Vierintävastus on tärkeä ominaisuus sähköauton toimintamatkan kannalta. Renkaan vieriessä renkaan ja tien välissä vallitseva kitka on vastus, jonka voittamiseen tarvitaan energiaa. Mitä suurempi vastus on, sitä enemmän energiaa se kuluttaa ja vaikuttaa siten sähköauton toimintamatkaan. Siksi rengas, joka on optimoitu vähentämään tätä vastusta, voi pidentää sähköauton toimintamatkaa.
Vierintävastus ja regeneratiivinen jarrutus
Sähköautojen erityispiirteenä on, että ne pystyvät jarrutettaessa ottamaan energiaa talteen regeneratiivisen jarrujärjestelmän ansiosta. Sitä voisi verrata polkupyörän dynamoon: pyörät pyörittävät moottoria ja moottorin pyöriminen lataa akkua.
Jos kuitenkin vierintävastus on suuri, rengas absorpoi osan energiasta, jonka kuuluisi siirtyä akkuun sen lataamiseksi. Siksi on tärkeää, että sähköauto on varustettu renkailla, joiden vierintävastus on mahdollisimman alhainen.