Mikä on vierintävastus?

Vierintävastus vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka paljon energiaa ajoneuvo tarvitsee liikkuakseen. Tästä johtuu suora linkki polttomoottorillisten autojen polttoaineen kulutukseen – noin 20 % – tai sähköajoneuvojen osalta akun käyttömatkaan. Renkaan muotoilulla voidaan pienentää vierintävastusta.

Mikä on vierintävastus?

Aloitetaanpa perusasioista ja varmistetaan, että vierintävastuksen idea on sinulle tuttu. Kuten nimikin jo kertoo, vierintävastus tarkoittaa autonrenkaan kokemaa vastusta sen vieriessä pinnalla. Tärkeimmät syyt tälle vastukselle ovat renkaan muodon vääristyminen, aerodynaaminen vastus ja kitka tienpintaa vasten. 

Mitä korkeampi vierintävastus on, sitä enemmän energiaa sen selättämiseen vaaditaan. Tästä johtuu huomattava vaikutus, joka renkaan vierintävastuksella on polttoaineen kulutukseen (ja siihen, kuinka kauan renkaat kestävät). 30 %:n lisäys vierintävastukseen saa aikaan polttoaineen 3–5 %:n ylikulutuksen.

Usealla eri tekijällä on vaikutusvierintävastukseen: rengaspaineella, kulutuspinnalla, halkaisijalla, leveydellä ja renkaissa tai niiden rakenteessa käytetyillä materiaaleilla. Esimerkiksi rengaspaineen osalta ranskalaisilla teillä suoritetut tutkimukset (1) ovat osoittaneet, että yli 50 %:ssa autoista rengaspaine on vähintään 0,3 bar vaaditun arvon alapuolella. Tämä lisää merkittävästi vierintävastusta: + 6 % 0,3 barin alipaineella ja + 30 % 1 barin alipaineella. 

Vierintävastus liittyy energian hukkaamiseen.

Renkaissa on kyse myös pidosta

Renkaan vierintävastus on kuitenkin ehdottoman tarpeellista. Osa tienpinnan ja renkaan aiheuttamasta vierintävastuksesta muuttuu kitkaksi, ja pito on olennainen osa turvallisuutta. Kitka on voima, joka tarvitaan liikkeen aikaansaamiseen – sen ansiosta rengas vierii pinnalla paikallaan pyörimisen sijaan.

Tarvitset siis vierintävastusta, muttet sen lämmön kautta aikaansaamaa energiahukkaa. Onko samassa renkaassa mahdollista olla sekä alhainen vierintävastus että hyvä pito?

Täältä tulevat alhaisen vierintävastuksen renkaat!

Alhaisen vierintävastuksen renkaat – joita kutsutaan myös LRR-renkaiksi – on sen vuoksi suunniteltu vähentämään energian katoamista – ja <b>sitä kautta myös säästämään polttoainetta</b>. Tämä toteutetaan innovaatioilla, jotka koskevat kaikkia renkaan ominaisuuksia:
- Renkaan rakenne, muoto ja kulutuspintakuvio: renkaan geometrisella rakenteella, sisäisten kerrosten luonteella ja kulutuspinnan muotoilulla on merkittävä vaikutus renkaan muodon vääristymien laajuuteen ja sitä kautta vierintävastukseen.
- Renkaan paino: saman muodon vääristymän osalta mitä suurempi esine on, sitä enemmän se kuumenee.
- Kumiseosten ja erilaisten renkaassa käytettävien osien optimointi: se on merkittävä edistyksen lähde renkaan imemän energian vähentämisessä.

MICHELIN e.PRIMACY: alhaisen vierintävastuksen renkaat autoon

Vierintävastukseltaan oman luokkansa tehokkain (2) MICHELIN e.PRIMACY -rengas yhdistää sekä erinomaisen vierintävastuksen että korkeatasoisen jarrutustehon. Vierintävastus tarjoaa kolme etua: pienemmän polttoaineen kulutuksen, vähemmän hiilidioksidipäästöjä ja pidemmän käyttömatkan.
Samaan aikaan MICHELIN e.PRIMACY -rengas tarjoaa korkeatasoisen märkäjarrutuksen pitkän aikaa. Jopa 30 000 km:n jälkeen se läpäisee uudelta renkaalta odotetut vaatimukset. Yleisesti ottaen vain 1 % renkaista onnistuu yhdistämän tämän tasoisen vierintävastuksen (A) tämän tasoiseen märkäjarrutukseen (A/B).

michelin e primacy g1 1421 compositing 20200922 nj

Polttoaineen kulutuksesta puhuttaessa kuinka paljon alhaisen vierintävastuksen renkaat vaikuttavat?

”Renkaan polttoaineen kulutus edustaa yhtä täyttä tankillista viidestä”, kertoo Michelinin teknisestä ja tieteellisestä viestinnästä vastaava johtaja Cyrille Roget. ”Tämä linkittyy renkaan vierintävastukseen. Eikä asia ole merkityksetön, jos ajatellaan sitä määrää polttoainetta, jonka laitamme tankkiin. Oikea rengasvalinta voi todellakin auttaa säästämään rahaa.

Tarkasti ottaen MICHELIN e.PRIMACY -renkaan vierintävastuksen ansiosta kuljettajat säästävät noin 0,21 litraa polttoainetta 100 kilometriä kohti ja noin 80 € renkaan koko käyttöiän ajan (3). Sähköajoneuvon käyttömatka pidentyy muihin vastaavan luokan renkaisiin verrattuna noin 7 % – toisin sanoen 30 km noin 400 kilometrin käyttömatkaksi (4).

Kannattaako hankkia alhaisen vierintävastuksen renkaat?

Lompakkosi ei ole ainoa kohde, joka hyötyy polttoainetehokkuuden parantumisesta alhaisen vierintävastuksen renkaiden myötä. Ne ovat myös askel kohti ympäristöystävällisempää ajamista. Polttomoottorin tapauksessa vähentämällä polttoaineen kulutusta, vähennät myös fossiilisten polttoaineiden käyttöäsi. Sähkömoottorin osalta suurempi käyttömatka vähentää sähköverkkoon kohdistuvaa rasitusta – Euroopassa sähköverkon sähköstä 40 % on peräisin fossiilisia polttoaineita polttavista energialaitoksista.

Miten selvittää renkaan vierintävastus?

Jos ostat renkaan Euroopassa, löydät vierintävastusluokituksen rengasmerkinnästä<. Merkintä kattaa kolme parametriä: renkaan energiatehokkuus (mikä kertoo vierintävastuksesta), renkaan märkäpidosta ja renkaan melutasoista. Nämä merkinnät päivitetään 1.5.2021: uutta ovat luokitukset A:sta E:hen, lumi-/jääsuorituskykyä kuvaava symboli ja QR-koodi, jonka kautta pääsee EU:n EPREL-rengastietokantaan. Lue lisätietoja eurooppalaisten rengasmerkintöjen lukemisesta!

Oikeudelliset ilmoitukset

(1) Tiedot kerätty ranskalaisilla moottoriteillä vuonna 2000 MICHELINin ”Fill up the air” -operaation aikana.

(2) MICHELIN e.Primacy -luokan renkaat määritellään yhdeksi Premium-kesärenkaista, joita ovat esimerkiksi CONTINENTAL-, GOODYEAR-, BRIDGESTONE-, PIRELLI- ja DUNLOP-tuotemerkit. Niitä ei ole tarkoitettu erityisesti alkuperäisvalmistajan käyttökohteisiin (eli niitä ei ole suunniteltu saavuttamaan autonvalmistajien tiettyjä tavoitteita), vaan ne voidaan ostaa jälleenmyyjiltä.
Vierintävastustesti – Applus Idiadan Michelinin pyynnöstä koneella suorittamat vierintävastustestit, kesäkuussa (uudella) ja elokuussa (2 mm koneellisesti kulutetulla) 2020, koko 205/55 R16 91V, vertailussa MICHELIN e.PRIMACY (uusi: 5,58 kg/t ja kulutettu: 5,13 kg/t) ja MICHELIN PRIMACY 4 (uusi: 7,74kg/t ja kulutettu: 6,25 kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (uusi: 7,17kg/t ja kulutettu: 5,81 kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (uusi: 6,39kg/t ja kulutettu: 5,49 kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (uusi: 8,93kg/t ja kulutettu: 6,94 kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (uusi: 7,97kg/t ja kulutettu: 5,54 kg/t); GOODYEAR TEHOKAS GRIP 2 (uusi: 7,01kg/t ja kulutettu: 5,38 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 SININEN (uusi: 6,96kg/t ja kulutettu: 6,30 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (uusi: 8,79kg/t ja kulutettu: 6,97 kg/t).

(3) Uutena MICHELIN e·Primacy tuottaa keskimäärin 2 kg/t vierintävastusta vähemmän kuin kilpailijat, mikä vastaa polttoaineenkulutuksen vähennystä jopa 0,21 l/ 100 km, eli hiilidioksidipäästöissä jopa 5 g VW-Golf 7 1.5 TSI:llä, tai vastaavasti jopa 7 % lisää käyttömatkaa VW e.Golfilla. 
Käytön aikana MICHELIN e·Primacy tuottaa keskimäärin 1,5 kg/t vähemmän vierintävastusta kuin kilpailijat, mikä vastaa jopa 80 euron säästöä polttoainekustannuksissa. Tämä vähennys tarkoittaa jopa 174 kg:n säästöä hiilidioksidipäästöissä. Vähennykset arvioidaan uusien ja koneellisesti 2 mm kulutettujen tietojen keskiarvosta, jotta voidaan huomioida suorituskyky todellisessa käytössä – Kaikki vähennykset arvioidaan 35 000 km:n ja polttoaineen hinnan 1,46 €/l perusteella (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en_fi 6/1/2020 painotettuna kymmenelle suurimmalle maalle moottoriajoneuvojen liikkumisen osalta kansallisella ja ulkomaisella alueella – https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). Todelliset polttoaine- ja kustannussäästöt voivat vaihdella huomattavasti ajotapojen, ajoneuvon tai rengaspaineen mukaan.

(4) Pidempi sähköajoneuvojen akkujen käyttömatka ja suurempi hiilidioksidipäästöjen vähennys. Uutena MICHELIN e.PRIMACY tuottaa keskimäärin 2 kg/t vierintävastusta vähemmän kuin kilpailijat, mikä vastaa polttoaineenkulutuksen vähennystä jopa 0,21l/ 100 km, eli hiilidioksidipäästöissä jopa 5 g VW-Golf 7 1.5 TSI:llä, tai vastaavasti jopa 7 % lisää käyttömatkaa VW e.Golfilla.

Kuvat

Valokuvat ja videot:
06photo / Adobe Stock
Michelin- ATALANTE - David CHAMBRIARD
Michelin

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.