Näytä jälleenmyyjät lähellä Tee uusi haku
Moottoripyörän rengasrikko

MOOTTORIPYÖRÄN RENGASRIKKO

Et ehkä ole kuullut moottoripyörän renkaiden rikkoutumisesta, koska se on aihe, josta puhutaan vähän. Aihe on kuitenkin tärkeä ja koskee kaikkia renkaita, mutta erityisesti kilparatarenkaita, etenkin silloin, kun niitä käsitellään ja säilytetään.

Miksi se on tärkeää? Jos renkaiden oikeista lämpötiloista ei huolehdita, ne voivat vaurioitua vakavasti ja jopa muuttua käyttökelvottomiksi.

Tässä artikkelissa käymme läpi kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää moottoripyörän rengasrikkoon liittyvistä riskeistä ja varotoimista.

Mitä rengastyyppejä tämä koskee?

Käsittelemme tässä lähinnä high performance -renkaita, joita käytetään äärimmäisissä olosuhteissa ja kilpailukäytössä. Koska kyseiset renkaat toimivat radalla korkeissa lämpötiloissa, ne ovat erityisen herkkiä kylmälle ja vaativat erityisiä varotoimia, jotka selitämme alla.

Muuhun kuin kilpailukäyttöön (maantie, maasto, työmatkat jne.) tarkoitettuja moottoripyörän renkaita ei ole suunniteltu samalla tavalla, eivätkä ne lämpene yhtä paljon. Siksi kylmä sää ei vaikuta niihin samalla tavalla, eivätkä ne vaadi samoja varotoimia.

Miksi kylmä lämpötila vaikuttaa kilparenkaisiin?

High performance -renkaiden optimilämpötilan saavuttaminen kestää kauemmin kuin perinteisillä maantierenkailla (siksi renkaiden lämmittimiä käytetään usein renkaiden lämmittämiseen oikeaan lämpötilaan ennen kisan alkua), mutta ne kestävät suurempaa rasitusta ja korkeampia lämpötiloja.

Renkaiden lämmittimet lämmittävät renkaat oikeaan lämpötilaan ennen kisan alkua

Renkaiden lämmittimet lämmittävät renkaat oikeaan lämpötilaan ennen kisan alkua

Mitä rajoitetumpia renkaan käyttöolosuhteet ovat, sitä enemmän esiintyy lämpötilaan liittyviä riskejä.

Ratarenkaiden hyvin korkeat lämpötilat (liittyvät erittäin hyvään pitoon) edellyttävät erityisiä kuumuutta kestäviä kumiseoksia.

Seosten ansiosta renkaat pystyvät säilyttämään hyvän suorituskyvyn jopa 150 °C:een lämmenneinä.

Tiettyjen seosten ansiosta renkaan suorituskyky säilyy hyvänä jopa 150 °C:n lämpötilassa.

Tiettyjen seosten ansiosta renkaan suorituskyky säilyy hyvänä jopa 150 °C:n lämpötilassa.

 

Haittapuolena on, että niitä ei saa altistaa kylmille lämpötiloille. Renkaiden käsittely kylmässä lämpötilassa saattaa aiheuttaa kulutuspinnan tai muun kumialueen kirjaimellisen rikkoutumisen, ikään kuin se olisi lasia.

Siksi renkaat on varastoitava sopivissa olosuhteissa, joissa vältetään alhaiset lämpötilat. Muussa tapauksessa renkaita ei tule käsitellä lainkaan.

Murtumispiste

Jokaisen rengasvalmistajan kohtaama ongelma: kun lämpötilat saavuttavat tietyt ääriarvot, renkaat menettävät väistämättä suorituskykynsä ja voivat myös vaurioitua pysyvästi.

On olemassa alhainen lämpötilaraja, jossa kumi menettää elastisuutensa ja muuttuu hauraaksi.  Tätä kutsutaan murtumispisteeksi.

Kumin murtuminen kylmässä voi ilmetä vain renkaan sisäpuolella, ja jää siten näkymättömäksi. Se voi ilmetä yhtenä pienenä halkeamana tai useampana suurena särönä kaikkialla renkaassa.

Esimerkki kumin murtumisesta, kun rengas on altistunut kylmälle.

Esimerkki kumin murtumisesta, kun rengas on altistunut kylmälle.

Lämpötilan vaikutus suorituskykyyn

Olemme nähneet, että rengas, joka on ollut kylmässä, voi menettää pitokykynsä.

On myös korkean lämpötilan raja, jonka ylitettyään kumi muuttuu tahmeaksi. Sitä kutsutaan kääntöpisteeksi. Jos renkaan lämpötila ylittää tämän raja-arvon, sen suorituskyky heikkenee.

Suurimmalle osalle renkaistamme nämä lämpötilarajat eivät kuitenkaan muodosta estettä tavanomaiselle käytölle.

Eri rengastyyppien lämpötilarajat

Kuten alla olevasta taulukosta käy ilmi, eri ratarenkaillamme on erilaiset toleranssitasot.
 

lämpötilan vaikutus renkaisiin

Kuljetuksen ja varastoinnin aikana MICHELIN Power Performance -renkaita ei saa käsitellä alle 10 °C:n lämpötilassa vaurioiden välttämiseksi.

Seuraavien renkaiden kohdalla raja-arvo laskee 5 °C:een:


 
ja seuraavien kohdalla -10 °C:een:


 
Ennen MICHELIN Power Performance -renkaiden asennusta tai irrotusta renkaita on säilytettävä vähintään 24 tunnin ajan paikassa, jonka lämpötila on vähintään 15 °C.

MICHELIN Power Slick 2-, MICHELIN Power Cup 2- ja MICHELIN Power Cup EVO -renkaiden osalta ympäristön lämpötilan on oltava vähintään 10 °C yli 24 tunnin ajan ennen asennusta tai irrotusta.

MICHELIN Power Performance -renkaita ei pidä käsitellä alle 10 °C:n lämpötilassa

MICHELIN Power Performance -renkaita ei pidä käsitellä alle 10 °C:n lämpötilassa

Mistä tiedät renkaittesi lämpötilan?

Renkaan lämpötilan tarkistamiseen riittää tavallinen lämpömittari. Jos rengasta on säilytetty useita tunteja huoneessa, voidaan olettaa, että renkaan lämpötila vastaa ympäristön lämpötilaa.

Erinomainen suorituskyky radalla

Kun noudatat näitä yksinkertaisia varotoimia, voit nauttia erinomaisesta suorituskyvystä ja vertaansa vailla olevasta ajonautinnosta radalla!
 

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.