Venttiili täytyy vaihtaa kahdessa tilanteessa.
1 - Renkaan vaihdon yhteydessä
Venttiili vaihdetaan aina uuden renkaan asennuksen yhteydessä.
- Jos kyseessä on kumiventtiili, se poistetaan ja vaihdetaan uuteen.
- Jos kysessä on TPMS (rengaspaineen valvontajärjestelmä), venttiliä ei vaihdeta kokonaan vaan ainoastaan sen sisällä oleva tiiviste ilmatiiviyden säilyttämiseksi.
2 - Kun renkaan venttiili on huokoinen
Jos renkaasta vuotaa hitaasti ilmaa, venttiilissä tai sen sisällä voi olla huokoisuutta. Tämä ei ole yleistä, mutta niin voi tapahtua.
Huokoisuus vaarantaa tiivisteen, aiheuttaa epänormaalin ilmavuodon ja vaatii siksi venttiilin vaihdon, vaikka rengas olisi edelleen hyvässä kunnossa.
Miksi näin tapahtuu?
Osa venttiilistä on valmistettu kumista. Ikääntyessään kumin tiiviys heikentyy. Siksi on suositeltavaa, että venttiili vaihdetaan aina renkaan vaihdon yhteydessä.
Venttiili saattaa kuitenkin olla tarpeen vaihtaa ennen kuin rengas on käyttöikänsä lopussa. Jos esimerkiksi autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja kaupungissa, itse rengas kuluu vain vähän vuosien mittaan, mutta venttiilikumi voi muuttua huokoisaksi ikääntymisen myötä. Tällöin venttiili on vaihdettava ennen renkaanvaihtoa paineen häviämisen välttämiseksi.
Mistä tiedät, onko renkaan venttiili huokoinen?
On tärkeää, että renkaiden ilmanpaine tarkistetaan säännöllisesti.
- Jos epänormaalia painehäviötä ei havaita, venttiili on edelleen hyvässä kunnossa.
- Jos taas painehäviö on epänormaalia, venttiilin tiiviys voi olla kyseenalainen (mikä voi johtua myös muusta syystä, esim. pistovauriosta).
Tässä toisessa tapauksessa tarkastuta rengas ammattilaisella. Jos hän toteaa venttiilin olevan huokoinen renkaan ollessa vielä hyvässä kunnossa, hän vaihtaa vain venttiilin.