Tarvitaanko sähköautoihin erikoisrenkaat?

Tutustu siihen, mitä sinun tulee tietää sähköauton renkaista, miten ne eroavat tavallisen ajoneuvon renkaista ja miten oikeanlaiset renkaat vaikuttavat ajomatkaan, energiankulutukseen ja yleiseen ajokokemukseen.

Miksi sähköauton renkaat ja tavalliset renkaat ovat erilaisia?

Sähköautojen akut lisäävät niiden painoa, joten ne tarvitsevat renkaita, jotka pystyvät kantamaan tämän ylimääräisen painon. Sähköauton akku varastoi energiaa, mutta sähkömoottori tuottaa välittömän vääntömomentin (eikä auton sisälle kuulu ääntä!). Kun painat kaasupoljinta, sähköajoneuvo kulkee heti täydellä teholla. Tämän takia painonsiirrot ovat terävämpiä ja paljon voimakkaampia kuin polttomoottoriajoneuvoissa. Tämä vaikuttaa myös renkaiden kulumiseen.

Nämä ominaisuudet huomioon ottaen Michelin suunnittelee sähköauton renkaat eri tavalla niiden rakenteen ja materiaalin suhteen.

Melu on toinen tekijä, jonka vuoksi sähköauton renkaat poikkeavat tavallisista renkaista. Eivätkö sähköautot ole hiljaisia? Ilman polttomoottorin melua renkaiden ääni tien pinnalla on paljon tuntuvampi sähköautossa. Tämän vuoksi valmistajien on kehitettävä hiljaisempia renkaita, jotta voidaan vähentää auton sisälle kantautuvaa melua

Tästä johtuen MICHELIN Pilot Sport EV -sähköauton renkaat on varustettu innovatiivisella Michelin Acoustic -tekniikalla, joka vähentää melutasoa 20 prosenttia. (1)

Kolmas sähköautoille ominainen tekijä on akkujen käyttömatka ja rikkoutuminen erityisesti pitkillä matkoilla. Renkaiden vierintävastus vaikuttaa osaltaan sähkönkulutukseen akun käyttömatkasta huolimatta. MICHELIN e.PRIMACY -renkaat kannustavat siirtymistä sähköautoiloon. Renkaiden vierintävastus korvaavien premium-renkaiden markkinoilla parantaa sähköauton energiatehokkuutta ja lisää siten sen toimintamatkaa arviolta 7 % eli noin 30 km toimintamatkan ollessa 400 km, verrattuna muihin luokkansa renkaisiin (2)(3).

Miten sähköauton renkaat parantavat akun käyttömatkaa?

Varustamalla autosi sähköauton renkailla varmistat parhaimman mahdollisen akun toimintamatkan.

Miten renkaat parantavat käyttömatkaa? Esineen liikuttaminen vaatii energiaa. Esineen saaman energian ja sen luovuttaman energian välillä on aina häviö, koska esine koskettaa maata. Tätä kutsutaan vierintävastukseksi.

Yksi renkaiden valmistajien tavoitteista on rajoittaa tätä energiahäviötä energiatehokkuuden parantamiseksi ja tarpeettoman energiankulutuksen vähentämiseksi. Kun kyse on sähköajoneuvoista, mitä parempi energiatehokkuus, sitä suurempi toimintamatka ajoneuvolla on käytettävissään!

Renkaita valitessasi tarkista renkaiden merkinnöistä pienin vierintävastus, jotta voit hyötyä parhaimmasta suorituskyvystä ja ajaa pidempään yhdellä latauksella

Kuluvatko sähköajoneuvojen renkaat nopeammin?

Sähköautojen suurin ero tavallisiin autoihin verrattuna on niiden dynaaminen kuormansiirto ja jarrutusmomentti, jotka liittyvät sähkömoottoriin. Tämä on haaste valmistajille, koska massan ja vääntömomentin kasvu edellyttävät renkaita, joilla on suurempi sivuttaisjäykkyys (kaartojäykkyys), jotta auton hallintatuntuma säilyisi hyvänä, renkaiden pito mahdollistaisi kiihdytyksen ja renkaat kestäisivät mahdollisimman hyvin kulumista.

Akun paino on tärkeä ominaisuus sähköisissä urheiluautoissa. Jos sinulla on tehokas sähkömoottori, tarvitset myös tehokkaan akun, mikä lisää painoa. Sähköisen urheiluauton akun keskipaino on 400 kg.

Nykyään autonvalmistajilla on kahdenlaisia sähköajoneuvoja:

  • Tavallisia ajoneuvoja, jotka on muutettu sähkökäyttöisiksi
  • Täysin uudella alustalla luotuja ajoneuvoja


Tavallisen ajoneuvon sähköiseksi muuttamisen yhteydessä renkaiden koko ei yleensä muutu paljon polttomoottoriajoneuvoon verrattuna. Renkaat voivat kuitenkin kulua nopeammin kuin polttomoottoriajoneuvossa.

Uuden alustan osalta massa ja vääntömomentti otetaan huomioon alusta alkaen, ja renkaiden kokoa mukautetaan, jolloin renkaat ovat yleensä melko paljon suuremmat kuin vastaavassa polttomoottoriajoneuvossa. Renkaiden kuluminen on samanlaista polttomoottoriajoneuvoon verrattuna.

Miksi sähköajoneuvoihin on olemassa erilaisia rengasvaihtoehtoja?

On erittäin tärkeää, että sinulla on oikeat sähköauton renkaat auton tyypistä riippuen. Renkaiden on vastattava erilaisiin ajovaatimuksiin. Urheiluauton kuljettajan on pystyttävä nopeisiin kiihdytyksiin, vääntömomentin siirron on oltava suuri ja ohjattavuuden tarkkaa. Sedanin kuljettaja taas kaipaa enemmän turvallisuutta ja ajomukavuutta.

Michelin on luonut kaksi erityistä rengassarjaa sähköautoja varten: MICHELIN Pilot Sport EV ja MICHELIN e.PRIMACY. Kukin tuotesarja tarjoaa erilaista suorituskykyä riippuen siitä, mitä etsit.

Miten pidennän sähköauton renkaiden käyttöikää?

Kuten kaikkia muitakin renkaita, myös sähköauton renkaita voi suojella kahdella tavalla ja siten parantaa niiden käyttöikää: nämä kaksi tapaa ovat huolto ja ajotapa.

Sähköauton renkaiden huoltoon kuuluu renkaiden paineiden, suuntauksen ja kulumisen seuranta. Sähköauton renkailla on taipumus kulua renkaan sisäreunasta, joten renkaat on tarkistettava säännöllisesti tämän varalta. Renkaiden painetta on myös mukautettava kuljetettavan kuorman mukaan. Miten ihanteellinen rengaspaine määritellään? Se on helppoa! Autoissa on valmistajan tarra, jossa ilmoitetaan suositeltu ilmanpaine tietyn kokoisille autonrenkaille. Katso myös suositukset sen mukaan, onko auto lastattu.

Ekologinen ajaminen on ilmaus, jota kuulee nykyään yhä useammin, ja syystäkin. Energiankulutuksen vähentämiseen tähtäävä ajotapa sekä parantaa sähköajoneuvon toimintamatkaa että renkaiden laatua ja suorituskykyä.


Yhteenvetona voidaan todeta, että oikeanlainen ajotapa on sen vuoksi erityisen tärkeää. Kiihdytä maltillisesti ja käytä hyötyjarrutusta. Aja kaarteisiin varovaisesti. Tämä on paras tapa pidentää akun käyttömatkaa ja sähköauton renkaiden käyttöikää.

Yhteenvetona voidaan todeta, että sähköautoon on aina hyvä asentaa sähköautoon tarkoitetut renkaat, mutta meillä on tarjouksia myös muista renkaista, jotka sopivat sähköautoille! Löydät varmasti autoosi ja ajotapaasi sopivat renkaat jälleenmyyjän ja Michelinin rengasvalitsintyökalun avulla.

Löydä Michelin-renkaasi muutamassa sekunnissa

OIKEUDELLISET ILMOITUKSET

(1) Sisäinen melumittaus, tehty vuonna 2016, 245/45 R19 -koon renkailla, KIA Cadenza -ajoneuvolla. Melutaso mitattuna alueella ”170–230 Hz”. Tulokset voivat vaihdella ajoneuvon, rengasvalikoiman ja koon, nopeuden ja tieolosuhteiden mukaan.

 

(2) - MICHELIN e.PRIMACY -luokan renkaat määritellään yhdeksi Premium-kesärenkaista, joita ovat esimerkiksi CONTINENTAL-, GOODYEAR-, BRIDGESTONE-, PIRELLI- ja DUNLOP-tuotemerkit. Niitä ei ole tarkoitettu erityisesti alkuperäisvalmistajan käyttökohteisiin (eli niitä ei ole suunniteltu saavuttamaan autonvalmistajien tiettyjä tavoitteita), vaan ne voidaan ostaa jälleenmyyjiltä.
Pidempi sähköajoneuvojen akkujen käyttömatka ja suurempi CO2-päästöjen vähennys – Uutena MICHELIN e.PRIMACY tuottaa keskimäärin 2 kg/t vierintävastusta vähemmän kuin kilpailijat, mikä vastaa polttoaineenkulutuksen vähennystä jopa 0,21 l/100 km, eli CO2-päästöissä jopa 5 g VW-Golf 7 1.5 TSI:llä, tai vastaavasti jopa 7 % lisää käyttömatkaa VW e.Golfilla.

 

(3) -  Sisäinen vierintävastustutkimus, tehty 10/2020, koolla 255/45 R19, vertailussa MICHELIN Pilot Sport EV (6,7kg/t) ja MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (8,8 kg/t). Sähköajoneuvoille, joiden massa on 2 151 kg ja toimintasäde 540 km, tämä 2,1kg/t:n toimintamatkan lisäys vastaa yli 60 km:n matkaa tai yli 10 %:n lisäystä alkuperäiseen ajomatkaan.