Näytä jälleenmyyjät lähellä Tee uusi haku
Moto Toimituksellinen sisältö pressure Vinkkejä ja neuvoja

MOOTTORIPYÖRÄN RENGASPAINEOPAS

Renkaissa tulee olla aina oikeat paineet turvallisuussyistä ja renkaan käyttöiän optimoimiseksi. Valmistajan suositusten mukaiset rengaspaineet vaikuttavat myös merkittävästi ohjattavuuteen suorilla teillä ja kaarteissa, mukaan lukien jarrutettaessa ja matalilla nopeuksilla. Liian matalat rengaspaineet saattavat johtaa renkaiden ennenaikaiseen kulumiseen ja peruuttamattomiin vaurioihin. Lisäksi tällöin on suurempi riski, että rengas liukuu vanteella tai siirtyy pois paikoiltaan, vaikka vannelukkoja käytettäisiin.

Lue oppaastamme, mitä sinun tulee tietää moottoripyörän rengaspaineista maantiellä, maastossa tai radalla.

Artikkelin sisältö:

Yleiset suositukset moottoripyörän rengaspaineista
Moottoripyörän rengaspaineet maastossa
Moottoripyörän rengaspaineet rata-ajossa

Yleiset suositukset moottoripyörän rengaspaineista

Moottoripyörän rengaspaine tulee tarkistaa kahden viikon välein ja ennen pitkiä matkoja renkaiden ollessa kylmät (renkaalla ei ole ajettu vähintään kahteen tuntiin tai sillä on ajettu enintään 3 km alhaisella nopeudella). Tee tarvittavat säädöt, jos mittaat paineet ajon jälkeen lämmenneistä renkaista. Noudata tässä tapauksessa valmistajan suosituksia.

– Älä koskaan tyhjennä lämmintä rengasta.
– Muista laittaa venttiilihatut paikoilleen tarkistusten jälkeen.
– Myös typellä täytetyt renkaat tulee tarkistaa säännöllisesti ja täyttää vain typellä.
– Noudata valmistajan suosittelemia rengaspaineita.

Nämä suositukset koskevat maantieajoon käytettäviä renkaita.

Maasto- ja rata-ajossa käytettäviin rengaspaineisiin on lisäsuosituksia.

Rengaspaineet maastoajossa

moottoripyörä banneri tausta enduro

Maastoajon rengaspainesuositukset pätevät suurten nopeuksien alustoilla (kuten maanteillä) vain tilanteissa, joissa ajetaan lyhyitä matkoja rajoitetuilla nopeuksilla ja kuormilla. Suurempia rengaspaineita suositellaan, mikäli ajaminen maantiellä on välttämätöntä. Pidempikestoista käyttöä maanteillä tulee välttää kokonaan.

Suositellut rengaspaineet

Seuraavassa on Michelinin suosittelemat moottoripyörän rengaspaineet maastosta, sääolosuhteista, moottoripyörän tehosta ja ohjaustyypistä riippuen:

RENGASPAINEET MAASTOSSA

Suositellut rengaspaineet

Suositellut vähimmäispaineet

Etu

Taka

Etu

Taka

MICHELIN StarCross 6

0.9 bar

0.9 bar

0.8 bar

0.8 bar

MICHELIN StarCross 5

1.2 bar

1.2 bar

1.0 bar

1.0 bar

MICHELIN Enduro Xtrem (rear)

0.8 bar

0.6 bar

MICHELIN Enduro Medium

1.0 bar

1.0 bar

0.8 bar

0.8 bar

MICHELIN Enduro Hard (front)

1.0 bar

0.8 bar

MICHELIN Tracker

1.2 bar

1.2 bar

MICHELIN Desert Race

1.2 bars

1.5 bar

1.0 bar

1.0 bar

MICHELIN Desert Race BAJA (rear)

1.2 bar

1.0 bar

MICHELIN Trial Competition

0.39 bar

0.35 bar

MICHELIN Trial Competition X11

0.35

0.3

MICHELIN Trial Light

0.39 bar

0,39 bar

MICHELIN Bib MousseTM: Michelinin ratkaisu rengasrikkoihin maastossa!

michelin bib mousse packaging mockup
3528700573374 tire michelin bib mousse 120 slash 70 12 51s c main 1 30 nopad

Jos olet kyllästynyt rengasrikkoihin maastossa tai jos etsit ratkaisua rengasrikkojen välttämiseksi, varusta renkaasi MICHELIN Bib MousseTM -ratkaisullamme.

Trial-rengasvinkki

Trial-renkaiden asentaminen on hankalaa niiden mallin vuoksi. Jos painaa liian kovaa, jalkaosan vaijerit saattavat rikkoutua. Noudata tarkkaan vannekoukkujen asennusohjeita (voitele, pidä hyvin kiinni vastakkaisen puolen jalkaosasta vanteen syvennyksessä – älä kohdista liiallista voimaa jalkaosaan). Täytä rengas asettamalla kumirengas renkaan jalkaosan ja vanteen väliin tai käyttämällä tiukasti kiristettyä hihnaa kulutuspinnan alueella, jotta alustava paineistus voidaan suorittaa.

Renkaan kuluminen

Kulutuspinta on se renkaan osa, joka pääosin varmistaa renkaan pidon. Kulutuksen myötä renkaan pito heikkenee. Muista siis säännöllisesti tarkistaa, onko renkaassa kulumisen merkkejä: tarkista urasyvyys ja kulumismuoto silmämääräisesti. Myös rengaspaineilla on suora vaikutus kulumiseen.

Sama rengaskoko, kaksi mahdollista luokitusta

Huomio! Samalle rengaskoolle on kaksi mahdollista luokitusta.

  • Vanha luokitus: MICHELIN Enduro, Desert Race -mallistoissa kokomerkintä perustuu renkaan leveyteen uran tasolta mitattuna
  • Uusi luokitus: MICHELIN StarCross, Tracker, AC10, Trial -mallistoissa kokomerkintä perustuu renkaan leveyteen sivuseinämän tasolta mitattuna
     

Esimerkiksi: 140/80-18 -enduro-rengas vastaa 120/90-18 -motocross-rengasta (katso alla oleva taulukko).

ENDURO

MOTOCROSS

90/90-21

80/100-21

120/80-19

100/90-19

130/70-19

110/90-19

120/90-18

100/100-18

130/80-18

110/100-18

140/80-18

120/90-18

off road equivalent

Motocross-renkaiden leveys mitataan kuviopalojen tyvestä, kun taas enduro-renkaiden leveys mitataan leveimmästä kohdasta eli kuviopalojen yläreunasta

Rengaspaine rata-ajossa

Moto Tausta circuit3 Renkaat

Oikeat rengaspaineet mahdollistavat optimaalisen suoritustason.
Paineet tulee säätää ympäröivässä lämpötilassa ja niiden renkaiden mukaan, , jotka olet valinnut moottoripyörääsi:

RENKAAN VÄHIMMÄISPAINE KYLMÄNÄ RENKAAN JA VANTEEN OLLESSA YMPÄRISTÖN LÄMPÖTILASSA (1)

TAVOITEPAINE KUUMANA

Etu

Taka

Etu

Taka

MICHELIN Power Performance

2.1 bar

1.3 bar

2.3 to 2.5 bar

1.5 to 1.7 bar

MICHELIN Power Slick 2

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Cup 2 (3)

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Cup Evo (3)

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Rain - Drying

2.3 bar

1.8 bar

MICHELIN Power Rain - Wet

2.4 bar

2.2 bar

MICHELIN Power Rain - Soaking wet

2.4 bar

2.4 bar

MICHELIN Power SuperMoto

1.8 bar

1.6 bar

2.0 bar

1.9 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Drying

2.3 bar

1.8 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Wet

2.4 bar

2.2 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Soaking wet

2.4 bar

2.4 bar

MICHELIN Power GP (3)

2.1 bar

1.9 bar

(1) Paine mitattu ympäröivässä lämpötilassa juuri ennen ensimmäistä ajokertaa tai juuri ennen rengaslämmittimien asentamista.
(2) Michelin suosittelee asettamaan rengaslämmittimen lämpötilaksi 90 °C.
(3) Rata-ajon jälkeen ja ennen katuajoa säädä kylmän renkaan paine valmistajan suosittelemaan arvoon

Kun kuljettaja kilpailee MICHELIN Power Performance -sarjan renkailla, Michelinin tekninen tiimi tai edustaja voivat antaa paikan päällä nopeita ohjeita moottoripyörän rengaspaineen säätämisestä seuraavien seikkojen perusteella:

  • ilman/radan lämpötila
  • radan pinta
  • kuljettajan taitotaso
tyre warmers

Rengaslämmittimien käyttö:

MICHELIN Power Slick 2-, MICHELIN Power Cup 2-, MICHELIN Power Cup EVO- ja MICHELIN Power GP -renkaat on suunniteltu lämpenemään nopeasti, joten rengaslämmittimien käyttö ei ole pakollista.

  • Kun rengaslämmittimiä käytetään, ympäristön lämpötilassa ennen ensimmäistä ajoa asetetun paineen tulee olla sama kuin ilman renkaiden lämmittimiä.
  • Rengaslämmittimien ansiosta renkaan käyttöpaine saavutetaan nopeammin. Rengaslämmittimien käyttö ei koskaan tarkoita, että radalle voidaan lähteä alhaisemmalla rengaspaineella. Rengaslämmittimien pääasiallinen tarkoitus on optimaalisen käyttöpaineen saavuttaminen nopeammin, jotta lämpiämisaika on lyhyempi ajon alussa.
  • Renkaiden lämmittimiä tulee käyttää 90 °C:n lämpötilassa vähintään tunnin ajan ennen ensimmäistä ajoa. Supermoto Slick -renkaiden lämpötila ei saa ylittää 70–80 °C.
  • Kylmissä olosuhteissa renkaiden lämmittimien lämpötilaa ei tule asettaa liian korkeaksi. Mitä kylmempi ilma on, sitä matalammaksi renkaiden lämmittimen lämpötila tulee asettaa, jotta renkaat eivät pääse jäähtymään ajon aikana. Jos renkaat jäähtyvät ajon aikana, kuljettajan käsitys todellisesta suoritustasosta saattaa vääristyä.
  • Renkaiden lämmittimien käyttö MICHELIN Power Rain-renkaiden kanssa ei ole pakollista. Jos sitä käytetään, lämpötila on säädettävä 40 °C:n lämpötilaan.
  • Nämä painesuositukset koskevat ratakäyttöä. Maantieajossa tulee noudattaa valmistajan rengaspainesuosituksia. Jos käytössä on maantiekäyttöön hyväksytyt ratarenkaat tai jos maantierenkaita käytetään satunnaisesti radalla, rengaspaineet tulee palauttaa maantieajoon sopivalle tasolle ratakäytön jälkeen.
map search desktop

LÖYDÄ LÄHIN RENGASLIIKE MUUTAMASSA SEKUNNISSA

Hakuehto
Osoite, paikkakunta tai postinumero
Moottoripyörä
Paikanna minut
Etsi
Suomen viisi suurinta kaupunkia
Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.