Rengasmerkintöjen selitykset: Mitä rengasmerkinnät tarkoittavat?

Tässä artikkelissa kerrotaan, mistä rengaskoko sekä renkaan enimmäiskuorma ja -nopeus selviävät. Opit myös, miten merkki, malli ja rengastyyppi näkyvät renkaassa. Saat tietoa myös siitä, mitä muut rengasmerkinnät, kuten lumihuippuinen vuorisymboli, M+S-kirjaimet ja OE-merkintä tarkoittavat.

Mitä renkaissa olevat numerot tarkoittavat?

Jos katsot renkaasi sivuseinää, huomaat siinä useita aakkosnumeerisia koodeja ja symboleja. Mitä nämä rengasmerkinnät tarkoittavat? 

Nämä rengasmerkinnät tarjoavat tärkeitä tietoja renkaan käytöstä ja vaihdosta.

Miten rengasmerkintöjä luetaan?

Renkaan koko määritetään numeroilla ja kirjaimella, kuten tässä keltaisella värillä. 

Näiden merkkien lisäksi renkaissa on joskus muita kirjaimia, jotka ilmaisevat renkaan suositeltua käyttötarkoitusta.

Näitä kirjaimia voivat olla:

  • P: Henkilöauto
  • LT: Pakettiauto
  • C : Hyötyajoneuvon rengas
  • XL, HL tai Reinforced: Renkaat, joilla on kokoonsa nähden normaalia suurempi kantavuus. Tällaiset renkaat on vaihdettava samankaltaisiin renkaisiin (esimerkki: HL-rengas vaihdetaan toiseen HL-renkaaseen)
  • T: Väliaikainen (vararengas)

Miten renkaan leveys ja profiilisuhde luetaan?

Esimerkki: 205 / 55

Nämä tärkeät rengasmerkinnät auttavat löytämään oikean renkaan, kun rengas on vaihdettava.

Kaksi ensimmäistä lukua kertovat renkaan nimellisen poikkileikkausleveyden. Tämä millimetreissä annettu luku kertoo renkaan sisäisen ja ulkoisen sivuseinän välisen etäisyyden. Esimerkiksi luku 205 tarkoittaa, että renkaan nimellinen leveys on 205 mm.

Toinen luku on renkaan sivuttaiskorkeuden ja leveyden välinen suhde. Se ilmaistaan prosenttiosuutena. Esimerkiksi luku 55 tarkoittaa, että sivuseinän korkeus – joka mitataan kulutuspinnan yläosan ja vanteen välistä – on 55 % renkaan leveydestä. 

Miten luetaan renkaan rakennetyyppi ja pyörän läpimitta?

Esimerkki: R 17

Nämä rengasmerkinnät sisältävät yleensä kirjaimen ja numeron.

Kirjain R tarkoittaa, että kyseinen rengas on rakenteeltaan vyörengas.

Michelinin kehittämässä vyörengastekniikassa käytetään kumien sekä metallilla ja tekstiileillä vahvistettujen materiaalien yhdistelmää. Tuloksena on erittäin kestävä kulutuspinnan rakenne, mutta joustavat sivuseinät. Tämän ansiosta kulutuspinnan käyttöikä on pidempi ja vierintävastus matalampi, mikä puolestaan vähentää polttoaineen kulutusta.

Kirjaimen jälkeen näet numeron. Esimerkissämme se on 17.
Tämä numero on tuumissa ja ilmaisee renkaan vanteen läpimitan.

Miten luetaan renkaan enimmäiskuorma ja nopeus?

Esimerkki: 91 V

Renkaan sivuseinässä on numero, jonka perässä on kirjain.
Renkaan kantavuusluokka tai -indeksi (esimerkissämme 91) on koodi, joka kertoo yhden renkaan enimmäiskuormituksen kilogrammoina. 
Renkaan nopeusluokka (esimerkissämme V) on koodi, joka vastaa enimmäisnopeutta, jossa rengas kestää enimmäiskuormituksensa.

Löydät näiden koodien ja niiden arvojen vastaavuustaulukon valitset uusia renkaita. Nämä luokitukset antavat tärkeitä tietoja, kuten renkaan koon, erityisesti kun valitset uusia renkaita autoosi. 

Mistä näkee renkaan merkin ja mallin?

Se on verrattain helppoa. Valmistajan merkin nimi näkyy aina sivuseinässä, kuten renkaan mallikin.
Tässä kuvassa MICHELIN ja Michelin-mies näkyvät selkeästi, ja nimi Pilot Sport 4 S viittaa renkaan malliin.

Miten renkaan tyypin tunnistaa? 

Renkaan sivuseinässä oleva sana Tubeless tarkoittaa, että renkaaseen ei tarvita sisäkumia. Joihinkin renkaisiin saatetaan tarvita sisäkumi, mutta silloin on tärkeää selvittää, ovatko kumi ja rengas yhteensopivia.

Merkintä Tube type puolestaan tarkoittaa, että renkaaseen tarvitaan sisäkumi.

Mitä hyötyä tästä on? Sisäkumiton rengas on kevyempi, polttoainetaloudellisempi ja usein luotettavampi, sillä sisäkumin vaurioitumisesta ei tarvitse huolehtia.

Miten rengaspaine luetaan?

Renkaan sivuseinässä on merkintöjä (MAXLOAD ja MAX PRESS), jotka ilmaisevat renkaan enimmäiskuormaa ja enimmäispainetta. Ajoneuvoasi koskevat kuorma- ja painearvot saattavat kuitenkin poiketa näistä luvuista.

Noudata ajoneuvon valmistajan täyttöpainesuosituksia, jotta renkaat toimivat asianmukaisesti ajoneuvossasi. Nämä tiedot löytyvät yleensä omistajan oppaasta, kuljettajan ovessa olevasta tarrasta tai polttoaineen täyttökorkista.

Miten renkaan valmistuspäivä luetaan?

Renkaan valmistuspäivä näkyy DOT-kohdassa(Department Of Transportation), jossa on myös muita rengasmerkintöjä. 
Ensimmäiset koodit ovat USA:n markkinoiden vaatimia koodeja. Nelinumeroinen valmistuspäivämerkintä on lopussa.Ensimmäiset kaksi numeroa ilmaisevat valmistusviikon ja kaksi viimeistä numeroa valmistusvuoden. Tässä esimerkissä renkaan valmistuspäivä on 4714, eli rengas on valmistettu viikolla 47 vuonna 2014.

Mitä tulee renkaan käyttöiän päättymiseen, ainoa merkki siitä on renkaan kuluminen. Se voidaan mitata kulumisvaroittimilla.

Mistä tietää, että rengas on kulunut loppuun?

Renkaat on varustettu kulumisvaroittimilla.
Nämä pienet, 1,6 mm korkeat kohoumat ovat renkaan pinnassa. 

Michelin-renkaissa ne on helppo tunnistaa pienestä Michelin-mies-symbolista, joka näkyy useissa kohdissa renkaan sivuseinässä. Kun näet Michelin-miehen, kulumisvaroittimet löytyvät samasta linjasta koko renkaan leveydeltä.

Kun renkaan urat ovat kuluneet kulumisvaroittimien tasolle, renkaan kulutuspinta on kulunut loppuun.

Rengasmerkintöjen selitykset: lumihuippuinen vuori ja M+S

1 – Lumihuippuinen vuori
Renkaassa voi olla logo, jossa on kolmihuippuinen vuori ja lumihiutale. Tämä on 3PMSF-merkintä: lumi- tai talvirenkaiden viimeisin standardi. Merkintä takaa vaaditun suorituskyvyn talviolosuhteissa, sillä tällä merkinnällä varustetuille renkaille on tehty objektiivinen testi. Tämä logo renkaassa on siis virallinen talvirengasmerkintä.

2 – M+S-merkintä
Joidenkin renkaiden sivuseinässä on M+S-merkintä, kuten kitka- ja talvirenkaissa. Nämä kirjaimet tulevat sanoista ”Mud” ja ”Snow” ja tarkoittavat, että rengas on valmistajan mukaan talvirengas.  Pelkällä M+S-merkinnällä varustetuille renkaille ei ole kuitenkaan tehty virallisia testejä talviolosuhteissa.

Suorituskyky talviolosuhteissa taataan vain jos renkaissa on 3PMSF-merkintä, sillä nämä renkaat on erityisesti kehitetty talvikäyttöön ja ne täyttävät kaikki objektiivisten testien vaatimukset.

Talvikäyttöön sertifioitujen renkaiden (M+S ja/tai 3PMSF-merkintä) nopeusluokka voi olla alhaisempi kuin alkuperäisten kesärenkaiden.  Siksi ajoneuvon nopeutta on rajoitettava tarpeen mukaan ajoneuvoon asennettujen talvirenkaiden mukaisesti. Joissakin maissa auton teoreettinen nopeusrajoitus voi olla renkaiden nopeusrajoitusta suurempi. Tällöin ajoneuvon sisälle saatetaan vaatia selkeästi kuljettajan näkyvissä olevaa tarraa, joka ilmaisee tämän alhaisemman nopeuden.

OE-merkintä

Jotkin autovalmistajat varustavat ajoneuvonsa renkailla, jotka on suunniteltu erityisesti heidän vaatimuksiinsa sopiviksi. 

Rengasmerkintä Original Equipment tarkoittaa, että rengasvalmistaja on kehittänyt renkaan ja ajoneuvon valmistaja on hyväksynyt sen vakiorenkaaksi.

OE-merkintä ei viittaa pelkästään valmistajaan, vaan usein myös tiettyyn automalliin.  Tämän tyyppisten renkaiden erot voivat liittyä ajoneuvon käsittelyyn, mukavuuteen, meluun sekä joskus voimansiirron ja ajoneuvon ohjelmistojärjestelmien vaatimuksiin. Myös vierintävastus on optimoitu.

Michelin suosittelee, että jos ajoneuvosi oli alun perin varustettu OE-merkityillä renkailla, myös vaihtorenkaiden tulisi olla oikeita OE-merkittyjä versioita.

Esimerkkikuvassa AO-merkintä vastaa Audi-merkkiä, kuten alla olevasta taulukosta ilmenee.

OE-merkintätaulukko ajoneuvon merkin mukaan:

Löydä Michelin-renkaasi muutamassa sekunnissa