moottoripyörä banneri off road selaa renkaita

Rengaspaineet maastossa

Rengaspaine

Renkaissa tulee olla aina oikeat paineet turvallisuussyistä ja renkaan käyttöiän optimoimiseksi. Valmistajan suositusten mukaiset rengaspaineet vaikuttavat myös merkittävästi ohjattavuuteen suorilla ja kaarteissa, mukaan lukien jarrutettaessa ja matalilla nopeuksilla. Liian matalat rengaspaineet saattavat johtaa renkaiden ennenaikaiseen kulumiseen ja peruuttamattomiin vaurioihin. Lisäksi tällöin on suurempi riski, että rengas liukuu vanteella tai siirtyy pois paikoiltaan, vaikka vannelukkoja käytettäisiin.

Off road -renkaiden painesuositukset pätevät suurten nopeuksien alustoilla (kuten maanteillä) vain tilanteissa, joissa ajetaan lyhyitä matkoja rajoitetuilla nopeuksilla ja kuormilla. Suurempia rengaspaineita suositellaan, mikäli maantien käyttäminen on välttämätöntä. Pidempikestoista käyttöä maanteillä tulee välttää kokonaan. Ilma tyhjenee vähitellen renkaista, joten rengaspaineet tulee järjestelmällisesti tarkistaa ennen käyttöä. Muista laittaa venttiilihattu paikoilleen, sillä yhdessä venttiilin sielun kanssa se tekee venttiilistä ilmatiiviin.

moottoripyörä edito – rengaspaineet maastossa taulukko

moto edito recommended pressures off road news events

Suositellut rengaspaineet

Seuraavassa on Michelinin suosittelemat rengaspaineet riippuen maastosta, sääolosuhteista, moottoripyörän tehosta ja ohjaustyypistä:

MICHELIN Bib Mousse: Michelinin ratkaisu rengasrikkoihin maastossa!

MICHELINin kehittämä Bib Mousse soveltuu maasto-, ralli-, enduro- ja motocross-käyttöön:

  • Vahvistettua sisäkumia kevyempi, vastaa 0,9 baarin (13 psi) painetta ja mahdollistaa ajon jatkamisen rengasrikon sattuessa.
  • Suunniteltu MICHELIN-merkkisille renkaille ja soveltuu vapaa-ajan käyttöön kaikilla alustoilla.

MICHELIN Bib Moussea käytettäessä enimmäisnopeus on 130 km/h (80 mph). Siinä on kirjaimet NHS (Not for Highway Service). Sitä ei siis tule käyttää yleisillä teillä.

MICHELIN Bib Moussea ei tule säilyttää pitkään yli 30 °C:n lämpötilassa, ja yli 40 °C:n lämpötiloja on parasta välttää kokonaan.

MICHELIN Bib Moussea voidaan käyttää enintään 6 kuukauden ajan asennuksen jälkeen, mutta käyttöikä vaihtelee suuresti riippuen käytöstä ja lajista. Käyttöikä on esimerkiksi huomattavasti lyhyempi motocrossissa kuin endurossa.

Rengasta ja MICHELIN Bib Moussea on suositeltavaa lämmitellä progressiivisesti kohtuullisella nopeudella ennen suurella nopeudella ajamista.

Käytä Michelin-geeliä aina kun uusi tai käytetty MICHELIN Bib Mousse asennetaan tai poistetaan. Näin käyttöikä on pidempi ja liiallinen ylikuumeneminen vältetään.

moottoripyörä renkaat bib mousse persp

michelin picture bib mousse

moottoripyörä edito bib mousse tekniset tiedot off road uutiset tapahtumat

moto edito bib mousse tech info off road news events

Käsittely ja säilytys

Renkaita tulee säilyttää hyvin ilmastoidussa ja kuivassa paikassa kohtalaisessa lämpötilassa. Niitä ei saa säilyttää suorassa auringonvalossa ja äärimmäisissä lämpötiloissa eikä lähellä kemikaaleja, liuottimia tai hiilivetyä, jotka voivat vaurioittaa kumia. Lisäksi ne tulee pitää poissa kaikkien sellaisten esineiden läheltä, jotka saattavat puhkaista kumin (esimerkiksi terävät metallit tai puut) sekä poissa suorien lämmönlähteiden ja sähkövarausten lähettyviltä.

Trial-rengasvinkki

Trial-renkaiden asentaminen on hankalaa niiden mallin vuoksi. Jos painaa liian kovaa, reunavaijerit saattavat rikkoutua. Noudata tarkkaan asennusohjeita vanteen kiinnitysuriin asettumiseksi (voitele, pidä kantapää vanteen syvänteen vastakkaisella puolella äläkä koskaan paina reunavaijeria voimalla). Paineistusta varten aseta kumirengas renkaan jalkaosan ja vanteen väliin tai käytä tiukasti kiristettyä hihnaa kulutuspinnan päällä alkupaineen mittaamista varten.

Renkaan kuluminen

Kuviopalat ovat se renkaan osa, joka pääosin vastaa pidosta tiehen. Kulutuksen myötä renkaan pito heikkenee. Muista siis säännöllisesti tarkistaa, onko renkaassa kulumisen merkkejä: tarkista urasyvyys ja kulumisen yhtenäisyys silmämääräisesti. Myös rengaspaineilla on suora vaikutus kulumiseen.

Sama rengaskoko, kaksi mahdollista luokitusta

Huomio! Samalle rengaskoolle on kaksi mahdollista luokitusta.

 

  • Vanha luokitus: Enduro, Desert, Range 12
  • Uusi luokitus: Starcross, AC10, Trial Light ja Xlight

Enduro-, Desert-, S12XC- ja M12XC-mallistoissa kokomerkintä perustuu renkaan leveyteen kulutuspinnasta mitattuna.

Starcross-, AC10 Trial Light- ja Xlight-mallistoissa kokomerkintä perustuu renkaan leveyteen sivuseinämän kyljistä mitattuna.

Cross Competition S12XC -rengas, jonka koko on 130/70-19, vastaa Starcross 5 -rengasta, jonka koko on 110/90-19.

moottoripyörä edito sanamuoto off road uutiset tapahtumat

wording off road

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+