    Mikäli Asiakas ei noudata tämän luvun 10 vaatimuksia, Asiakas lupautuu ilmoittamaan siitä viipymättä Michelinille ja pyrkii korjaamaan laiminlyöntinsä kohtuullisen ajanjakson kuluessa. Edellä mainitusta riippumatta Michelin pidättää oikeuden ryhtyä sopiviin toimenpiteisiin korruptioriskin lieventämiseksi; tähän sisältyvät Tilausten peruminen, Sopimuksen päättäminen ja/tai Osapuolten välisten muiden sopimuspohjaisten suhteiden päättäminen.

10.4.    Asiakkaan tulee noudattaa ja vaatia, että kaikki sen kaupalliset kumppanit (asiakkaat ja tavarantoimittajat) ja alihankkijat noudattavat kaikkia sovellettavia lakeja, säädöksiä, toimintasääntöjä ja määräyksiä, myös lahjonnan vastaisuutta, korruption vastaisuutta, rahanpesun vastaisuutta, petosten torjuntaa, terveyttä, turvallisuutta ja ympäristöä koskevia määräyksiä (lisäksi sen tulee välttää kaikkia käytäntöjä, jotka voivat aiheuttaa sille vahinkoa, erityisesti käytäntöjä, jotka voivat lisätä metsäkatoa, maan kaskeamista ja maanpinnan kulumista), työoikeudellisia lakeja, ihmisoikeuksia sekä kiusaamisen ja syrjinnän kieltäviä säädöksiä. 

10.5.    Asiakkaan tulee harjoittaa liiketoimintaansa rehellisesti, eettisesti ja läpinäkyvästi. Sen tulee ottaa käyttöön, edistää ja noudattaa perusperiaatteita ihmisoikeuksien, työvoiman, ympäristöasioiden, eettisyyden, petosten torjunnan, lahjonnan ja korruption vastaisuuden suhteen. Michelin asettaa asiakkaidensa saataville eettisyyden palvelupuhelimen, jota nämä voivat käyttää havaitessaan Michelinin eettisten toimintasääntöjen rikkomista (saatavilla seuraavan linkin kautta: https://ethique.michelin.com/en/) tai korruptiontorjuntaohjelman sääntöjen rikkomista. Ilmoitukset voidaan lähettää seuraavan linkin kautta: http://michelingroup.ethicspoint.com/


11.    KAUPPARAJOITTTET JA KONSERNIN PERIAATTEET

11.1.    Asiakkaan tulee noudattaa kaikkia sovellettavia lakeja ja määräyksiä, jotka koskevat Tuotteiden toimittamista, myymistä, siirtämistä, vientiä, uudelleensiirtoa ja jälleenvientiä, mukaan lukien Kaupparajoitteita, niihin kuitenkaan rajoittumatta. Selvyyden vuoksi todettakoon, että sovellettaviin lakeihin ja määräyksiin voivat kuulua Yhdistyneiden kansakuntien, Euroopan unionin, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön tai Amerikan yhdysvaltojen asettamat määräykset.

11.2.    Asiakas sitoutuu olemaan aiheuttamatta suorasti tai epäsuorasti tilannetta, josta Michelinille voi aiheutua riski siitä, että se rikkoisi sovellettavia Kaupparajoitteita. Asiakas ei myöskään saa toimittaa, myydä, siirtää, viedä, siirtää uudelleen, jälleenviedä tai muulla tavoin asettaa saataville tai käyttää Michelinin toimittamia Tuotteita kiertääkseen, välttääkseen tai torjuakseen sovellettavia Kaupparajoitteita.

11.3.    Jos Michelinillä on riittäviä perusteita epäillä, että Tuotteita saatetaan tai on saatettu toimittaa, myydä, siirtää, viedä, siirtää uudelleen, jälleenviedä tai muulla tavoin asettaa saataville mille tahansa lainkäyttöalueelle, jolle on määrätty sovellettavia Kaupparajoitteita, tai pakotteiden alaiselle henkilölle, tai mitä tahansa kiellettyä käyttöä, tarkoitusta tai toimintaa tai muutoin Kaupparajoitteiden alaista aktiviteettia varten, Michelin pidättää oikeuden

  • 11.3.1.    keskeyttää välittömästi Sopimuksen perusteella tekemänsä suoritukset ja sopimussuhteen
     
  • 11.3.2.    vaatia lisätietoja tai todisteasiakirjoja Asiakkaalta; niitä voivat olla lisenssit, loppukäyttäjän sertifikaatit, lähetys- tai kauppa-asiakirjat (näihin kuitenkaan rajoittumatta), joilla todennetaan loppukäyttäjän/-käyttäjien tai Tuotteiden loppukäyttäjän/-käyttäjien henkilöllisyys; tai
     
  • 11.3.3.    ryhtyä sopiviin toimenpiteisiin, jotka koskevat sen ja Asiakkaan välistä kauppasuhdetta.
     

11.4.    Asiakas vakuuttaa, että tästä päivämäärästä lähtien Asiakas itse tai Asiakkaan yritysryhmän yritykset ja niiden johtajat tai työntekijät eivät ole pakotteiden alaisia henkilöitä. Asiakkaan tulee ilmoittaa välittömästi Michelinille, jos jostakusta edellä mainitusta tahosta, eli Asiakkaasta, Asiakkaan yritysryhmän yrityksestä, johtajasta tai päälliköstä, tulee pakotteiden alainen henkilö.
      
11.5    Sanktiot ja vientirajoitteet koskien Venäjää, Valko-Venäjää ja Ukrainan alueita, joihin on kohdistettu kaupparajoitteita (Krimin alue ja Donetskin, Hersonin, Luhanskin ja Zaporižžjan maakunnat ja muut Ukrainan alueet, joihin saatetaan kohdistaa kaupparajoitteita tulevaisuudessa):

  • 11.5.1.    Asiakas ei saa myydä, viedä, jälleenviedä eikä siirtää suoraan tai epäsuoraan Venäjälle tai Valko-Venäjälle tai Ukrainan sanktionalaisille alueille tai niiden sisällä tai niiden kautta tai niillä käytettäväksi mitään tuotteita tai teknologioita, jotka toimitetaan tämän Sopimuksen nojalla tai siihen liittyen ja jotka ovat asiaankuuluvien lainkäyttöalueiden (Amerikan yhdysvallat, Euroopan unioni, Kanada, Yhdistynyt kuningaskunta) asettamien pakotteiden alaisia. Asiakas ei ryhdy toimenpiteisiin, jotka saattavat altistaa Michelin Group -konsernin yrityksiä tai työntekijöitä mahdolliselle korvausvastuulle mainittujen pakotteiden puitteissa. Epäselvyyksien välttämiseksi korostettakoon, että Asiakasta, joka vastaanottaa Yhdysvalloista peräisin olevia tai Yhdysvaltain lainkäyttöalueella valmistettuja tuotteita, koskee kielto viedä, jälleenviedä ja siirtää niitä suoraan tai epäsuoraan edellä mainittuihin maihin ja edellä mainituille alueille ja niiden sisällä ja niiden kautta tai käytettäväksi kyseisissä maissa tai kyseisillä alueilla
     
  • 11.5.2.    Asiakas ryhtyy mahdollisimman tehokkaisiin toimenpiteisiin varmistaakseen, että kaikki kaupalliseen toimitusketjuun sen jälkeen toimintaan osallistuvat ulkopuoliset tahot, myös mahdolliset jälleenmyyjät, noudattavat kappaleen 11.5.1 tarkoitusta.
     
  • 11.5.3.    Asiakkaan tulee järjestää ja ylläpitää riittävää valvontamekanismia havaitakseen kaupallisessa toimitusketjussa sen jälkeen toimivien ulkopuolisten tahojen, myös mahdollisten jälleenmyyjien, mahdolliset toimet, jotka rikkoisivat kappaleen 11.5.1. tavoitetta. Asiakas on myös tietoinen mahdollisten rangaistusten riskistä, joka liittyy mainittuja maita tai alueita vastaan asetettujen pakotteiden kiertämisestä käyttämällä ulkopuolisia maita, jotka eivät ole asettaneet pakotteita mainituille maille tai alueille. Tämän pohjalta Asiakas ryhtyy asianmukaisen huolellisuuden tarkastuksiin, pyrkien myös havaitsemaan varoitusmerkit, jotka liittyvät Michelin Group -konsernin tuotteiden tai palveluiden käyttöön tai kauppaan sen ehkäisemiseksi, että Michelin Group -konsernin tuotteet, palvelut, yritykset tai työntekijät sekaantuvat transaktioon tai toimintaan, joka voi altistaa ne tai heidät mahdolliselle korvausvastuulle sovellettavien pakotesääntöjen puitteissa.
     
  • 11.5.4.    Kappaleisiin 11.5.1., 11.5.2. ja 11.5.3. kohdistuvat rikkomukset muodostavat Sopimuksen olennaiseen osaan kohdistuvan rikkomuksen, ja Michelinillä on oikeus ryhtyä sopiviin korjaustoimenpiteisiin ja sopiviin tehtäviin, joita voivat olla esim. seuraavat, niihin kuitenkaan rajoittumatta: 
  • Sopimuksen voimassaolon välitön keskeyttäminen; ja/tai
  • tämän Sopimuksen välitön irtisanominen; ja
  • rangaistus, joka voi olla enintään 100 % (i) Sopimuksen kokonaisarvosta tai (ii) myytyjen tai vietyjen tuotteiden ja palveluiden hinnasta, kumpi tahansa on suurempi. 
     
  • 11.5.5.    Asiakkaan tulee välittömästi ilmoittaa Michelinille tiedoista tai tietämyksestä, joka osoittaa kappaleisiin 11.5.1., 11.5.2. tai 11.5.3. kohdistuvan rikkomuksen, mukaan lukien tiedossa olevat vastaavat ulkopuolisten tahojen suorittamat toimet, jotka saattavat olla vastoin kappaleen 11.5.1. tarkoitusta. Asiakkaan tulee asettaa Michelinin saataville kaikki tiedot, jotka koskevat kappaleissa 11.5.1., 11.5.2. ja 11.5.3. määriteltyjen velvoitteiden noudattamista heti, kun se on kohtuudella mahdollista vastaavan kirjallisen tiedustelun saamisen jälkeen.


11.6.    Asiakkaan tulee korvata Michelinille kaikki menetykset, kulut, vaatimukset, oikeuskeinot, vahingot, hyvitettävät rahamäärät ja kustannukset, mukaan lukien asianajajien maksut, riidanratkaisusta tai sovittelusta aiheutuvat kulut sekä tuomioistuinten käytöstä aiheutuvat kulut, jotka johtuvat siitä, että Asiakas ei ole noudattanut Kaupparajoitteita tai Michelin Group -konsernin periaatteita. Asiakas on vastuussa Asiakkaan, sen päälliköiden, työntekijöiden, tytäryhtiöiden, edustajien, toimittajien ja minkä tahansa portaan alihankkijoiden toimista ja laiminlyönneistä tämän luvun 11 velvollisuuksien osalta.

11.7.    Asiakkaan tulee kunnioittaa Michelin Group -konsernin periaatteita, jotka saattavat sisältää tässä määriteltyjä Kaupparajoitteita tiukempia vaatimuksia.
 

12.    EHTOJEN IRTISANOMINEN

12.1.    Harkinnanvarainen irtisanominen Ilman että tämä ehto vaikuttaa Michelinin käytettävissä olevaan muuhun oikeuteen tai oikeuskeinoon ja sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa, Michelin voi irtisanoa Sopimuksen milloin tahansa ilman syytä ja ilman korvausvelvollisuutta, kolmenkymmenen (30) kalenteripäivän kuluttua sen Asiakkaalle etukäteen antamasta kirjallisesta irtisanomisilmoituksesta. 

12.2.    Irtisanominen olennaisen sopimusrikkomuksen perusteella Ilman että tämä ehto vaikuttaa Michelinin käytettävissä olevaan muuhun oikeuteen tai oikeuskeinoon, Michelin voi irtisanoa Sopimuksen ja muun sopimuspohjaisen suhteen välittömällä vaikutuksella antamalla Asiakkaalle kirjallisen ilmoituksen, jos Asiakas rikkoo olennaisesti Sopimuksessa määriteltyjä velvollisuuksia ja

  • 12.2.1.    jos Asiakas ei korjaa tällaista olennaista sopimusrikkomusta neljäntoista (14) kalenteripäivän kuluessa Michelinin antamasta kirjallisesta kehotuksesta; tai
     
  • 12.2.2.    jos Asiakkaan olennainen sopimusrikkomus ei ole Michelinin oman harkinnan mukaan korjattavissa. 
     

12.3.    Irtisanominen yrityksen lakkauttamisen perusteella Kumpikin Osapuoli voi irtisanoa Sopimuksen ja/tai Osapuolten välisen muun sopimuspohjaisen suhteen välittömällä vaikutuksella ilman varoitusta jommankumman Osapuolen yrityksen lakkauttamisen yhteydessä, tapahtuipa tämä sitten lainsäädännön nojalla tai muutoin.

12.4.    Irtisanominen maksukyvyttömyyden perusteella Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa kumpikin Osapuoli voi irtisanoa Sopimuksen ja/tai Osapuolten välisen muun sopimuspohjaisen suhteen välittömällä vaikutuksella ilman varoitusta, jos irtisanovan Osapuolen mielestä toisesta Osapuolesta, sen johtajasta, omistajasta tai Osapuolen vakuuden antajasta tulee maksukyvytön tai todennäköisesti tulee maksukyvytön.

12.5.    Michelinin oikeus irtisanomiseen määräysvallan muutoksen tai sopimuksen siirtämisen perusteella Michelin voi irtisanoa Sopimuksen ja/tai Osapuolten välisen muun sopimuspohjaisen suhteen välittömällä vaikutuksella, jos   

  • 12.5.1.    Asiakkaan määräysvallassa tapahtuu sovellettavan lain määritelmän mukainen muutos, ellei tällaisesta määräysvallan muutoksesta ole ilmoitettu etukäteen Michelinille kirjallisesti ja saatu siihen kirjallista hyväksyntää; tai 
     
  • 12.5.2.    Asiakas pyrkii siirtämään toiselle taholle Sopimuksen tai minkä tahansa oikeuden tai edun, joka perustuu Sopimukseen, ilman Michelinin siihen etukäteen antamaa kirjallista suostumusta.


12.6.    Irtisanomisen vaikutukset Sopimuksen voimassaolon mistä hyvänsä syystä päättyessä Asiakkaan tulee välittömästi pidättyä käyttämästä Tuotemerkkejä; tämä ei kuitenkaan millään tavalla rajoita Asiakkaan oikeutta myydä varastossaan Sopimuksen irtisanomisen päivänä olevia Tuotteita.

12.7.    Asiakas sitoutuu poistamaan käytöstä kaikista toimipaikoistaan ja palauttamaan kolmenkymmenen (30) kalenteripäivän kuluessa Sopimuksen päättymisestä laskien, tapahtuipa irtisanominen mistä tahansa syystä, Michelinille kaikki kyltit, joissa on viittauksia Tuotemerkkeihin, ja kaikki Michelinin sille toimittamat asiakirjat. Michelinille myönnetään täten kaikki valtuudet tehdä edellä mainitut poistamistoimenpiteet määritetyn ajanjakson lopussa Asiakkaan kustannuksella.

12.8.    Kaikki Asiakkaan Michelinille ja Michelinin Asiakkaalle velkaa olevat summat erääntyvät maksettaviksi välittömästi. Maksamisen nopeuttamiseksi kumpikin Osapuoli lupaa toimia yhteistyössä sekä määrittää ja käsitellä yhdessä kaikki erääntyvät summat. Michelinillä on oikeus käyttää mitä tahansa summaa, jonka Michelin tai sen Tytäryhtiö (mukaan lukien näiden toimitusehtojen mukaiset luotot, bonukset, ansaitut alennukset ja maksettavat osuudet, näihin kuitenkaan rajoittumatta) on velkaa Asiakkaalle (tai muulle Asiakkaaseen kytköksissä olevalle henkilölle tai entiteetille) Michelinin velkaa olevien määrien vähentämiseksi.


13.    LUOTTAMUKSELLISUUS 

13.1.    Alla esitetyn kappaleen 13.4 mukaisesti kumpikin Osapuoli suostuu olemaan paljastamatta kenellekään sellaisia Luottamuksellisia Tietoja toisesta Osapuolesta tai toiseen Osapuoleen liittyen, joita sille on annettu tai jotka ovat tulleet sen haltuun Sopimuksen noudattamisen tuloksena tai Osapuolten välisen muun sopimuspohjaisen suhteen toteuttamisen tuloksena Sopimuksen voimassaolon tai Osapuolten välisen muun sopimuspohjaisen suhteen aikana, ylimääräisen kahden (2) vuoden ajanjakson ajan edellä mainitun Osapuolten välisen sopimussuhteen päättymisen jälkeen.

13.2.    Kumpikin Osapuoli saa käyttää Luottamuksellisia Tietoja ainoastaan Sopimuksen mukaisen tarkoituksen täyttämiseen, ja niitä saa luovuttaa ainoastaan työntekijöille, Tytäryhtiöille ja Osapuolten edustajille Sopimuksen tarkoituksen toteuttamiseksi. Selvyyden vuoksi ja sovellettavien kartellin vastaisten sääntöjen ja määräysten mukaisesti todetaan, että jakelijoita pidetään ulkopuolisina tahoina ja ne suljetaan siten pois Tytäryhtiön määritelmästä tämän luvun 13 tarkoituksia varten.

13.3.    Kummankin Osapuolen tulee suojella Luottamuksellisia Tietoja noudattamalla yhtä suurta huolellisuutta kuin se käyttää omien vastaavien tietojensa suhteen, eikä se saa missään tapauksessa käyttää heikompaa huolellisuuden tasoa kuin mitä pidetään kohtuullisena. 

13.4.    Mikään Sopimuksessa ei kiellä paljastamasta tietoja, jotka (i) ovat jo julkisesti saatavilla; (ii) tulevat julkisesti saataville sen jälkeen, kun ne on luovutettu vastaanottavalle Osapuolelle muutoin kuin tällaisen Osapuolen suorittaman laittoman toimenpiteen seurauksena; (iii) saadaan ulkopuoliselta taholta, sillä edellytyksellä, ettei tällainen ulkopuolinen taho ole saanut niitä suoraan tai epäsuorasti vastaanottavalta Osapuolelta; tai (iv) jotka on luovutettava lain tai viranomaisen tai sääntelyelimen tai valtion viraston sitä vaatiessa. 

14.    TUOTETAKUU JA TUOTTEIDEN PALAUTTAMINEN

14.1.    Yleistä. Michelin noudattaa pakottavia paikallisia lakeja ja Tuotteiden mukana annetun tai muutoin Asiakkaan saataville asetetun rajoitetun takuun ehtoja.

14.2.    Ellei asiaankuuluvassa Tuotteen takuuasiakirjassa muuta mainita, tuotetakuu alkaa päivänä, jona Tuotteet toimitetaan Asiakkaalle.

14.3.    Asiakas sitoutuu soveltuvin osin toimimaan välikätenä sen loppukäyttäjien tai asiakkaiden esittämien vaatimusten suhteen, ja Michelin on vuorovaikutuksessa suoraan Asiakkaan kanssa takuuvaatimusten yhteydessä. 

14.4.    Tuotetakuu ei päde sellaisiin vaatimuksiin tai valituksiin, jotka perustuvat tilanteisiin, jotka aiheutuvat Asiakkaan tavasta käsitellä, koota, käyttöönottaa, käyttää tai huoltaa Tuotteita, jos tapa ei vastaa Sopimuksen ehtoja tai Michelinin tuotetietoja.  

14.5.    Tuotteiden markkinoilta vetäminen Asiakas ja Michelin sitoutuvat noudattamaan asiaankuuluvia pakottavia paikallisia lakeja Tuotteiden markkinoilta vetämismenettelyjen ja -vaatimusten suhteen.


15.    VASTUUNRAJOITUS

15.1.    Vastuun perusteesta riippumatta kaikkia Asiakkaan esittämiä korvausvaatimuksia koskevat tämän luvun 15 sisältämät rajoitukset. 

15.2.    Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa Michelin ei ole vastuussa mistään Asiakkaalle aiheutuneesta menetyksestä, vahingosta tai rangaistuksesta

  • 15.2.1.    sen aiheutuessa mistä tahansa viiveestä, suorittamatta jättämisestä tai kyvyttömyydestä toimittaa tai välittää Tuotteita, mukaan lukien kaikki raaka-aineiden puuttumiset, niihin kuitenkaan rajoittumatta; tai
     
  • 15.2.2.    sen aiheutuessa Asiakkaan sellaisten velvollisuuksien täyttämisestä tai sellaisten velvollisuuksien täyttämisen yhteydessä, joita Asiakkaalla on ulkopuolisia tahoja kohtaan.
     

15.3.    VASTUUNRAJOITUS ALLA ESITETYN KAPPALEEN 15.4 (VASTUUVAPAUSLAUSEKE) MUKAISESTI JA SILLÄ EHDOLLA, ETTÄ SOVELLETTAVA PAKOTTAVA LAKI EI MUUTA MÄÄRÄÄ, MICHELIN-YHTIÖN KOKONAISVASTUU ASIAKASTA KOHTAAN KAIKISTA ASIAKKAALLE TÄMÄN SOPIMUKSEN NOJALLA AIHEUTUNEISTA SUORISTA VAHINGOISTA EI VOI YLITTÄÄ ASIAKKAALLE KOITUNUTTA TODELLISTEN VAHINKOJEN MÄÄRÄÄ, JOKA ON JOKA TAPAUKSESSA RAJOITETTU SIIHEN KOKONAISMÄÄRÄÄN, JONKA MICHELIN ON LASKUTTANUT ASIAKKAALTA MENETYS- TAI VAHINKOPÄIVÄÄ EDELTÄNEIDEN KAHDENTOISTA (12) KUUKAUDEN AIKANA. KUMPIKAAN OSAPUOLI EI OLE MISSÄÄN TAPAUKSESSA KORVAUSVELVOLLINEN TOISELLE OSAPUOLELLE SEURAUKSENA AIHEUTUNEISTA VÄLILLISISTÄ, EPÄSUORISTA, SATUNNAISISTA, ERITYISISTÄ, RANGAISTUKSENOMAISISTA, KOLMINKERTAISINA KORVATTAVISTA VAHINGOISTA, RANGAISTUSLUONTEISISTA, MONINKERTAISISTA TAI YLIMÄÄRÄISISTÄ VAHINGONKORVAUKSISTA EIKÄ TÄSTÄ SOPIMUKSESTA JOHTUVISTA TAI NIIHIN LIITTYVISTÄ TAI JOMMANKUMMAN OSAPUOLEN VASTAAVAAN SUORITUKSEEN LIITTYVISTÄ VOITON MENETYKSISTÄ, TULOJEN MENETYKSISTÄ TAI ARVONALENNUKSISTA. 

15.4.    VASTUUVAPAUSLAUSEKE MICHELIN EI TAKAA, ETTÄ MIKÄÄN TUOTTEIDEN TILAAMISEEN KÄYTETTÄVÄ VERKKOALUSTA (TAI DATA TAI TIETO, JOKA ON SAATETTU TARJOLLE KYSEISEN VERKKOALUSTAN KAUTTA) TOIMII KESKEYTYKSETTÄ, ON TURVALLINEN, TARKKA, TÄYDELLINEN, VIRHEETÖN, VIRUKSETON, ILMAN HAITALLISIA KOODEJA, YHTEENSOPIVA TIETYN JÄRJESTELMÄN, OHJELMISTON TAI PALVELUN KANSSA TAI TOIMII MOITTEETTOMASTI TÄLLAISEN KANSSA; SE EI MYÖSKÄÄN TAKAA MITÄÄN TULOKSIA, JOITA VOIDAAN SAAVUTTAA TÄLLAISEN ALUSTAN KÄYTÖSTÄ.

15.5.    Tässä luvussa 15 määritelty vastuunrajoitus ei koske seuraavia: 

  • 15.5.1.    Michelinin tahallisen toimenpiteen tai vakavan laiminlyönnin aiheuttama kuolema tai ruumiinvamma
     
  • 15.5.2.    vahingot, jotka aiheutuvat suoraan petoksesta tai Sopimuksen tahallisesta torjumisesta Michelinin toimesta
     
  • 15.5.3.    muu vastuu, jota ei voida sulkea pois tai rajoittaa sovellettavan pakottavan lain puitteissa; tai
     
  • 15.5.4.    osapuolen velvollisuus korvata ja puolustaa toista Osapuolta tiettyjä ulkopuolisten tahojen vaatimuksia vastaan.


15.6.    Korvausvaatimusten aikarajoitus Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa Asiakas (tai mikään taho Asiakkaan toimesta, Asiakkaan kautta tai Asiakkaan ohjeistuksesta) ei saa nostaa kannetta tai esittää vaatimusta minkään oikeudellisen vaateen pohjalta sen muodosta riippumatta sen johtuessa Sopimuksesta tai liittyessä siihen sen jälkeen, kun tällaisen vaatimuksen aiheuttavasta tapahtumasta on kulunut yli yksi (1) vuosi.
 

16.    KORVAUSVELVOLLISUUS. 

16.1.    Asiakkaan korvausvelvollisuus Asiakas korvaa Michelinille kaikki menetykset, vahingot, vastuut, vaatimukset, kulut ja kustannukset, joita kolmas osapuoli ei korvaa (mukaan lukien oikeudelliset kulut), joita aiheutuu Michelinille Sopimuksen puitteissa ja/tai Osapuolten välisen muun sopimuspohjaisen suhteen pohjalta, seuraavissa tilanteissa niihin kuitenkaan rajoittumatta: 

  • 16.1.1.    Asiakkaan, sen päälliköiden, työntekijöiden, Tytäryhtiöiden, edustajien, tavarantoimittajien tai alihankkijoiden toimesta tapahtuva käyttö, väärinkäyttö, jakelu tai uudelleenjakelu tai muu suoritettu (tai suorittamatta jätetty) toimenpide
     
  • 16.1.2.    Asiakkaan laiminlyönti tarvittavien liiketoimintalupien, lisenssien ja/tai hyväksyntöjen hankkimisen suhteen
     
  • 16.1.3.    Asiakkaan laiminlyönti myynti-, hyödyke-, tulo- tai muiden verojen oikea-aikaisen maksamisen suhteen tai Asiakkaan laiminlyönti vaadittavien veroilmoitusten asianmukaisen jättämisen suhteen; ja/tai
     
  • 16.1.4.    Asiakkaan tekemä sopimusrikkomus, joka kohdistuu tähän Sopimukseen ja/tai Osapuolten väliseen muuhun sopimuspohjaiseen suhteeseen
    paitsi siinä määrin kuin tällaiset menetykset johtuvat Michelinin petoksesta, törkeästä laiminlyönnistä tai tahallisesta toiminnasta sen täyttäessä Sopimuksen mukaisia velvollisuuksiaan tai muun Osapuolten välisen sopimuspohjaisen suhteen ehtoja. 
     


16.2.    Henkiseen omaisuuteen liittyvät korvaukset Michelin korvaa Asiakkaalle kaikki menetykset, vahingot, vastuut, vaatimukset, kulut ja kustannukset (mukaan lukien oikeudelliset kulut), joita aiheutuu Asiakkaalle mistä tahansa vaatimuksesta tai kanteesta, jolla väitetään, että Tuotemerkkien käyttö tai Tuotteiden myynti rikkoo ulkopuolisen tahon tavaramerkki- tai tekijänoikeutta tai patenttisuojaa, sillä edellytyksellä, että

  • 16.2.1.    tämä luku 16 ei kata rikkomuksista johtuvia vaatimuksia  tai kanteita ja että Michelinillä ei ole sen nojalla velvollisuutta vastata rikkomuksista johtuviin vaatimuksiin tai kanteisiin, joiden perusteluna on, että Asiakas ei ole käyttänyt Tuotemerkkejä tai Tuotteita Sopimuksen tai muun sopimuspohjaisen suhteen ehtojen mukaisesti; ja 
     
  • 16.2.2.    Asiakas antaa Michelinille viivytyksettä ilmoituksen vaatimuksesta tai syytteestä, joka aiheuttaa tällaisen velvollisuuden; ja 
     
  • 16.2.3.    yksinomaan Michelinillä on hallinnassaan puolustus ja kaikki tällaiseen vaatimukseen tai kanteeseen liittyvät sovitteluneuvottelut. Asiakkaan tulee toimia yhteistyössä Michelinin kanssa tällaiseen vaatimukseen tai kanteeseen liittyvässä puolustuksessa tai sovittelussa. 



16.3.    Jos tällainen vaatimus tai kanne, jonka mukaan Michelin on velvollinen suorittamaan korvauksia Asiakkaalle tämän luvun 16 mukaisesti, esitetään tai todennäköisesti tullaan esittämään, Michelin voi vaatia Asiakasta lopettamaan välittömästi Tuotemerkkien käytön ja/tai Tuotteiden myymisen, ja Asiakkaan tulee noudattaa tätä vaatimusta.

16.4.    Asiakas korvaa Michelinille kaikki menetykset, vahingot, vastuut, vaatimukset, kulut ja kustannukset (mukaan lukien oikeudelliset kulut), joita aiheutuu Michelinille mistä tahansa vaatimuksesta tai kanteesta, jolla väitetään, että Tuotemerkkien käyttö tai Tuotteiden myynti rikkoo ulkopuolisen tahon tavaramerkki- tai tekijänoikeutta tai patenttisuojaa tai muuta immateriaalioikeutta.

16.5.    TÄSSÄ LUVUSSA 16 ON MÄÄRITELTY KUMMANKIN OSAPUOLEN KOKO MAHDOLLINEN KORVAUSVELVOLLISUUS JA TOISEN OSAPUOLEN AINOA MAHDOLLINEN KORJAUSKEINO ULKOPUOLISTEN TAHOJEN VAATIMUSTEN TAI KANTEIDEN SUHTEEN NIIDEN POHJAUTUESSA TÄLLAISEN ULKOPUOLISEN TAHON IMMATERIAALIOIKEUKSIEN LOUKKAAMISEEN.

16.6.    Tämä luku 16 säilyy voimassa Sopimuksen päättymisestä huolimatta.
 

17.    ASIAKASTIETOJEN KÄYTTÖ JA TIETOSUOJA

17.1.    ASIAKASTIEDOT

  • 17.1.1.    Asiakkaan lupaukset Asiakas vakuuttaa ja vastaa, että kaikki sen Michelin-yhtiölle antamat ja/tai lataamat Asiakastiedot ovat todenmukaisia, tarkkoja, ajantasaisia ja täydellisiä kaikissa suhteissa.
     
  • 17.1.2.    Asiakastietojen käyttöoikeus Asiakas valtuuttaa Michelinin ja sen Tytäryhtiöt ja/tai sen alihankkijat nimenomaisesti joko suoraan tai epäsuoraan ulkopuolisen sopimuskumppanin kautta säilyttämään, tarkastelemaan, käsittelemään, kopioimaan, lukemaan, tyhjentämään ja/tai poistamaan Asiakastietoja (selvyyden vuoksi mukaan lukien Asiakkaan henkilötiedot), jotka on tallennettu Michelinin tietokantaan, siinä määrin kuin on se on tarpeen Michelinin Tuotteiden toimittamisen yhteydessä ja/tai siinä laajuudessa kuin se on välttämätöntä Sopimuksen sisältämien velvollisuuksien täyttämiseksi. Samoin Asiakas valtuuttaa Michelinin ja/tai sen Tytäryhtiöt ja/tai alihankkijat tyhjentämään ja/tai poistamaan Asiakastiedot, jotka eivät ole riittävällä tavalla suojattuja Michelinin toimittamien Tuotteiden yhteydessä (tai perustellun epäillyn tapauksessa) tai sovellettavien lakisäädösten perusteella.
     
  • 17.1.3.    Teknisten Tietojen käyttöoikeus Michelin, sen Tytäryhtiöt ja/tai alihankkijat voivat käyttää Teknisiä Tietoja maailmanlaajuisesti tarkoituksenaan 
     
  1. täyttää Sopimuksen mukaiset velvollisuutensa
  2. tarjota Asiakkaalle lisäpalveluja, kuten omaa yksilöllistä raportointia yleisten tietojen sijaan; ja/tai 
  3. luoda tietokanta ja/tai laajentaa tietokantaa, jota voidaan käyttää yleisten tietojen raportointiin, tilastoihin, viite- ja/tai vertailuanalyyseihin, markkinointitarkoituksiin, tutkimuksiin ja/tai tuleviin tuotekehittelyn tarkoituksiin Sopimuksen ollessa voimassa ja milloin tahansa sen jälkeen Micheliniin ja sen Tytäryhtiöihin ja/tai alihankkijoihin liittyen sillä edellytyksellä, että tällaiset tekniset tiedot on anonymisoitu (lähtökohtana pidetään, että tällaisten tietojen ja Asiakkaan välille ei voi muodostaa mitään suoraa tai epäsuoraa yhteyttä).
     
  • 17.1.4.    Lukuun ottamatta edellä alakappaleessa 17.1.3 (iii) myönnettyjä oikeuksia, jotka myönnetään enintään immateriaalioikeuksien voimassaolon ajaksi, oikeus käyttää Teknisiä Tietoja raukeaa Sopimuksen voimassaolon päättyessä riippumatta päättymisen syystä.


17.2.    TIETOSUOJA

  • 17.2.1.    Kumpikin Osapuoli sitoutuu noudattamaan Sopimuksen mukaisesti omissa henkilötietojen käsittelytehtävissään kaikkia velvollisuuksia, jotka on määritelty sovellettavassa tietosuoja- ja yksityisyydensuojalainsäädännössä ja voimassa olevissa lakisääteisissä määräyksissä niiden ajankohtaisten versioiden mukaisina ja jotka saattavat koskea käsiteltäviä henkilötietoja. Tämä koskee myös velvollisuuksia, jotka on määritelty yleisessä tietosuoja-asetuksessa (EU/2016/679) ja sen mahdollisissa päivitetyissä versioissa ja olemassa olevissa paikallisissa laeissa tai muissa Euroopan unionin ulkopuolella sovellettavissa tietosuojalaeissa (yhteisellä nimityksellä jäljempänä "tietosuojalainsäädäntö").
     
  • 17.2.2.    Asiakas hyväksyy sen, että Michelin Asiakkaalta saatujen henkilötietojen rekisterinpitäjän ominaisuudessa tai vastaavassa roolissa käsittelee henkilötietoja tarkoituksenaan hallita asiakkaidensa kanssa solmimiinsa sopimuspohjaisiin suhteisiin liittyviä hallintatehtäviä tietosuojalainsäädäntöä noudattaen. Tietojen käsittely perustuu Michelinin oikeutettuun etuun ja on näiden yleisten toimitusehtojen mukaista. Tämän seurauksena Asiakas sitoutuu ilmoittamaan rekisteröidyille (esim. työntekijöilleen), ellei sovellettava tietosuojalainsäädäntö muuta määrää, tällaisesta henkilötietojen käsittelystä. Kaikkia Sopimuksen nojalla käsiteltyjä henkilötietoja säilytetään sopimussuhteen keston ajan sekä lakisääteisen rajoitetun ajanjakson ajan. 
     
  • 17.2.3.    Käsiteltäviä tietoja voivat käyttää Michelinin vastaavat osastot ja, jos soveltuu, myös yhtiön alihankkijana toimivat tietojenkäsittelijät, joista osan toimipaikka saattaa sijaita henkilötietojen alkuperämaan ulkopuolella, kuten EU:ssa, Yhdysvalloissa tai Intiassa. Henkilötietojen siirtämisen aikaisen riittävän turvallisuustason takaamiseksi Michelinin ja sen alihankkijana toimivien tietojenkäsittelijöiden välillä on allekirjoitettu rajat ylittäviä tiedonsiirtosopimuksia, joihin on sisällytetty Euroopan komission vakiolausekkeita. Tietoja saatetaan siirtää myös Michelin Group -konsernin sisällä, jolloin niitä koskevat Michelin Group -konsernin sitovat yhtiökohtaiset säännöt, jotka on tarkistanut Ranskan tietosuojaviranomainen (saatavilla osoitteesta www.michelin.com).
     
  • 17.2.4.    Jos henkilötietoja siirretään Euroopan talousalueen ulkopuolelle, Michelinin tulee varmistaa, että käytössä ovat ja/tai että käyttöön otetaan riittävät turvatoimet, mukaan lukien vakiosopimuslausekkeet, niihin kuitenkaan rajoittumatta. 
     
  • 17.2.5.    Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa rekisteröidyt saavat lain määräämin ehdoin oikeudet tarkastella, oikaista ja siirtää tietoja, rajoittaa niiden käsittelyä, vastustaa niiden käsittelyä perustelluista syistä sekä vaatia niiden poistamista. Rekisteröityjen, jotka haluavat käyttää näitä oikeuksiaan, tulee ottaa yhteyttä Micheliniin. Jos rekisteröidyn pyyntöönsä saama vastaus ei ole tyydyttävä, hän voi esittää valituksen asiasta vastaavalle tietosuojaviranomaiselle.
     


18.    YLIVOIMAINEN ESTE 

18.1.    Ylivoimaisen Esteen vaikutukset Kumpikin Osapuoli on vapaa vastuusta, joka koskee Sopimuksen mukaisten velvollisuuksien noudattamista, tällaisen ajanjakson aikana ja siinä määrin kuin kyseinen Osapuoli on estynyt suorittamasta niitä Ylivoimaisen Esteen vuoksi. 

18.2.    Sovellettavan pakottavan lain tai säädöksen sallimassa laajuudessa Asiakas ei vapaudu velvollisuudestaan maksaa maksujaan Michelinille Ylivoimaisen Esteen vuoksi.

18.3.    Ilmoittaminen ja velvollisuus lieventää vaikutuksia Asiakkaan, joka haluaa käyttää perusteenaan Ylivoimaista Estettä, on ilmoitettava siitä Michelinille mahdollisimman pian, mutta kuitenkin viimeistään 30 kalenteripäivän sisällä mainitun Ylivoimaisen Esteen alkamispäivästä. Asiakas ei vapaudu velvollisuuksien suorittamatta jättämisestä johtuvasta vastuusta laiminlyönnin johtuessa Ylivoimaisesta Esteestä, jos Asiakas ei ilmoita asiasta Michelinille tämän kappaleen 18.3 mukaisesti.

18.4.    Kumpikin Osapuoli ryhtyy kaikkiin kohtuullisiin toimenpiteisiin estääkseen Ylivoimaisesta Esteestä johtuvat, näiden yleisten toimitusehtojen noudattamatta jättämisen vaikutukset ja pyrkivät vähentämään tällaisia vaikutuksia. Tuotannon tai Tuotteiden toimituksen keskeytyessä mistä tahansa syystä Michelin pidättää sovellettavan pakottavan lain puitteissa oikeuden jakaa tuotemääränsä itselleen ja harkintansa mukaan valitsemilleen muille asiakkaille ilman korvausvelvollisuutta Asiakkaalle.
 

19.    MÄÄRÄÄVÄ LAINSÄÄDÄNTÖ, LAINKÄYTTÖALUE JA RIITOJEN RATKAISU

19.1.    Tämä Sopimus on sen lainkäyttöalueen alainen, jolla Sopimuksen antaneen Michelinin toimipaikka sijaitsee.

19.2.    Siltä osin kuin muuta ei ole sovittu, Yhdistyneiden kansakuntien yleissopimusta kansainvälistä tavaran kauppaa koskevista sopimuksista ei sovelleta. 

19.3.    Jos Sopimuksesta tai siihen liittyen syntyy riita, ja ennen oikeudellisiin toimenpiteisiin ryhtymistä toimivaltaisen lainkäyttöalueen tuomioistuimessa, Osapuolet voivat pyrkiä ratkaisemaan tällaisen riidan vilpittömässä mielessä kolmenkymmenen (30) kalenteripäivän sisällä neuvottelemalla riidan sovittelemiseen valtuutettujen edustajien avulla.

19.4.    Jos riitaa ei pystytä edellä esitetystä kappaleesta 19.3 riippumatta ratkaisemaan neuvottelemalla, tämän Sopimuksen antaneen Michelinin rekisteröidyn toimipaikan lainkäyttöalueella sijaitsevilla toimivaltaisilla tuomioistuimilla on tuomiovalta ratkaista kaikki Sopimuksesta muodostuneet ja siihen liittyvät riidat.

19.5.    Riippumatta luvun 19 muista ehdoista ja sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa Michelin voi myös pyrkiä saamaan aikaan kohtuullisen ratkaisun tai väliaikaisen päätöksen toimivaltaisen lainkäyttöalueen tuomioistuimen avulla.
 

20.    SEKALAISET EHDOT

20.1.    Alihankinta Michelin voi siirtää alihankkijalle minkä tahansa tämän Sopimuksen sisältämistä velvollisuuksistaan tai kaikki velvollisuutensa ilmoittamatta siitä Asiakkaalle. Edellä esitetystä riippumatta Michelin on vastuussa kaikkien tällaisten alihankkijoiden toimenpiteistä ja laiminlyönneistä. 

20.2.    Siirtäminen toiselle Asiakas ei voi siirtää Sopimusta tai mitään sen sisältämää oikeutta tai velvollisuutta toiselle taholle ilman Michelinin etukäteen antamaa kirjallista suostumusta. Kaikki tällaiset Asiakkaan tekemät ehtojen siirrot ovat mitättömiä. Michelin voi siirtää Sopimuksen ja minkä tahansa sen sisältämän oikeuden tai edun Tytäryhtiölleen milloin tahansa. 

20.3.    Voimassaolon jatkuminen Kaikki Osapuolten maksuja, korvauksia, hyvityksiä ja takuita koskevat velvollisuudet ja muut voimaan tulevien tai voimassaoloaan jatkavien ehtojen mukaiset velvollisuudet sekä kaikki Sopimuksen päättymisen yhteydessä ja sen jälkeen syntyvät velvollisuudet säilyvät voimassa Sopimuksen irtisanomisesta tai päättymisestä huolimatta.     

20.4.    Sopimusehtojen erotettavuus Jos Sopimuksen jonkin kappaleen tai osan katsotaan olevan laiton, pätemätön tai toimeenpanokelvoton, tällainen laittomuus, pätemättömyys tai toimeenpanokelvottomuus ei vaikuta muiden sopimusehtojen laillisuuteen, pätevyyteen tai toimeenpanokelpoisuuteen. Osapuolten tulee neuvotella vilpittömässä mielessä korvatakseen pätemättömät ehdot pätevillä ehdoilla voidakseen toteuttaa kyseisen laittoman, pätemättömän tai toimeenpanokelvottoman ehdon aiotun kaupallisen tai liiketoiminnallisen tarkoituksen. 

20.5.    Kieli ja ilmoitukset Sopimus on laadittu sen lainkäyttöalueen kielellä, jolla Yleiset Toimitusehdot laatineen Michelinin toimipaikka sijaitsee. Kaikki Sopimuksen ja Osapuolten välisten muiden sopimuspohjaisten suhteiden vaatimat tai sallimat ilmoitukset ja muut tiedotteet on laadittava kirjallisesti Sopimuksen kielellä, tai Osapuolten yhdessä sopimalla kielellä, tai niiden mukana on toimitettava virallinen käännös. Kaikkien niiden tulee olla virallisesti hyväksyttäviä, ja ne on toimitettava osoitteisiin, jotka on mainittu Sopimuksen johdannossa (tai muihin osoitteisiin, joista Osapuolet ovat ilmoittaneet toisilleen kirjallisesti), kuriirin avulla, kirjattuna postina tai pikapostina tai kuittausta edellyttävällä kirjeellä. Jos Sopimuksen kielellä laaditun ilmoituksen ja sen oheen liitetyn virallisen käännöksen välillä on ristiriitaa, määräävänä pidetään Sopimuksen kielellä laaditun ilmoituksen versiota. Osapuolet voivat muuttaa tiedotteille määrittämäänsä osoitetta ilmoittamalla siitä kirjallisesti toiselle Osapuolelle tämän kappaleen 20.5 mukaisesti.

20.6.    Kirjanpidon tarkastamisoikeus Asiakas sitoutuu toimittamaan Michelinille pyynnöstä taloudelliset tiedot ja muut asiakirjat, joita Michelin voi tarvita kohtuullisesti nähtynä tarkistaakseen, että Asiakas on täyttänyt kaikki tässä mainitut velvollisuutensa. Asiakkaan tulee säilyttää tällaisia tietoja ja asiakirjoja vähintään viiden (5) vuoden ajan Sopimuksen päättymisestä tai irtisanomisesta. Asiakas sitoutuu asettamaan kaikki tällaiset tiedot ja asiakirjat Michelinin saataville tarkastusta varten seitsemänkymmenenkahden (72) tunnin sisällä Michelinin tai sen valitseman ulkopuolisen tarkastajan antamasta kirjallisesta ilmoituksesta laskien. Kaikki paikan päällä suoritettavat tarkastukset suoritetaan Asiakkaan normaalien toimistoaikojen puitteissa. Michelin pidättää oikeuden keskeyttää kaikkien Sopimuksen mukaisten etujen myöntämisen, mikäli Asiakas ei toimita Michelinille tyydyttävässä määrin edellä mainittuja asiakirjoja.

20.7.    Koko sopimus Sopimus ja kaikki siihen viitteinä sisällytetty muodostavat Osapuolten välisen koko sopimuksen, joka korvaa kaikki aikaisemmat kirjalliset dokumentit ja mahdollisen siihen liittyvän kirjeenvaihdon (jos olemassa).

20.8.    Allekirjoitus ja kopiot Sopimuksesta voidaan laatia soveltuvassa määrin allekirjoituksen yhteydessä mikä tahansa määrä kopioita, joista jokaista tulee pitää alkuperäisenä kappaleena, mutta jotka yhdessä muodostavat yhden ja saman sopimuksen. Sopimus on Osapuolten asianmukaisesti valtuuttamien edustajien allekirjoittama, ja Sopimuksen sähköinen allekirjoittaminen, joka toteutetaan elektronisen siirtämisen avulla, on oikeudellisesti yhtä sitovaa kuin fyysinen allekirjoittaminen.

20.9.    Osapuolten välinen suhde Sopimus koskee Michelin-Tuotteiden myyntiä Asiakkaalle Michelinin toimesta, eikä sitä ole tarkoitettu kummankaan Osapuolten mielestä muodostamaan Osapuolten välistä franchising-liikesuhdetta. Asiakas ei ole maksanut franchising-maksua Michelinille eikä toimi Michelinin tarjoamaa liiketoimintajärjestelmää käyttäen. Tämän Sopimuksen ei myöskään katsota muodostavan yhteisyritystä, yhdistystä tai muuta yhteenliittymää, avointa yhtiötä, työsuhdetta tai muuta liiketoiminnallisen organisaation muotoa tai myyntiedustaja- tai agenttisuhdetta Asiakkaan ja Michelinin välille.

20.10.    Oikeuksista luopuminen Jos jompikumpi Osapuolista ei käytä tai hyödynnä Sopimuksen ehtojen mukaista oikeuttaan, sen ei katsota luopuvan tällaisesta oikeudesta. Mikään tapa, käytäntö tai toimintamalli ei merkitse luopumista Sopimuksen ehdoista.

20.11.    Muutokset Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa Michelin pidättää oikeuden muokata Sopimusta milloin tahansa. Muokattuja Yleisiä Toimitusehtoja aletaan soveltaa siitä hetkestä lähtien, kun ne asetetaan ensimmäistä kertaa saataville riippumatta ilmoitustavasta. Sovellettavat, päivitetyt Yleiset Toimitusehdot ovat saatavilla Michelinin verkkosivustolla.

20.12.    Ristiriidat Mikäli näiden Yleisten Toimitusehtojen ja niiden jälkeen laadittujen Alueellisten Kauppaehtojen välillä on ristiriitaa tai epäselvyyttä, tällainen ristiriita selvitetään noudattamalla seuraavaa tärkeysjärjestystä: ensin Alueelliset Kauppaehdot ja sitten nämä Yleiset Toimitusehdot.  

20.13.    Mikäli näiden Yleisten Toimitusehtojen ja niiden jälkeen laadittujen Alueellisten Kauppaehtojen liitteiden ja Asiakkaan dokumentaation (kuten tilausten, yleisten hankintaehtojen jne.) välillä on ristiriitaa tai epäselvyyttä, määräävinä pidetään näitä Yleisiä Toimitusehtoja ja niiden jälkeen Alueellisia Kauppaehtoj

 

KAUPPAEHDOT | POHJOISMAAT

Näitä sopimusehtoja (jäljempänä "Alueelliset Kauppaehdot" sovelletaan seuraaviin maihin: Tanska, Suomi, Norja ja Ruotsi. Jos Michelin Nordic AB -yhtiön asiakkailleen toimittamia Tuotteita koskevien Yleisten Toimitusehtojen ("Yleiset Toimitusehdot" – "YT-ehdot") ja Alueellisten Kauppaehtojen välillä on ristiriitaa, näitä Alueellisia Kauppaehtoja pidetään määräävinä.  Viittaus  kappaleeseen merkitsee viittausta Yleisten Toimitusehtojen kappaleeseen, ellei muuta ole määritelty. 

1.    TILAUSTEN TEKEMINEN, HYVÄKSYMINEN JA TUOTTEIDEN TOIMITTAMINEN

a)     YT-ehtojen lukuun 2 (Tilausten tekeminen, hyväksyminen ja Tuotteiden toimittaminen) sisällytetään seuraava uusi lauseke:
Michelin pidättää oikeuden lisätä toimitusmaksun Tilauksiin, joiden arvo on vähäinen.

b)    YT-ehtojen kappale 2.5 (Tilausten tekeminen, hyväksyminen ja Tuotteiden toimittaminen) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Toimitus. Toimituspäivämäärät ovat ainoastaan suuntaa-antavia eivätkä sitovia. Michelin on vastuussa kuljetuksesta toimituspaikkaan saakka, joka on rekisteröity Asiakkaan tilille. Toimitus toteutetaan noudattaen vuoden 2020 DAP Incoterms® -ehtoja.

c)    YT-ehtojen kappale 2.8 (Tilausten tekeminen, hyväksyminen ja Tuotteiden toimittaminen) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Sovellettavan pakottavan lain sallimassa laajuudessa ja ellei muuta kirjallisesti sovita, Michelin ei hyväksy toimitettujen Tuotteiden palautuksia eikä vaihtoja, lukuun ottamatta viallisia Tuotteita, kuten on jäljempänä tarkemmin selitetty luvussa 6 (Tuotteiden hyväksyminen tai torjuminen Asiakkaan toimesta). Ehjien Tuotteiden poikkeuksellisen palautuksen yhteydessä Asiakkaan on toimitettava alkuperäinen lasku tai lähetysluettelo ostoasiakirjana ennen kuin hyvityslasku voidaan laatia. Michelin pidättää yksipuolisen oikeuden vähentää tai veloittaa  riittävän palkkion per palautettu Tuote.


2.    TUOTTEIDEN HYVÄKSYMINEN TAI TORJUMINEN ASIAKKAAN TOIMESTA

YT-ehtojen lukua 6 (Tuotteiden hyväksyminen tai torjuminen asiakkaan toimesta) muutetaan seuraavasti:
6.7. Selvyyden vuoksi, mikä tahansa havaittavissa oleva vahinko tai vika (sisältäen, mutta ei rajoittuen eoravuudet määrässä, valikoimassa, laadussa, tilatussa tyypissä tai likaantuminen), joka voidaan huomata Tuotteiden näönvaraisessa tarkastuksessa, on ilmoitettava kappaleen 6.2 mukaisesti.  
 

3.    HINNOITTELU, LASKUTUS JA VEROTUS

YT-ehtojen lukuun 7 (Hinnoittelu, laskutus ja verotus) sisällytetään seuraava uusi lauseke:
Michelin pidättää oikeuden veloittaa Asiakkaalta muussa kuin sähköisessä muodossa (esim. puhelimitse) tehdyistä tilauksista ja muista kuin sähköisistä laskuista (paperimuodossa olevista laskuista).
 

4.    MAKSUT

a)    YT-ehtojen kappaletta 8.1 (Maksut) muutetaan seuraavasti:
Ellei muuta ole sovittu, Asiakkaan on maksettava maksut (t.s. varat on hyvitettävä Michelinin laskussa määritetylle tilille) kolmenkymmenen (30) päivän sisällä laskun päivämäärästä.

b)    YT-ehtojen kappale 8.3 (Maksut) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Jos Asiakas maksaa shekillä tai muulla siirtokelpoisella rahoitusvälineellä, maksu katsotaan hyväksytyksi vasta sitten, kun shekki tai muu siirtokelpoinen rahoitusväline on lunastettu ja kun Michelin on saanut shekissä tai muussa siirtokelpoisessa rahoitusvälineessä ilmoitetun määrän. Michelin pidättää oikeuden torjua shekillä tai muulla siirtokelpoisella rahoitusvälineellä tehtävän maksun. Lisäksi se pidättää oikeuden määrittää harkinnanvaraisesti hyväksyttävän maksutavan.
 

5.    MAKSUVIIVEET JA MAKSAMATTA JÄTETYT MAKSUT, TALOUDELLISEN TILANTEEN MUUTTUMINEN

a)    YT-ehtojen kappaletta 9.1 (Maksuviiveet ja maksamatta jätetyt maksut) muutetaan seuraavasti:
Michelin olettaa, että Asiakas hyväksyy tämän kappaleen ehdot, ellei Asiakas nimenomaisesti vastusta niitä.

b)    YT-ehtojen kappale 9.1.1 (Maksuviiveet ja maksamatta jätetyt maksut) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Michelinillä on oikeus periä maksuviiveistä viivästyskorkoa, joka on tällä hetkellä 2 % kuukaudessa eräpäivästä lukien ja jota Michelin voi yksipuolisesti muuttaa;
 

6.    MÄÄRÄÄVÄ LAINSÄÄDÄNTÖ, LAINKÄYTTÖALUE JA RIITOJEN RATKAISU

Vain Ruotsi:

a)    YT-ehtojen kappale 20.1 (Määräävä lainsäädäntö, lainkäyttöalue ja riitojen ratkaisu) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Näihin Yleisiin Toimitusehtoihin sovelletaan ovat Ruotsin lakia.

b)    YT-ehtojen kappale 20.4 (Määräävä lainsäädäntö, lainkäyttöalue ja riitojen ratkaisu) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Riippumatta edellä esitetystä kappaleesta 20.3, jos riitaa ei pystytä ratkaisemaan neuvottelemalla, Tukholman käräjäoikeudella on tuomiovalta ratkaista kaikki näiden Yleisten Toimitusehtojen sisällöstä, tulkinnasta, toteuttamisesta ja päättymisestä johtuvat tai näihin liittyvät riidat.


Vain Tanska:

a)    YT-ehtojen kappale 20.1 (Määräävä lainsäädäntö, lainkäyttöalue ja riitojen ratkaisu) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Näihin Yleisiin Toimitusehtoihin  sovelletaan Tanskan lakia.

b)    YT-ehtojen kappale 20.4 (Määräävä lainsäädäntö, lainkäyttöalue ja riitojen ratkaisu) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Riippumatta edellä esitetystä kappaleesta 20.3, jos riitaa ei pystytä ratkaisemaan neuvottelemalla, Kööpenhaminan käräjäoikeudella on tuomiovalta ratkaista kaikki näiden Yleisten Toimitusehtojen sisällöstä, tulkinnasta, toteuttamisesta ja päättymisestä johtuvat tai näihin liittyvät riidat.


Vain Suomi:

a)    YT-ehtojen kappale 20.1 (Määräävä lainsäädäntö, lainkäyttöalue ja riitojen ratkaisu) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Näihin Yleisiin Toimitusehtoihin sovelletaan Suomen lakia.

b)    YT-ehtojen kappale 20.4 (Määräävä lainsäädäntö, lainkäyttöalue ja riitojen ratkaisu) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Riippumatta edellä esitetystä kappaleesta 20.3, jos riitaa ei pystytä ratkaisemaan neuvottelemalla, Helsingin käräjäoikeudella on tuomiovalta ratkaista kaikki näiden Yleisten Toimitusehtojen sisällöstä, tulkinnasta, toteuttamisesta ja päättymisestä johtuvat tai näihin liittyvät riidat.


Vain Norja:

a)    YT-ehtojen kappale 20.1 (Määräävä lainsäädäntö, lainkäyttöalue ja riitojen ratkaisu) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Näihin Yleisiin Toimitusehtoihin sovelletaan ovat Norjan lakia.

b)    YT-ehtojen kappale 20.4 (Määräävä lainsäädäntö, lainkäyttöalue ja riitojen ratkaisu) poistetaan ja korvataan seuraavalla:
Riippumatta edellä esitetystä kappaleesta 20.3, jos riitaa ei pystytä ratkaisemaan neuvottelemalla, Oslon käräjäoikeudella on tuomiovalta ratkaista kaikki näiden Yleisten Toimitusehtojen sisällöstä, tulkinnasta, toteuttamisesta ja päättymisestä johtuvat tai näihin liittyvät riidat.
 

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.