Näytä jälleenmyyjät lähellä Tee uusi haku
Uusien moottoripyörän renkaiden sisäänajo

Uusien moottoripyörän renkaiden sisäänajo

Moottoripyöräsi tai skootterisi renkaat ovat saavuttaneet vaiheen, jolloin ne on vaihdettava. Kun olet asentanut upouudet renkaat, riittää kun lähdet tien päälle. Mutta ei aivan heti! Uudet renkaat vaativat sisäänajon, millä ehkäistään pyörän kaatumisvaara. Miten uudet moottoripyörän renkaat ajetaan sisään? Lue vinkkimme, jolloin pääset tämän vaiheen läpi ilman ongelmia.

Miksi uudet renkaat täytyy ajaa sisään?

Renkaiden valmistuksessa käytetään muotteja, jotka antavat niille tarkoin määritellyn muodon. Muotin purkamisessa on käytettävä tuotteita, jotka mahdollistavat renkaan irrottamisen. Koska näillä tuotteilla on taipumus jättää renkaaseen liukkaan kiiltävän kalvon, renkailla on ajettava varovasti siihen asti, kunnes kalvo on kokonaan hävinnyt.

Mitä voi tapahtua, jos sisäänajovaihe jätetään väliin?

Joillekin motoristeille on käynyt näin: noustuaan moottoripyörän selkään upouusilla renkaillaan, he kiihdyttivät nopeasti, käänsivät pyörää liian voimakkaasti ja päätyivät tielle vaakasuoraan asentoon...

Riippumatta ostamasi renkaan merkistä, noudata aina varovaisuutta renkaiden ollessa uusia, jotta voit käyttää niitä täysimääräisesti sisäänajon jälkeen. 

Mitä ei pidä tehdä?

Kerromme hetken kuluttua, miten sujuva sisäänajoprosessi tapahtuu. Aluksi kuitenkin tärkeä suositus: älä käytä renkaan pinnassa hankaavia tuotteita, jotta saisit irrotettua kalvon nopeammin. Muuten rengas voi vaurioitua pysyvästi. Renkaan sisäänajo onnistuu vain yhdellä tavalla, ja selitämme sen alla.

Uusien moottoripyörän renkaiden sisäänajo.

Miten uudet moottoripyörän renkaat ajetaan sisään?

Uusien moottoripyöränrenkaiden sisäänajo vaatii vain ajamista, mutta seuraavin varotoimin:

Tiekäyttö

Lähde liikkeelle varovasti kiihdyttäen ja jarruttaen rauhallisesti. Vältä suuria kallistuskulmia. Lisää vähitellen renkaisiin kohdistuvaa rasitusta, kunnes totut niiden suorituskykyyn. Tee näin vähintään ensimmäiset 100 kilometriä. Tämä koskee kaikkia moottoripyörän ja skootterin renkaita.

Ihanteellista on ajaa vähintään tämä etäisyys kaikentyyppisillä teillä.  Miksi? Koska päivittäisessä käytössä, esimerkiksi työmatkoilla, pyörää kallistetaan usein enemmän toiselle sivulle, erityisesti liikenneympyrän sisällä.

Sisäänajo on tällaisessa tilanteessa edelleen mahdollista, vaikka se voi kestää hieman kauemmin, kunnes renkaalla on ajettu riittävästi molemmilla sivuilla. 

Maastokäyttö

Joissakin toiminnoissa sisäänajon kesto voi olla lyhyempi kuin tiellä kitkaisempien pintojen vuoksi (esim. mutainen maasto). Säilytä kuitenkin 100 km:n tavoite ennen kuin testaat uusien renkaiden suorituskykyä liiallisesti. Näin varmistat, että renkaat on ajettu kunnolla sisään.

Sisäänajon kesto voi olla lyhyempi kitkaisilla pinnoilla, esim. mudalla.

Ratakäyttö (NHS ja tieliikennehyväksytty)

  • Renkaanlämmittimillä: säilytä heti alusta lähtien riittävä lämpötila.
  • Ilman renkaanlämmittimiä: lähde liikkeelle hitaasti, kiihdytä ja jarruta varovasti ja käytä pieniä kallistuskulmia. Lisää vähitellen renkaisiin kohdistuvaa rasitusta, kunnes totut niiden suorituskykyyn.
     

Sadekelin renkaat (NHS)

Vältä voimakasta kiihdyttämistä, jarruttamista ja kaarreajoa. Lisää sitten ajonopeutta vähitellen tottuaksesi renkaiden suorituskykyyn.

Lämpötila vaikuttaa sisäänajon kestoon

Sisäänajon kesto voi olla lyhyempi tai pidempi ympäristön lämpötilasta riippuen. Lämpimällä säällä renkaat saavuttavat optimaalisen pidon nopeammin. Sisäänajo voidaan tehdä myös kylmällä säällä, mutta silloin renkaiden riittävä sisäänajo kestää kauemmin.

Lämpötila vaikuttaa sisäänajon kestoon.

Säilytä oikea rengaspaine

On tärkeää säilyttää renkaiden oikea paine(rengasvalmistajan suosittelema) koko niiden käyttöiän ajan. Sisäänajovaiheessa, kun renkaat ovat vielä uusia, väärä rengaspaine voi heikentää niiden ajettavuutta ja pitkäaikaista suorituskykyä. 

Miten suoritetaan vain yhden renkaan sisäänajo?

Molempia renkaita ei välttämättä tarvitse vaihtaa samanaikaisesti. Jos esimerkiksi renkaassasi on vaurio, jota ei voi korjata ja toinen rengas on vain vähän kulunut, jälleenmyyjä todennäköisesti suosittelee vaihtamaan vain yhden renkaan.

Sisäänajo on tehtävä uudella renkaalla samalla tavalla kuin molemmilla renkailla. Niin kauan kuin uudessa renkaassa on liukas ohut kalvo, sisäänajoprosessi ei ole valmis, joten on tärkeää noudattaa samoja varotoimia kuin edellä. 

Entä 100 kilometrin jälkeen?

Kun pyörällä on ajettu 100 km, renkaiden suorituskykyä voi testata hieman enemmän, mutta älä vaihda ajotyyliä liian äkillisesti. Kasvata nopeutta vähitellen, kunnes voit luottaa täysin renkaittesi suorituskykyyn.

"Joka haluaa matkustaa kauas, säästää hevosensa", sanoi ranskalainen näytelmäkirjailija Jean Racine. Tämä sanonta koskee myös moottoripyörääsi. 

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.