Näytä jälleenmyyjät lähellä Tee uusi haku
Moottoripyörän renkaan urasyvyys: mikä on laillinen raja?

MOOTTORIPYÖRÄN RENKAAN URASYVYYS: MIKÄ ON PIENIN SALLITTU URASYVYYS?

Jokaisessa maassa moottoripyörän renkaille on laissa määrätty pienin sallittu urasyvyys. Mikä se on? Miksi sellainen on määrätty? Mitkä ovat riskit, jos kuluminen saavuttaa pienimmän sallitun rajan? Löydät vastaukset artikkelistamme.

Mikä on moottoripyörän renkaan urasyvyys?

Moottoripyörän renkaan urasyvyys kertoo, miten pitkälle rengas on kulunut. Urasyvyys mitataan pystysuunnassa kulutuspinnan yläreunasta urien pohjaan. 

Mitä pidempään rengas vierii, sitä enemmän kumi kuluu. Mitä kuluneempi rengas on, sitä heikommin se pitää, erityisesti sadekelillä. Tästä syystä kunkin maan lainsäädännössä renkaiden urasyvyydelle on asetettu turvaraja. Jos tämä raja alitetaan, renkaalla ajamisesta tulee vaarallista. 

Mistä kulutuspinnan urasyvyys mitataan?

Mistä kulutuspinnan urasyvyys mitataan? 

Rengas ei välttämättä kulu tasaisesti, vaan sen kulumismuoto riippuu ajotyylistä. Joissakin tapauksissa kulutuspinnan keskiosa kuluu olka-aluetta nopeammin. Joissakin tapauksissa tilanne on taas päinvastainen.

Lain mukaan kumpikin on otettava huomioon. Se osa kulutuspintaa, jossa kuluminen on voimakkainta, edellyttää seurantaa ja määrittää, milloin moottoripyörän rengas on vaihdettava urasyvyyden saavutettua lakisääteisen rajan.

Moottoripyörän renkaan urasyvyys uutena

MICHELIN Power GP on hyväksytty rata- ja maantiekäyttöön, ja sen urasyvyys uutena on matala.

Joissakin renkaissa on uutena matala urasyvyys. Näitä ovat erityisesti tiekäyttöön hyväksytyt ratarenkaat. 

Vaikka niiden urasyvyys on matalampi, lakisääteinen kulumisraja on sama kuin perinteisillä maantierenkailla.

MICHELIN Power GP on hyväksytty rata- ja maantiekäyttöön, ja sen urasyvyys uutena on matala. 

Miten renkaan urasyvyys tarkistetaan?

Renkaan kulutuspinnassa olevat kulumisvaroittimet helpottavat renkaan kulumisen arviointia. Ne antavat hyvän kuvan renkaan kulumisesta. Kun kuluminen on lähellä kulumisvaroittimia, rengas on vaihdettava.

Mistä renkaan kulumisvaroitin löytyy?

Kulumisvaroittimet on upotettu kuviourien pohjaan. Koska niitä voi olla vaikea löytää, valmistajat merkitsevät niiden sijainnin yleensä kulutuspintaan.

Michelin-renkaiden olka-alueella esiintyvät Michelin-ukkosymbolit osoittavat kulumisvaroittimien sijainnin. Kulumisvaroittimet ovat pieniä kohoumia kuviourien pohjassa. 

kulumisvaroitin
  1. Etsi Michelin-ukko
  2. Etsi lähin moottoripyörän renkaan kulumisvaroitin pääurasta

Muiden rengasvalmistajien renkaissa on merkintä "TWI" tarkoittamassa kulumisvaroitinta.

Moottoripyörän renkaan urasyvyyden mittaustyökalu

Renkaiden kulumisen voi mitata myös toisella tavalla. Voit ostaa erityisen urasyvyysmittarin. Sen avulla renkaan kulumisaste voidaan määrittää erittäin tarkasti. 

Michelin on kehittänyt digitaalisen työkalun, jossa yhdistyvät kaksi toimintoa: 

  • urasyvyyden mittaus
  • rengaspaineen tarkistus
urasyvyyden ja rengaspaineen tarkistustyökalu

Sinun tarvitsee vain asettaa pieni neula renkaan uraan, ja laite näyttää välittömästi urasyvyyden millimetreinä digitaalisella näytöllä.

Renkaan paine saadaan selville työntämällä suutin renkaan venttiiliin, jolloin laite näyttää ilmanpaineen näytöllä bareina. 

Mikä on lakisääteinen vaatimus?

Kaikki rengasvalmistajat käyttävät renkaissaan kulumisvaroittimia, joiden korkeus on 0,8 mm. On kuitenkin tärkeää huomioida, että kyseessä on viitteellinen arvo, joka kertoo kulumisen tasosta. Se ei siis välttämättä ole sama kuin laissa määrätty urasyvyys. 

Laissa määrätty raja vaihtelee maakohtaisesti. 

Esimerkiksi Ranskassa pienin sallittu urasyvyys on 1 mm, kun taas Saksassa se on 1,6 mm.

Suomessa moottoripyörän ja moottoripyörän perävaunun renkaiden kulutuspinnan  pääurien syvyyden pitää olla vähintään 1,0 mm.

On sinun vastuullasi varmistaa, että renkaiden urasyvyys ei koskaan alita laissa määrättyä rajaa.

Jos rengas on kulunut alle lakisääteisen rajan, ajamiseen sisältyy merkittäviä riskejä

Turvallisuutesi vaarantuu ja rikot lakia. Voit jopa vaarantaa oman turvallisuutesi. Kun tämä raja saavutetaan, renkaiden teho heikkenee, koska niissä ei ole enää juurikaan kulutuspintaa. Esimerkiksi sateella vesi ei enää pääse poistumaan renkaan alta, jolloin kaatumisriski on suuri.

Kun kulutuspinta on kulunut sileäksi, kuluminen voi ulottua renkaan kudoksiin ja rikkoa kudosrungon, mikä vaarantaa turvallisuutesi. 

Milloin renkaiden kulumisaste kannattaa tarkistaa?

Milloin renkaiden kulumisaste kannattaa tarkistaa?

Michelin suosittelee tarkistamaan renkaiden kulumisasteen aina kun tarkistat rengaspaineen. Tämä tulisi tehdä kerran kuukaudessa.

Mikä aiheuttaa renkaan kulumisen?

On tärkeää erottaa toisistaan renkaiden normaali kuluminen, joka johtuu ajamisesta, ja ennenaikainen kuluminen, joka voi johtaa renkaiden varhaiseen vaihtoon.

Renkaiden ennenaikainen kuluminen voidaan joskus välttää, jotta ne kestävät pidempään ja voit nauttia niiden suorituskyvystä.

Väärä rengaspaine voi esimerkiksi aiheuttaa voimakkaampaa kulumista renkaan keskellä (ylipaine) tai olka-alueella (alipaine) ja siten johtaa renkaan ennenaikaiseen vaihtoon. Välttääksesi tämäntarkista rengaspaine kerran kuukaudessa, jotta se vastaa valmistajan suosituksia.

Myös vaihteisto, kiinnitykset tai erittäin urheilullinen ajotapa voivat aiheuttaa ennenaikaista kulumista. Jos olet epävarma jostain, käänny ammattilaisen puoleen

map search desktop
Hakuehto
Osoite, paikkakunta tai postinumero
Paikanna minut
Etsi
Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.