Näytä jälleenmyyjät lähellä Tee uusi haku
microsoftteams image

MOOTTORIPYÖRÄN RENKAAN TASAPAINOTUS

Tuntuuko ohjaustangossa epänormaalia tärinää ajon aikana? Jompikumpi pyörä saattaa olla tasapainotuksen tarpeessa. Lue lisää moottoripyörän renkaan tasapainotuksesta.

Artikkelin sisältö:

Mitä moottoripyöränrenkaan tasapainotus tarkoittaa?

Pyörä ja rengas eivät ole koskaan täysin pyöreitä. Jos rengasta pyöritetään akselinsa ympäri, pyörimisliike ei siis ole tasainen, koska massat jakautuvat epäsäännöllisesti. Tämä pyöriminen aiheuttaa ”hyppimistä”. Moottoripyörässänämä hypyt nousevat ylös haarukkaa pitkin ja aiheuttavat epänormaalia ja epämiellyttävää tärinää ohjaustankoon.

Moottoripyörän renkaan tasapainotus tarkoittaa painojen sijoittamista tiettyihin renkaan kohtiin epätasapainon kompensoimiseksi, jotta pyörimisliikkeestä saadaan tasainen.

Mikä aiheuttaa renkaan epätasapainon?

Päämateriaalinsa (kumin) vuoksi rengas ei voi olla täysin pyöreä. Tämän vuoksi jokainen rengas on tasapainotettava, vaikka rengas olisi uusi.

Kun moottoripyörä on käytössä, epätasapaino voi aiheutua muista seikoista. Esimerkiksi törmääminen reunakiveykseen voi vääristää renkaan muotoa ja siten aiheuttaa epätasapainon. Voi myös käydä niin, että yksi tai useampi paino katoaa ajon aikana, jos niitä ei ole liimattu kunnolla. Tällaisissa tapauksissa saatat havaita epänormaalia tärinää ajon aikana.

Milloin rengas on tasapainotettava?

Jos havaitset epänormaalia tärinää ajon aikana, suosittelemme kääntymään jälleenmyyjän tai ammattilaisen puoleen.

Epänormaali tärinä on aina korjattava. Paitsi että se tekee ajamisesta epämiellyttävää, seurauksena voi olla moottoripyörän osien ennenaikainen kuluminen. Esimerkiksi renkaan ja ohjauspylvään laakerit sekä haarukan putket voivat kärsiä epänormaalista rasituksesta tällaisen tärinän vuoksi.

Ammattilainen tutkii renkaasi ja suorittaa moottoripyörän renkaan tasapainotuksen, jos jompikumpi rengas on epätasapainossa. Jos epänormaali tärinä jatkuu, vaikka renkaat on tasapainotettu, ammattilainen selvittää muita mahdollisia syitä ongelman poistamiseksi.

Moottoripyörän renkaan tasapainotus: poikkeus maastoajossa

Moottoripyörän renkaan tasapainotus ei ole tarpeen maastoajossa. Maastoajoa varten moottoripyörät varustetaan usein vaahtomuovirenkailla ja renkaisiin lisättävillä kiinnikkeillä, jotka estävät vaahtomuovia kääntymästä. Nämä lisäosat aiheuttavat itse asiassa epätasapainoa, jonka korjaamista pidetään tarpeettomana. Miksi? Yksinkertaisesti siksi, että iskut, töyssyt ja tärinät ovat olennainen osa maastoajoa.

Miten rengas tasapainotetaan?

Hän asettaa renkaan tasapainotuskoneen akselille ja syöttää manuaalisesti tiedot, kuten renkaan halkaisijan ja leveyden. Kun rengas on pyörinyt tasapainotuskoneessa, kone ilmoittaa epätasapainopisteen ja sen edustaman massan.

Ammattilainen kiinnittää sitten renkaaseen painon epätasapainon vastakkaiselle puolelle sen kompensoimiseksi. Jotta tarvittava massa voidaan laskea yhteen, ammattilainen asettaa yhden tai useamman painon ilmoitettuun kohtaan renkaan päälle.

Kun ostat moottoripyörän, se toimitetaan valmiiksi tasapainotetuilla renkailla. Jos ammattilainen vaihtaa renkaasi, hän tasapainottaa ne uusien painojen asentamisen jälkeen.

wheel balancing machine

Ammattilainen käyttää yleensä tasapainotuskonetta eli puoliautomaattista laitetta, joka pyörittää rengasta ja tunnistaa mahdollisen epätasapainon sijainnin.

balancing weights

Tässä kuvassa kaksi valkoista painoa on asetettu vierekkäin renkaan päälle. Aiemmin näkyvissä ollut kolmas paino on poistettu.

Staattinen ja dynaaminen renkaan tasapainotus

Rengas voidaan tasapainottaa kahdella eri tavalla.

static balancing

Staattinen tasapainotus

Staattisessa tasapainotuksessa painot asetetaan renkaan keskelle vanteen tasolle (ks. alla oleva kuva). Tämä menetelmä voidaan tehdä koneella tai ilman konetta, ja siinä tasapainotetaan vain pyörän pystyakseli.

dynamic balancing

Dynaaminen tasapainotus

Dynaamisessa tasapainotuksessa painot asetetaan vastakkain havaittujen epätasapainokohtien kanssa silloin, kun ne eivät ole renkaan keskellä vaan pikemminkin reunoilla. Tämä monimutkaisempi mutta myös tehokkaampi menetelmä tehdään tasapainotuskoneella, jonka avulla rengas voidaan tasapainottaa sekä vaaka- että pystysuunnassa.

manual balancing
Dynaaminen, puoliautomaattinen renkaan tasapainotus

Joissakin tapauksissa dynaaminen tasapainotus suoritetaan ilman tasapainotuskonetta. Näin on esimerkiksi ratakilpailujen aikana tai tiettyjen skootterinrenkaiden kohdalla, joiden pienempi halkaisija ei sovi yhteen tasapainotuskoneen kanssa.

Ammattilainen käyttää akselilla varustettua lisälaitetta, jonka avulla rengasta voidaan pyörittää käsin. Näin hän pystyy määrittämään, missä epätasapaino on ja millaista painoa tarvitaan sen kompensoimiseksi.

Kilpailuissa tasapainotus tehdään mahdollisimman tarkasti.

Maantieajossa ja erityisesti suorilla teillä ohjaustanko voi täristä epämukavasti, jos rengas ei ole oikein tasapainotettu.

Voinko tasapainottaa renkaan itse?

Kuten huomaat, tasapainottaminen vaatii erityisiä välineitä ja taitoja. Siksi suosittelemme, että otat yhteyttä ammattilaiseen heti, kun huomaat epänormaalia tärinää. Näin syy voidaan tutkia ja tarvittaessa tasapainottaa renkaat.

Voit käyttää alla olevaa työkalua löytääksesi ammattilaisen lähialueeltasi.

map search desktop

Löydä lähin rengasliike muutamassa sekunnissa

Hakuehto
Osoite, paikkakunta tai postinumero
Moottoripyörä
Paikanna minut
Etsi
Suomen viisi suurinta kaupunkia
Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.