Pyörien vaikutus tasauspyörästöön
Kaarreajossa kaarteen sisemmän pyörän on vierittävä ulompaa pyörää hitaammin, koska molempien kehien suuruus ei ole sama. Tästä syystä tasauspyörästö säätelee ja estää molempia pyöriä pyörimästä samalla nopeudella kaarreajossa.
4x4-autoissa vierintäkehän pituus on erilainen etu- ja takarenkaissa.
Autoissa on tasauspyörästö, joka hallitsee etu- ja takapyörille välittyvän voiman jakautumista näiden eri vierintäkehien mukaan.
Jos 4x4-ajoneuvoon asennetaan renkaat, joiden vierintäkehä ei ole sama kuin se, mikä on autoon suunniteltu, tasauspyörästön toiminta häiriintyy eikä sitä voi enää säätää. Siksi on ehdottoman tärkeää noudattaa valmistajan tälle ajoneuvotyypille antamia rengassuosituksia. Suosittelemme myös tarkistamaan autonvalmistajan suositukset, ennen kuin 4x4-ajoneuvoon asennetaan renkaat, joilla on erilainen kulumisaste edessä ja takana.
Kysy tarvittaessa neuvoa rengasasiantuntijalta.