Renkaan valmistus ja kierrätys

Renkaat: neljä kumista rinkulaa, jotka voivat kuljettaa sinua tuhansia kilometriä, kannatella raskaita kuormia ja kulkea kivisillä, märillä, lumisilla tai jäisillä teillä. Kuinka renkaat valmistetaan? Miten renkaiden kierrätys liittyy valmistusprosessiin? Vastaukset näihin kysymyksiin löytyvät tästä artikkelista.

Renkaan valmistus

Raakamateriaaleista renkaiksi

Aloitamme renkaiden valmistuksen käyttämällä yli 200 raakamateriaalia ja kiinnitämme huomiota siihen, että lisäämme jatkuvasti vastuullisten materiaalien määrää tuotannossamme.

Näistä raakamateriaaleista valmistamme ensin materiaaleja, joilla on erityisiä mekaanisia ja kemiallisia ominaisuuksia. Nämä ominaisuudet tarjoavat meille mahdollisuuden saavuttaa hyvä suorituskyky. Siihen kuuluvat etenkin hyvä pito, hyvä vahvuus ja hyvä vastuullisuus.

Suunnittelemme tämän jälkeen näistä materiaaleista komposiittituotteen, jolla on kaksi tavoitetta:

1 - Käytettävien materiaalien määrän minimointi
Mitä vähemmän materiaalia käytämme, sitä enemmän rajoitamme renkaan ympäristövaikutusta sen koko käyttöiän ajan.

2 - Maksimaalisen suorituskyvyn saavuttaminen
Renkaidemme muotoilu koostuu näiden materiaalien yhdistelystä mahdollisimman järkevällä tavalla niin, että ne pääsevät hyödyntämään parasta mahdollista suorituskykyään.

Ympäristövaikutuksen ja työskentelyolosuhteiden optimointi

Suorituskyvyn takaamiseksi teollinen tuotantojärjestelmämme on organisoitu tavalla, joka:

●    optimoi ympäristövaikutuksen 
Tavoitteenamme on saavuttaa hiilineutraalius koko tuotantokannassamme vuoteen 2050 mennessä. Olemme edistyneet tässä huomattavasti vuodesta 2010 lähtien. SBTi (Science-based targets) hyväksyi vuodelle 2030 asettamamme kunnianhimoisen ja Pariisin ilmastosopimuksen mukaisen tavoitteen, josta on sittemmin tullut vieläkin kunnianhimoisempi.

●    optimoi MICHELINin henkilökunnan työskentelyominaisuudet hyvän elämänlaadun tarjoamiseksi työpaikalla.

Tuote, jolla on identtinen suorituskyky eri maissa

Teollisen prosessimme ansiosta voimme valmistaa identtisiä tuotteita eri puolilla maailmaa. Tämän ansiosta MICHELIN-renkailla on täsmälleen sama suorituskyky, olivatpa ne sitten Yhdysvalloissa, Kiinassa tai Euroopassa valmistettuja.

Renkaan valmistusprosessin vaiheet

1- Tarpeiden ymmärtäminen tutkimuksen kautta
Tutkimme ihmisten renkaiden käyttöä ja ajotapoja varmistaaksemme, että renkaamme vastaavat kaikkien tarpeita.

2- Materiaalien kehittäminen ja sekoittaminen
Yhteen renkaaseen käytetään yli 200 raaka-ainetta. Niillä on merkittävä osuus renkaiden turvallisuudessa, polttoainetehokkuudessa, suorituskyvyssä ja ympäristöystävällisyydessä. Raaka-aineiden prosenttiosuudet vaihtelevat valmistettavan rengastyypin mukaan.

Nämä komponentit jakautuvat viiteen ryhmään:
●    Luonnonkumi:
kulutuspinnan kerrosten pääkomponentti
●    Synteettinen kumi: osa auton, pakettiauton ja nelivetoajoneuvon renkaiden kulutuspintaa. Parhaillaan on käynnissä tutkimus, jonka tarkoituksena on kehittää synteettistä kumia (joka on olennaista tavoitellun suorituskyvyn saavuttamiseksi), joka on valmistettu öljyä tai bensiiniä vastuullisemmista materiaaleista.
●    Hiilimusta ja silika: käytetään vahvistusaineina kestävyyden parantamiseksi. Nämä komponentit voidaan kierrättää. Ne voidaan käsitellä ja käyttää uudelleen renkaan käyttöiän lopussa uusien renkaiden valmistamiseksi.
●    Metalli- ja tekstiilivahvistuskaapelit: renkaan ”luuranko”, joka muodostaa renkaan geometrisen muodon ja tarjoaa sille vankkuutta. Myös metallia voidaan kierrättää, ja parhaillaan on käynnissä tutkimus, jossa selvitetään joidenkin tekstiilien uudelleenkäyttömahdollisuuksia uusien renkaiden valmistuksessa silloin, kun tekstiilit ovat peräisin jostakin muusta kuluttajatuotteesta kuin renkaista.
●    Erilaiset kemialliset aineet: ainutlaatuisten ominaisuuksien, kuten alhaisen vierintävastuksen tai erittäin tehokkaan pidon, saavuttamiseksi.
 

3- Suunnittelu
Käytämme simulaatioita rengaskonseptien testaamiseen ja parhaiden konseptien valitsemiseen kehitystyötä varten. Hankaluus piilee suorituskykykriteerien täyttämisessä käytettävän materiaalin määrän minimoinnista huolimatta. Näiden simulaatioiden avulla voimme ennakoida suorituskyvyn, joka vahvistetaan sen jälkeen testein.

4- Valmistus
Valmistamme jokaisen renkaan mahdollisimman optimoidulla muotoilulla ja optimaalisella suorituskyvyllä sekä tuotteen että taloudellisuuden kannalta.

5- Laadunvalvonta
Laadunvalvonta ei ole vain viimeinen vaihe. Mittaamme laatua koko valmistusprosessin ajan.
Laadusta on huolehdittava kaikissa vaiheissa: suunnittelussa, valmistuksessa ja jakelussa.

Mikä on renkaan rakenne?

Tyypillinen vyörengas koostuu yhdeksästä pääosasta.

1- Sisäkalvo:
Ilmatiivis synteettisestä kumista valmistettu kerros ilmatiiviyden varmistamiseksi.

2- Runkokerros:
Sisäkalvon yläpuolella oleva kerros, joka koostuu tekstiilikuitulangoista, jotka on sidottu kumiin. 

3- Alempi jalka-alue:
Tässä kohdassa kumirengas tarttuu metallivanteeseen. Moottorin ja jarrutusvoiman teho välittyy renkaan vanteelta kosketusalueelle, jossa rengas koskettaa tienpintaa.

4. Jalkaosat:
Ne kiinnittyvät tiukasti renkaan vanteeseen ilmatiiviin istuvuuden varmistamiseksi ja renkaan pitämiseksi tiukasti paikallaan vanteen päällä. 

5- Sivuseinämä:
Se suojaa renkaan sivua iskuilta katukiveykseen, ja siinä on erityinen MICHELIN-muotoilu. Renkaan sivuseinämään on merkitty tärkeitä tietoja, kuten renkaan koko ja nopeusluokka. 

6- Kotelokerros:
Se määrittää suurelta osin renkaan vahvuuden. Se on valmistettu erittäin hienoista ja kestävistä teräslangoista, jotka on sidottu kumiin. Se on myös tarpeeksi joustava pehmentämään töyssyjen, kuoppien ja muiden tiellä olevien esteiden aiheuttamia iskuja.

7- ”Nollan asteen” vyö:
Tämä tärkeä turvakerros auttaa ylläpitämään renkaan muotoa suurilla ajonopeuksilla. Renkaan keskipakovenymisen estämiseksi vahvistetut nailonpohjaiset langat upotetaan kumikerrokseen ja asetetaan renkaan kehän ympärille.

8- Vyöt:
Ne tarjoavat jäykän pohjan kulutuspinnalle.

9- Kulutuspinta:
Tämä on se renkaan osa, joka on kosketuksissa tienpinnan kanssa. Se tarjoaa kitkaa ja kääntymispitoa renkaalle, ja se on suunniteltu kestämään kulumista, hankautumista ja lämpöä. Se on muotoiltu erittäin tarkkoja toimintoja (pito, veden poisto jne.) varten, ja siinä on myös MICHELIN-renkaille ominainen muotoilu-ulottuvuus.

Renkaiden kierrätys

Alkuperäisen suunnitteluvaiheen aikana huomioidaan renkaan kokonaisvaikutus, kuten raakamateriaalit, valmistus, kuljetus, käyttö ja käyttöiän loppu, vaikutuksen minimoimiseksi. Jokainen vaihe analysoidaan huolellisesti kokonaisvaikutuksen parantamiseksi. 

Kuten selitämme seuraavassa, ympäristövaikutus on huomioitu renkaidemme valmistuksessa useilla eri osa-alueilla, ei pelkästään renkaiden kierrätyksessä.

Käytettyjen raakamateriaalien rajoitus

Rengas kykenee kestämään valtavaa rasitusta. Ajoneuvoon asennetut 35 kg:n painoiset renkaat voivat todellakin kantaa 2,5 tonnin kuorman useiden kymmenien tuhansien kilometrien matkan – joskus jopa äärimmäisissä sääolosuhteissa, joissa lämpötila voi olla –20 °C tai yli +40 °C. 

Saavuttaaksemme tämän suorituskyvyn ja suojellaksemme samaan aikaan ympäristöä käytämme renkaidemme valmistuksessa pienimmän mahdollisen määrän materiaalia.

Miten materiaalien rajoittaminen hyödyttää ympäristöä?

●    Mitä kevyempi rengas on, sitä vähemmän energiaa sen vierimiseen kuluu. Tämä tarkoittaa vähemmän polttoaineen kulutusta ja vähemmän hiilidioksidipäästöjä ajoneuvon osalta.
●    Mitä vähemmän materiaaleja käytämme renkaissa, sitä vähemmän planeetan resursseja meidän on tarpeen käyttää – suojelemme näin luonnonvaroja.
●    Vähäisemmän materiaalimäärän käyttäminen tarkoittaa myös vähäisempää määrää materiaaleja, jotka kuljetetaan tuotantolaitokseen, joten kuljetukseen tarvitaan vähemmän energiaa ja se aiheuttaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä.

Kestävää suorituskykyä

MICHELIN-renkaat on suunniteltu suoriutumaan aina viimeiseen ajokilometriin saakka, eli kunnes lakisääteiset kulumisvaroittimet saavutetaan. 
Tietotaitomme avulla voimme varmistaa erinomaisen suorituskyvyn siihen saakka, kunnes tämä raja saavutetaan, ja välttää näin ennenaikaisen renkaan vaihdon.
Käyttämällä renkaita tähän rajaan asti sen sijaan, että vaihtaisit ne liian aikaisin, vähennät ympäristövaikutustasi samalla, kun säästät rahaa ja säilytät renkaidesisuorituskyvyn.
Renkaamme osoittavat kulumisvaroittimien sijainnin pienillä Michelin-mies-merkinnöillä, minkä ansiosta sinun on helpompi tarkistaa renkaan kulumistaso.

Ympäristövaikutuksemme rajoittamisaikeemme ei kuitenkaan koske pelkästään raaka-aineiden rajoittamista ja renkaiden pitkäikäisyyden varmistamista. Se johtaa meidät myös tutustumaan uusiin kierrätystapoihin.

Miten sama suorituskyky voidaan säilyttää kierrätysmateriaaleja käytettäessä?

Tämä on eräs niistä kierrätysvaihtoehdoista, joita parhaillaan tutkimme. Kyseessä ei ole kuitenkaan pelkästään komponenttien kierrättäminen muista, käyttöikänsä lopussa olevista renkaista uusien renkaiden valmistamiseksi. Tarkoituksenamme on kierrättää komponentteja myös esimerkiksi muovipulloista ja muista tuotteista, jotka ovat hyvin kaukana renkaista.

Miten käytettyjen renkaiden komponenteista voidaan valmistaa muita tuotteita?

Toinen kierrätysvaihtoehto on valmistaa tuotteita muihin tarkoituksiin kuin teiksi, esimerkiksi tenniskentiksi. 

Tarkoituksena on, että käytetyistä renkaista saadut materiaalit saavat uuden elämän jossakin muussa relevantissa ja uudelleenkäytettävässä muodossa kuin renkaina.

Missä voi hävittää loppuun kuluneet renkaat?

Renkaiden palauttaminen: Helppo tapa on palauttaa käytetyt renkaat paikalliseen jälleenmyyntiliikkeeseen.
MICHELINin kumppaniyritykset ovat vastuussa käytettyjen renkaiden keräämisestä kierrätykseen. Tämän prosessin kautta voimme muuttaa renkaan paloja arvokkaiksi materiaaleiksi, joita voidaan käyttää uusien renkaiden valmistuksessa.

Esimerkiksi Ranskassa jätteenkeräyskeskukset kuljettavat renkaita keskuksiin, jotka ovat vastuussa niiden ohjaamisesta kierrätyskanaviin. Sama prosessi on käytössä suurimmassa osassa maailman maista. 

Löydä Michelin-renkaasi muutamassa sekunnissa