Kyse ei ole pelkästään pidosta.
Pito on tietysti välttämätöntä. Ja pito-olosuhteet ovat paljon epävarmemmat, kun maa on märkä ja kylmä kuin silloin, kun sää on lämmin ja kuiva. Autoissa sopivat renkaat, jotka pitävät hyvin lumisilla tai jäisillä teillä, voivat varmistaa turvallisen ja sujuvan ajon.
Mutta moottoripyörässä kyse ei ole vain pidosta. Toinen asiaan vaikuttava tekijä on tasapaino. Koska moottoripyörässä on vain kaksi pyörää, voit menettää tämän oleellisen tasapainon milloin tahansa lumisella tai jäisellä tiellä. Etenkin silloin, kun renkaiden pito on heikentynyt kylmän vaikutuksesta.
Renkaan lämpötila
On tärkeää ymmärtää, että jokaisella renkaalla on ihanteellinen käyttölämpötila. Ihanteellisella tarkoitetaan, että kyseisessä lämpötilassa rengas toimii parhaiten. Tämän lämpötilan saavuttamiseksi renkaalla on ajettava tietty määrä kilometrejä, joka vaihtelee rengastyypin mukaan. Talviolosuhteissa, jolloin renkaiden kumi jäykistyy kylmässä ja niiden pito heikkenee, tämän ihannelämpötilan saavuttaminen ja ylläpitäminen on kuitenkin vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.
Kilpailuissa käytetään rengaslämmittimiä renkaiden lämmitykseen ennen kisan alkua, jolloin niissä on ihannelämpötila jo liikkeelle lähtiessä. Silloin renkaiden lämpötila ei laske kilpailun aikana käytetyn ajonopeuden takia.
Mutta vaikka nämä varusteet olisivat käytettävissä radan ulkopuolella, lämmitettyjen renkaiden lämpötila laskisi nopeasti kylmässä, koska niitä ei käytettäisi samoissa ajo-olosuhteissa ja samoilla nopeuksilla kuin tavallisesti.