Näytä jälleenmyyjät lähellä Tee uusi haku
24 hours of Le Mans

LE MANSIN 24 TUNNIN AJO

100 vuotta intohimoa moottoriurheiluun

Äärimmäinen kestävyyskilpailu kuljettajille, ajoneuvoille ja renkaille

Le Mansin 24 tunnin kisa on maailman kuuluisin ja arvostetuin autokilpailu. Kisa järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1923, ja vuonna 2023 se viettää 100-vuotisjuhliaan. Michelin voitti avajaistapahtuman yhdessä ranskalaisen autonvalmistajan Chenard & Walckerin kanssa, mikä merkitsi pitkän menestystarinan alkua Michelin-renkaille. Le Mansin kisan järjestää ranskalainen autoalan ryhmä ACO (Automobile Club de l'Ouest) ja se on Fia World Endurance Championshipin (WEC) osakilpailu. Kilpailu on sarjan pisin ja se järjestetään sen pisimmällä ja nopeimmalla radalla (pituus: 13 626 km / keskinopeus: 240 km/h).

Michelin and Le Mans 2023 - A rewarding journey - Michelin Motorsport

Kisassa on yksi sääntö: voittaja on auto, joka ajaa pisimmän matkan 24 tunnissa.
Vuonna 2023 yli 325 000 katsojaa todisti, kuinka Ferrari 499P numerolla 51 ajoi voittoon 4 659 km matkalla eli 342 kierroksella keskinopeudella 194,1 km/h. Vuoden 1923 tapaan kisaa kuritti sade. Kaksi äkillistä ja kovaa kaatosadetta kylvi kaaosta 62 lähtijän joukossa. Ne johtivat myös useisiin keskeytyksiin, ja vaikka kisa oli intensiivinen, se oli varsin epätasainen puoleen yöhön asti. Johtoasemassa tapahtui lähes 40 muutosta 24 tunnin aikana! 

Tule kanssamme kuuntelemaan Allan McNishiä, joka kertoo Le Mansin kisoja voittaneista Michelin-renkaista ja salaisuuksista niiden takana.

Allan McNish, Le Mansin 24 tunnin kisojen kolminkertainen voittaja vuosina 1998, 2008 ja 2013, kertoo Michelin-kilparenkaiden valmistuksesta kulissien takana! Miten renkaat kehitetään, suunnitellaan, valmistetaan ja testataan ennen niiden asentamisesta autoihin maailman suurimmassa kestävyyskilpailussa? Miten insinöörit, teknikot ja kuljettajat työskentelevät yhdessä saavuttaakseen parhaan suorituskyvyn, joka johtaa lopulta voittoon? Ota selvää tässä viisiosaisessa sarjassamme.

Behind the Scenes - Episode 1 -The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 2 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 3 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 4 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 5 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

MICHELIN Pilot Sport -sarjan renkaat hyperautoihin ja LMGTE Am -autoihin.

Kaikki hyperautot ja LMGTE Am -luokan autot kilpailevat vuoden 2023 Le Mansin 24 tunnin ajossa MICHELIN Pilot Sport -renkailla.

bannière pneu

Toisin kuin muissa World Endurance Championshipin (WEC) osakilpailuissa, joissa tiimit joutuvat rajoittumaan kahteen slick-tyyppiin, Le Mansin 24 tunnin ajon säännöt sallivat kaikkien kolmen slick-yhdisteen käytön.

Hypercar-tiimit voivat valita kolmesta slick-renkaasta (Soft, Medium, Hard). 
  • Soft: alle 15 °C:n lämpötila tai yöajo. 
  • Medium: yli 15 °C:n lämpötila. 
  • Hard: yli 30 °C:n lämpötila. 
  • Saatavana on myös monipuolinen sadekelin rengas kosteisiin ja erittäin märkiin olosuhteisiin. 

 

Hyperautot ovat huippuluokan superautoja ja edustavat tehokkaimpien prototyyppien (noin 1 000 hv) pääluokkaa. Hypercar-luokka jakaantuu kahteen tyyppiin: LMH (Le Mans Hypercar), jossa ajavat Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus ja Vanwall, sekä LMDh (Le Mans Daytona hybrid), johon kuuluvat Porsche ja Cadillac.

LMGTE AM -autoihin on valittavana kolme erityyppistä slick-rengasta ja kaksi sadekelin rengasta. 
  • Soft: esim. alle 20 °C:n lämpötila tai yöajo. 
  • Medium: lämpötila 15-35 °C. 
  • Hard: yli 30 °C:n lämpötila. 
  • Sadekelin renkaat: Michelin Drying Wet -renkaissa (kuivuva rata) ja Full Wet -renkaissa (voimakas sade) on identtinen kulutuspinta. 

 

Le Mansin kilpailun 100-vuotisjuhlia varten Michelin-renkaiden sivuseinissä on värikoodatut merkinnät, joiden avulla kulloinkin käytössä oleva rengastyyppi on helpompi tunnistaa.

 FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) ja ACO ovat nimenneet Michelinin Hypercar-prototyyppien ainoaksi rengastoimittajaksi. LMGTE Am -määräykset sallivat avoimen kilpailun rengasmerkkien välillä, mutta kaikki kilpailijat ovat päättäneet kilpailla Michelin-renkailla vuodesta 2018 lähtien.

Lisätietoja Le Mansin 24 tunnin ajosta ja kisaan osallistuvista Michelin-renkaista löytyy vuoden 2023 kisaoppaastamme.

Suuret autonvalmistajat luottavat Micheliniin Le Mansissa

Michelinillä on nimissään 32 kisavoittoa, joista 26 se on ottanut peräjälkeen vuodesta 1998 lähtien. Michelinillä on poikkeuksellinen kokemus Le Mansin 24 tunnin ajoista sekä ainutlaatuinen asiantuntemus. Kaikissa vuoden 2023 kisassa kilpailevassa 16 Hypercar-prototyypissä on MICHELIN Pilot Sport -renkaat. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Michelin on työskennellyt kisan pääluokassa näin monen auton parissa. Ferrari, Porsche, Cadillac ja Peugeot liittyivät tänä vuonna joukkoon yhdessä Toyotan kanssa, joka oli ensimmäinen tähän kategoriaan sitoutunut maailmanlaajuinen autonvalmistaja. Michelinin haasteena on tarjota autoille mahdollisimman kilpailukykyiset renkaat niiden tavoitellessa Le Mansin 100-vuotiskisan voittoa.

Hyperautojen kuljettajat ovat kaikki kokeneita ammattilaisia ja edustavat kestävyyskilpailujen kermaa. Listalla on useita entisiä Le Mansin voittajia sekä entisiä Formula 1 -kuljettajia, kuten Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi ja vuoden 1997 F1-maailmanmestari Jacques Villeneuve.

Le Mansin 24 tunnin kisan tulokset: Michelinille 26. peräkkäinen voitto vuodesta 1998 lähtien

2023

Guidi/Calado/Giovinazzi

Ferrari 499P

2022

Buemi/Hartley/Hirakawa                   

Toyota GR010 Hybrid

2021               

Conway/Kobayashi/Lopez                

Toyota GR010 Hybrid

2020               

Nakajima/Buemi/Hartley                   

Toyota TS050 Hybrid

2019

Nakajima/Buemi/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2018

Buemi/Nakajima/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2017

Bernhard/Hartley/Bamber                 

Porsche 919 Hybrid

2016

Jani/Lieb/Dumas                               

Porsche 919 Hybrid

2015

Hulkenberg/Bamber/Tandy               

Porsche 919 Hybrid

2014

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2013

Kristensen/McNish/Duval                  

Audi R18 e-tron quattro

2012

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2011

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 TDi

2010

Dumas/Bernhard/Rockenfeller          

Audi R15 TDi

2009

Brabham/Gené/Wurz                        

Peugeot 908 HDi FAP

2008

Capello/Kristensen/McNish               

Audi R10 TDi

2007

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2006

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2005

Kristensen/Lehto/Werner                  

Audi R8

2004

Kristensen/Ara/Capello                     

Audi R8

2003

Kristensen/Capello/Smith                 

Bentley Speed 8

2002

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2001

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2000

Biela/Kristensen/Pirro                         

Audi R8

1999

Winkelhock/Martini/Dalmas              

BMW V12 LMR

1998

McNish/Aïello/Ortelli                         

Porsche 911 GT1

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.