Näytä jälleenmyyjät lähellä Tee uusi haku
Kaarreajo moottoripyörällä

KAARREAJO MOOTTORIPYÖRÄLLÄ

Aihe saattaa kuulostaa turhalta kokeneelle motoristille, mutta se on oleellinen, jos olet aloitteleva moottoripyöräilijä. On noudatettava eri vaiheita, sopeutettava ajokäytös ja huolehtia varotoimista, jotta pyörällä voi kääntyä rauhallisin mielin ja täysin turvallisesti. Tässä artikkelissa asiantuntijamme kertovat kokemuksistaan ja kertovat, miten moottoripyörällä ajetaan kaarteissa. Kerromme myös, miten moottoripyörällä tehdään U-käännös.

Eri kaarretyypit

On hyvä muistaa, että kaarteita on erilaisia. Selitämme alla tarkemmin eri kaarreajon vaiheita. Kannattaa pitää mielessä, että näitä vaiheita on mukautettava tieprofiilin mukaan, ja silloin tulee noudattaa vielä enemmän varovaisuutta.

1 – Eri kulmat

Kaarteet erottuvat toisistaan eri kulmien mukaan. Kuten näemme alla, kaarteissa on kolmen tyyppisiä säteitä:

Vakiosäde

Kuten nimestä käy ilmi, kyseessä on puoliympyrä, jonka säde on vakio alusta loppuun.

Kasvava säde

Kun ajat kaarteessa, kaarteen kulma laajenee. Voidaan sanoa, että kaarre avautuu.

Pienenevä säde

Toisin kuin kasvava säde, säde pienenee. Voimme siis sanoa, että kaarre päättyy.

2 – Kaltevuus

Kulma ei ole ainoa muuttuja, joka luonnehtii kaaria. On myös otettava huomioon tien kaltevuus. Joissakin kaarteissa tie on tasainen, laskeva tai nouseva. Toisissa taas on positiivinen sivukaltevuus (nousu kääntymisen jälkeen) tai negatiivinen sivukaltevuus (laskeutuminen kääntymisen jälkeen).

Moottoripyörän kääntyminen negatiivisella sivukaltevuudella

3 – Ajo-olosuhteet

Lopuksi on mainittava eri ajo-olosuhteet, jotka saattavat vaatia erityisiä varotoimia, kuten tien leveys (kapea tai leveä), tien kunto (märkä, kuiva, kuopat, lehdet jne.) sekä näkyvyys (sade, sumu jne.).

Moottoripyörällä kaartaminen kolmessa vaiheessa

Edellä mainitut erityispiirteet edellyttävät äärimmäistä huomiokykyä ja varovaisuutta. Harjoittelemalla opit ennakoimaan mahdolliset vaaratilanteet ja sopeuttamaan ajokäytöksesi.

Moottoripyörällä kaarteeseen ajaminen vaatii ennakointia

Seuraavissa ohjeissa käsitellään kaarreajoa yleisesti.

1 – Ennen kaarretta

  • Tarkkaile aina edessäsi ja takanasi olevaa liikennettä.
  • Siirrä katseesi sinne minne olet menossa: ennakoi kulkusuunta kaarteessa
  • Keskity
  • Pidä alavartalolla hyvin kiinni pyörästä.
  • Rentouta ylävartalo.
  • Hidasta vähitellen ja käytä enemmän moottorijarrutusta kuin jarruja.
     

2 – Kaarteessa

  • Suuntaa katse sinne, minne olet menossa: ennakoi poistumiskohta
  • Pääsi tulee pysyä pystysuorassa suhteessa maahan, mutta kehosi tulee nojata pyörän akseliin
  • Kääntyvällä puolella olevan käsivarren tulee olla hieman taivutettua, kun taas toisen tulee olla ojennettuna
  • Tunne painopiste
  • Seuraa ajolinjaa riippuen kaarteen muodosta (jos se päättyy, tee esimerkiksi hieman leveämpi käännös ennen kuin palaat takaisin, jotta et ajaisi ulos tieltä)
Kaarreajo moottoripyörällä: mukauta ajolinjaa kaarteen tyypin mukaan

3 – Kaarteen jälkeen

  • Suuntaa katseesi kaarteen jälkeiselle tieosuudelle
  • Lisää kaasua
  • Kiihdytä vähitellen samalla kun oikaiset moottoripyörän
  • Pyöräsi ja vartalosi pitäisi palata pystyasentoon
  • Voit rentouttaa asentoasi mukavuuden lisäämiseksi

Miten moottoripyörällä tehdään U-käännös

Matkalla tie saattaa päättyä ja joudut tekemään u-käännöksen. Olet ehkä lomalla ja ajat tuntemattomalla tiellä tai ehkä käännyt väärään suuntaan ja joudut palaamaan takaisin.

Miten teet U-käännöksen, kun tie on liian kapea? Tässä on vinkkimme.

1 – Valitse oikea hetki ja paikka

Jos tiellä on liikennettä, varo muita ajoneuvoja ja varoita niitä esimerkiksi suuntavilkuilla tai varoitusvaloilla.

Varmista, että käännyt alueelle, jossa muut autoilijat voivat nähdä sinut ja voivat jarruttaa ajoissa. Vältä esimerkiksi tekemästä U-käännöstä poistuttuasi kaarteesta.

2 – Menettely

  • Pysähdy ja katso taaksesi haluamaasi suuntaan.
  • Pidä toinen jalka maassa, kun teet käännöksen.
  • Ohjaa kääntyäksesi hitaasti tien reunaan, sitten vastaohjaa ja siirry taaksepäin, kunnes käännöskulma sallii liikkeellelähdön vastakkaiseen suuntaan.
     

3 – Älä koskaan tee niin vuoristostotiellä, jos matkalla on vaarallisia kohtia

Jos tien reunassa on rotko, älä tee u-käännöstä pyörälläsi. Jos huomaamatta vapautat jarrut tai kytkimen, on vaara, että pyörä hypähtää eteenpäin ja vie sinut mukanaan.

Käänny mielellään penkereen puolella. Siitä on kaksi etua:

  • Voit välttää vaaran
  • Penkere helpottaa kääntymistä: kiipeä etupyörällä hieman ylöspäin hidastaaksesi vauhtia. Peruuta vinottain, jonka jälkeen voit lähteä ajamaan tooiseen suuntaan.

 

Artikkeli kirjoitettu BMC Moton teknisellä avustuksella

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.