Miten valita oikeat renkaat sähköautoon

Renkaiden vaihtamisen yhteydessä on tärkeää ymmärtää, miten sähköautojen renkaat eroavat polttomoottoriajoneuvojen renkaista. Tutustu sähköauton renkaiden valmistukseen ja siihen, mitä niiden mustan kumisen ulkokuoren alla on.

Ovatko sähköautojen renkaat samanlaisia kuin polttomoottoriajoneuvojen renkaat?

Sähköajoneuvot ja perinteiset polttomoottoriajoneuvot saattavat näyttää samalta, ja joskus niissä voi olla jopa samat renkaat! Silti Michelin kehittää renkaita yksinomaan sähköautoihin sopiviksi, jotta sähköautoista saataisiin irti mahdollisimman paljon hyötyä. Muista, että kaikki renkaamme soveltuvat sähköajoneuvoihin, vaikka MICHELIN Pilot Sport EV ja MICHELIN e.Primacy ovat erityisesti suunniteltu sähköajoneuvoja varten.

Kun sähköajoneuvoon on asennettu siihen suunnitellut renkaat, akun käyttömatka ja sisätilojen hiljaisuus ovat suurimmat huomattavissa olevat edut. Kun painat kaasupoljinta, sähköajoneuvo kulkee heti täydellä teholla. Polttomoottoriajoneuvossa moottori sen sijaan käynnistyy vähitellen. Tämän takia painonsiirrot ovat paljon voimakkaampia kuin polttomoottoriajoneuvoissa.

Nämä erot sähkö- ja polttomoottoriauton välillä vaikuttavat renkaiden suunnitteluun. Michelinillä suunnittelemme sähköautojen renkaat eri tavalla parantaaksemme sähköajoneuvojen suorituskykyä. Samalla kun sähköauton turvallisuus ja ajamisen ilo varmistetaan, parannamme akun toimintamatkaa, hiljaisuutta auton sisätiloissa ja renkaiden pitkäikäisyyttä.

Ovatko sähköautojen renkaat samanlaisia kuin polttomoottoriajoneuvojen renkaat?

4w 461 tire michelin crossclimate 2 en us product in context dry no signature 16 slash 9

Kuten polttomoottoriajoneuvoille, myöskään sähköajoneuvoille ei ole yhtä ainoaa kaikille sopivaa rengasta. Kaikki riippuu auton käyttötarkoituksesta. Michelin suunnittelee renkaat sen mukaan, miten niitä käytetään. Renkaan on vastattava erilaisiin ajovaatimuksiin, aivan kuten muidenkin autotyyppien renkaat.

Esimerkiksi urheiluauton kuljettajalla on hyvin erilaiset odotukset ajoneuvoltaan kuin kaupunkiauton kuljettajalla. Urheiluauton kuljettaja haluaa ratin olevan erityisen tarkka, jotta he voivat ohjauspyörää kääntäessään tuntea ajoneuvon reagoivan. Tämä on se tunne, jota he tavoittelevat. Sähköisten urheiluautojen renkaissa on siis yhdistettävä sekä sähköajoneuvojen erityispiirteet että ajotarkkuus.

Sähköisen urheiluauton renkaiden haasteet

Edellä mainitun tunteen saavuttaminen urheiluauton renkaissa edellyttää huomattavaa tutkimus- ja kehitystyötä. Pehmeä rengas, joka ei reagoi hyvin, vaikuttaa ajokokemukseen, ja kuljettaja menettää monia urheiluautolle tyypillisiä hyötyjä. Tämä vuoksi renkaan tulee olla erityisesti suunniteltu sähköajoneuvoa varten.

Sähköisissä urheiluautoissa on tehokas sähkömoottori, joka tarjoaa välittömän vääntömomentin ja nopeat kiihdytykset. Voimakasta moottoria varten tarvitset tehokkaan akun, mikä lisää painoa. Sähköisen urheiluauton akun keskipaino on 400 kg. Tämän painoista ja tehoista autoa on hallittava erinomaisesti ja sen akun autonomian säilyttämiseen on kiinnitettävä huomiota, sillä lisäkuormitus heikentää akun toimintakykyä. Haasteena on siis lähinnä saavuttaa tarkka tasapaino auton hallinnan ja lisäpainon aiheuttaman autonomian välillä.

Mistä tietää, mitkä renkaat asentaa sähköautoon?

MICHELIN Pilot Sport EV -rengas on suunniteltu täyttämään sähköisten urheiluajoneuvojen vaatimat erityisominaisuudet.

MICHELIN Pilot Sport EV -renkaan kaarrejäykkyyttä on lisätty, jotta ajotuntuma pysyisi polttomoottoriajoneuvon tasolla. 15 prosenttia suurempi kaarrejäykkyys(1) kompensoi suurempaa painoa.

MICHELIN Pilot Sport EV tarjoaa myös 60 kilometriä pidemmän toimintamatkan(2) ja vähentää samalla melutasoa 20 %(3), jotta voit nauttia ajamisesta mahdollisimman paljon ja pidempään.
 

MICHELIN Pilot Sport EV tire: Electrified road control, made to last | Michelin

MICHELIN E.Primacy -rengas voi lisätä akun toimintamatkaa jopa 7 %(6) sähköautoissa. Kaikkien näiden ominaisuuksien lisäksi myös muut ominaisuudet, kuten märkäpito ja pitkäikäisyys, ovat edelleen korkeaa luokkaa(7)(8) ja renkaat tarjoavat korkean turvallisuustason.

Michelin kehittää myös merkittyjä renkaita sähköautojen valmistajien kanssa, kuten Mercedes-AMG, Porsche, Tesla. Merkitty rengas tarkoittaa, että kaikki autonvalmistajan vaatimukset on täytetty, ja tämä koskee myös sähköauton renkaita.

Michelin valmistaa laajan valikoiman renkaita sähköautojen valmistajille. Tunnistat ne rengasmerkinnästä renkaan kyljessä.

New MICHELIN e.PRIMACY Tyre - Eco-responsible, made to last

Löydä Michelin-renkaasi muutamassa sekunnissa

OIKEUDELLISET ILMOITUKSET

MICHELIN Pilot Sport EV

(1) Kaarreajon jäykkyys – Kaarreajon jäykkyyden sisäinen tutkimus, joka tehtiin koneessa 10/2020, koolla 255/45 R19, vertailussa MICHELIN Pilot Sport EV ja MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (+10 %).

(2) Parempi akun käyttömatka suorituskykyisillä sähköajoneuvoilla – Sisäinen vierintävastustutkimus, tehty 10/2020, koolla 255/45 R19, vertailussa MICHELIN Pilot Sport EV (6,7kg/t) ja MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (8,8 kg/t). Sähköajoneuvoille, joiden massa on 2 151 kg ja toimintasäde 540 km, tämä 2,1kg/t:n toimintamatkan lisäys vastaa yli 60 km:n matkaa tai yli 10 %:n lisäystä alkuperäiseen ajomatkaan.

(3) - meluhaitat – Sisäinen melumittaus, tehty vuonna 2016, 245/45 R19 -koon renkailla, KIA Cadenza -ajoneuvolla. Melutaso mitattuna alueella ”170–230 Hz”. Tulokset voivat vaihdella ajoneuvon, rengasvalikoiman ja koon, nopeuden ja tieolosuhteiden mukaan.

 

MICHELIN e·Primacy

(4) Vierintävastustesti - Vierintävastustestit suoritti koneella Applus Idiada Michelinin toimeksiannosta kesäkuussa (uusilla) ja elokuussa (2 mm:n puskurilla) 2020 renkailla, joiden mitat olivat 205/55 R16 91V. Testeissä vertailtiin seuraavia renkaita: MICHELIN e.PRIMACY (uusi: 5,58 kg/t ja käytetty: 5,13 kg/t) sekä MICHELIN PRIMACY 4 (uusi: 7,74 kg/t ja käytetty: 6,25 kg/t), BRIDGESTONE TURANZA T005 (uusi: 7,17 kg/t ja käytetty: 5,81 kg/t), CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (uusi: 6,39 kg/t ja käytetty: 5,49 kg/t), CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (uusi: 8,93 kg/t ja käytetty: 6,94 kg/t), DUNLOP BLURESPONSE (uusi: 7,97 kg/t ja käytetty: 5,54 kg/t), GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (uusi: 7,01 kg/t ja käytetty: 5,38 kg/t), PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (uusi: 6,96 kg/t ja käytetty: 6,30 kg/t), PIRELLI CINTURATO P7 (uusi: 8,79 kg/t ja käytetty: 6,97 kg/t).

 

(5)  MICHELIN e.PRIMACY -luokan renkaat määritellään yhdeksi Premium-kesärenkaista, joita ovat esimerkiksi CONTINENTAL-, GOODYEAR-, BRIDGESTONE-, PIRELLI- ja DUNLOP-tuotemerkit. Niitä ei ole tarkoitettu erityisesti alkuperäisvalmistajan käyttökohteisiin (eli niitä ei ole suunniteltu saavuttamaan autonvalmistajien tiettyjä tavoitteita), vaan ne voidaan ostaa jälleenmyyjiltä.

 

(6) Pidempi sähköajoneuvojen akkujen käyttömatka ja suurempi CO2-päästöjen vähennys – Uutena MICHELIN e.PRIMACY tuottaa keskimäärin 2 kg/t vierintävastusta vähemmän kuin kilpailijat, mikä vastaa polttoaineenkulutuksen vähennystä jopa 0,21 l/100 km, eli CO2-päästöissä jopa 5 g VW-Golf 7 1.5 TSI:llä, tai vastaavasti jopa 7 % lisää käyttömatkaa VW e.Golfilla.

 

(7) Pitkäikäisyys – DEKRA TEST CENTERin Michelinin pyynnöstä kesä–heinäkuussa 2020 suorittama käyttöikätesti, koko 205/55 R16 91V, VW Golf 7 -ajoneuvossa, vertailussa MICHELIN e.PRIMACY (100 %) ja MICHELIN Primacy 4 (102,1%); Käyttöikätesti keskimääräisessä todellisessa käytössä (D50) 14 460 km:n ajolla ja ekstrapoloitu pitkäikäisyys 1,6 mm:llä. Testivoittaja kesän 2020 ADACin testissä, jossa käytettiin 235/55 R17 -renkaita Ford Kuga -ajoneuvossa. Testissä käytettiin 235/55 R17 -renkaita. Michelin Primacy 4 on 12 testatusta renkaasta paras märkä- ja kuiva-ajo-ominaisuuksien, rengasmelun, kulumisen ja polttoaineen kulutuksen osalta. Michelin Primacy 4 on testivoittaja seuraavilla kommenteilla: ”Erittäin tasapainoinen märkäajo huippuarvosanoin, erittäin vähäinen kuluminen, erittäin hyvät kuiva-ajo-ominaisuudet” – arvosana 1,0 kulumisessa.

 

(8) - Märkäpito – MICHELIN e.PRIMACY -renkaalla on ”B”-luokitus eurooppalaisen märkäpitomerkinnän asteikolla.