LÖYDÄ OIKEA RENGASLÖYDÄ OIKEA RENGAS NÄYTÄ KAIKKI RENKAATNÄYTÄ KAIKKI RENKAAT JÄLLEENMYYJÄTJÄLLEENMYYJÄT

Rengashuolto

Renkaan kymmenen hoitovinkkiä

Michelin 18 toukokuuta 2010

Renkaan kymmenen hoitovinkkiä

Renkaat ovat ainoa kosketuskohta ajoneuvon ja tien välillä. Renkaiden suorituskyky ja käyttöikä riippuu pitkälti niiden oikeasta käsittelystä. Seuraavien ohjeiden avulla säilytät renkaasi hyvässä kunnossa.

1. Maakosketusalue

PALJON TEHTÄVÄÄ  PIENELLÄ PINTA-ALALLA

Renkaan kosketuspinta tiehen vastaa vain yhden kämmenen kokoa. Turvallisuus, ajomukavuus ja polttoainetalous ovat riippuvaisia tuosta hyvin pienestä alasta. Käyttäjän on huolehdittava oikeasta rengasvalinnasta ja renkaiden säännölllisestä huollosta. Tämä on tärkeää, sillä rengas:
  • On ajoneuvon ainoa kosketuspinta tiehen.
  • Kantaa koko ajoneuvon ja noin 50 kertaa oman painonsa.
  • Ohjaa ajoneuvon kulkua kaarteissa, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.
  • Vaimentaa tien esteistä johtuvia iskuja.

2. Urasyvyydet ja kuluminen

NOPEA JA YKSINKERTAINEN TURVALLISUUSTOIMI

Tarkista säännöllisesti renkaiden urasyvyys (vaihda kulunut rengas viipymättä uuteen, mikäli sen urasyvyys on ylittänyt lakisääteisen rajan).
Näin pito säilyy turvallisena ja vältyt ikäviltä yllätyksiltä. Kulutuspinnan lakisääteisen vähimmäissyvyyden tulee olla vähintään 1,6 mm kesärenkaissa ja 3,0 mm talvirenkaissa. Maksimaalisen ajoturvallisuuden takaamiseksi Michelin suosittelee kuitenkin vaihtamaan kesärenkaat, kun kulutuspintaa on jäljellä 3-4 mm ja talvirenkaat, kun pintaa on jäljellä 4-5 mm. MICHELIN-kesärenkaissa on kulumisvaroittimet, jotka osoittavat, milloin rengas on kulunut lakisääteisen minimirajan tasolle. Turvallisuutesi ja liikkuvuutesi ovat täysin riippuvaisia riittävän syvistä kuviourista, sillä ne
  • vaikuttavat veden poistumiseen renkaasta ja rikkovat tiellä olevan vesikerroksen hyvän tieotteen aikaansaamiseksi.
  • ehkäisevät vesiliirron syntymistä
  • pidentävät renkaan käyttöikää
  • takaavat lyhyemmän jarrutusmatkan.

3. Rengaspaineet

TARKISTA RENGASPAINEET KERRAN KUUKAUDESSA

Oikeat rengaspaineet ehkäisevät ajoneuvon hallinnan menetyksestä aiheutuvia vaaratilanteita.Oikeat paineet ehkäisevät myös renkaan ennenaikaista kulumista ja suojaavat sitä sisäisiltä vaurioilta. Paineen lasku johtuu seuraavista syistä: renkaaseen syntyy pieniä reikiä, jotka eivät tyhjennä rengasta heti; paineilmaa suotautuu luonnostaan renkaan seinämien läpi; ulkolämpötila laskee. Tarkista kaikkien renkaiden ilmanpaine (myös varapyörän) kerran kuukaudessa ja ennen lähtöä pidemmälle matkalle.  Rengaspaine tarkastetaan jäähtyneistä renkaista, joilla ei ole ajettu vähintään kahteen tuntiin tai joilla on ajettu alle kolmen kilometrin matka alhaisella nopeudella. Jos rengaspaine mitataan ajon jälkeen lämmenneistä renkaista, oikean paineen on oltava 0,2 - 0,3 baria korkeampi kuin jäähtyneistä renkaista mitattaessa.

Rengaspaineiden säännöllinen tarkastaminen on välttämätöntä, sillä:
  • Alipaine lisää rengasrikon vaaraa.
  • 20 % liian korkea rengaspaine voi lyhentää renkaan käyttöikää huomattavasti, jopa 10 000 km.
  • Oikea rengaspaine auttaa säästämään polttoainetta.


Right tyre pressureOikeat rengaspaineet eri kuormituksille löydät:

  • Auton ohjekirjasta.
  • Polttoaineluukun kannesta.
  • Kuljettajan  puoleisen oven sivusta jne..

 

 

4. Tasapainotus

Tasapainottaminen lisää käyttöikää

BalancingTasapainottaminen ehkäisee renkaan ennenaikaista ja turhaa kulumista ja vaimentaa tärinää. Lisäksi tasapainottaminen estää renkaita, ripustuksia, ohjauslaitteita ja laakereita kulumasta ennenaikaisesti.

Virheellinen tasapainottaminen aiheuttaa:

  • Epätasaista ja nopeaa kulumista.
  • Täristämistä.

5. Pyörien suuntaus

OIKEIN SÄÄDETYT OHJAUSKULMAT VARMISTAVAT TURVALLISUUDEN

OIKEIN SÄÄDETYT OHJAUSKULMAT VARMISTAVAT TURVALLISUUDENAjaessa on vaikea sanoa, ovatko renkaiden ohjauskulmat oikein säädetyt. Virheellinen pyörien suuntaus aiheuttaa kuitenkin ongelmia ajo-ominaisuuksiin ja turvallisuuteen. Jos olet törmännyt renkaalla esimerkiksi jalkakäytävän reunaan tai mikäli havaitset renkaassa epänormaalia kulumista, anna rengasammattilaisen tarkistaa ohjauskulmat ja säätää ne tarvittaessa.

Oikea pyörien suuntaus on tärkeää

  • pidon kannalta
  • renkaan suojaamiseksi epänormaalilta kulumiselta
  • polttoaineen säästämiseksi.

 

6. Takarenkaat

SÄILYTÄ AJONEUVON VAKAUS - ASENNA UUDEMMAT RENKAAT TAKA-AKSELILLE

Koska takarenkaita ei ole linkitetty ohjaukseen, niiden pitoa on äärimmäisen vaikea arvioida ajossa. Tarkista renkaittesi kunto ja rengaspaineet säännöllisesti. Tämä erityisesti siksi, että monet ajoneuvonvalmistajat suosittelevat eri rengaspaineita etu- ja taka-akselille.

Turvallisuuden vuoksi uudemmat renkaat on syytä asentaa taakse. Näin varmistetaan:
  • ajoneuvon vakaus myös odottamattomissa olosuhteissa ja tiukoissa kaarteissa
  • ajoneuvon hallinta erityisesti liukkaalla tiellä
  • paremmat ajo-ominaisuudet erityisesti hätätilanteissa, riippumatta siitä, onko ajoneuvo etu- tai takavetoinen.

7. Venttiilit

VENTTIILIT JA VENTTIILINHATUT SUOJAAVAT SINUA JA RENGASTASI

Tyre valveVenttiilit ja niiden osat valmistetaan useimmiten kumista ja ne kuluvat käytössä. Siksi ne tulisi aina vaihtaa uusiin renkaanvaihdon yhteydessä.  Venttiilien hinnassa säästäminen saattaa osoittautua kaikkea muuta kuin taloudelliseksi. Suurilla nopeuksilla murtunut ja kulunut venttiili voi taipua keskipakovoiman vaikutuksesta, jolloin renkaasta poistuu jatkuvasti ilmaa . Venttiilinhattu pitää renkaan ilmatiiviinä ja suojaa rengasta lialta.
Pidä hyvää huolta venttiileistä ja venttiilinhatuista:

  • säilyttääksesi ilmatiiviyden
  • säilyttääksesi oikean rengaspaineen
  • varmistaaksesi pitkän käyttöiän.

8. Renkaiden käsittely ja varastointi

SUOJAA RENKAASI

Silloinkin kun renkaita ei käytetä, ne voivat kärsiä vääristä olosuhteista. Asentamattomat renkaat (ei vanteella) varastoidaan pystyasennossa, ei pinoissa. Säilytä renkaat loitolla otsonia kehittävistä laitteista tai sähkölaitteista, joissa saattaa syntyä sähkökipinöitä (esim. akkulataaja).

Renkaat on varastoitava:
  • iImavassa, kuivassa ja viileässä tilassa suojassa auringonvalolta ja sateelta
  • erillään bensiinistä, öljyistä, rasvoista ja liuottimista, koska ne saattavat vahingoittaa kumiseoksia
  • etäällä terävistä esineistä, jotka saattavat  vaurioittaa kumia (metalli, puu tms.).

9. Renkaiden korjaus

ENSIMMÄINEN VAIHE RENKAAN KORJAUKSESSA : OTA YHTEYTTÄ ASIANTUNTIJAAN!

Tyre Repair

Renkaan korjauskelpoisuuden voi arvioida vain rengasammattilainen. Tämä tutkii tarkasti renkaan osat ja vauriot, joita ei pysty näkemään silloin, kun rengas on asennettu vanteelle. Rengasasiantuntija huolehtii siitä, että:
  • rengas asennetaan, tasapainotetaan ja paineistetaan oikein
  • renkaan kunto tarkistetaan sisältä
  • rengas asennetaan takaisin ajoneuvon oikein, jotta saavutetaan optimaaliset ajo-ominaisuudet ja ajomukavuus
  • renkaassa noudatetaan ajoneuvovalmistajan ja lain määräyksiä koskien: rengaspainetta, kokoa, suorituskykyluokkaa, kuormitusta jne..
  • turvallisuutesi on taattu.

10. Käyttöikä

Milloin on oikea aika vaihtaa renkaat?

Renkaan käyttöikää on vaikea ennakoida, sillä siihen vaikuttavat monet tekijät, joille rengas altistuu käyttöikänsä aikana, esim:  ajotapa, sääolosuhteet, säilytys ym. Siksi Michelin suosittelee, että kaikki autoilijat tarkkailevat renkaittensa kuntoa mahdollisen paineen laskun tai tavallisuudesta poikkeavien ajo-ominaisuuksien suhteen (tärinä, meteli, auton sivuttaisveto oikealle tai vasemmalle). Ne ilmaisevat, että on aika vaihtaa uusiin renkaisiin.

  • Kun renkaita on käytetty viisi vuotta tai kauemmin, tällainen tarkastus tulee suorittaa vähintään kerran vuodessa.
  • Ajoneuvonvalmistajan suosituksia renkaanvaihdon suhteen on syytä noudattaa.
  • Kaikki yli 10 vuotta vanhat renkaat tulisi korvata uusilla, vaikka renkaiden urasyvyys täyttäisi lain vaatimukset ja ne näyttäisivät ulkoisesti olevan hyvässä kunnossa.
  • HENKILÖAUTOT
  • SUV / 4X4
  • JAKELUAUTOT
Loader