Koska auton paino on neljän renkaan varassa, rengaskokoa täytyy joko suurentaa tai käyttää renkaita, jotka kestävät turvallisesti suuremman painon. Näin on erityisesti hybridiajoneuvojen kohdalla, joissa akun/moottorin paino lisätään olemassa olevan polttomoottorin painoon.
Useimmissa ajoneuvoissa (etenkin urheiluautoissa ja hybrideissä) ei kuitenkaan suunnittelunsa vuoksi ole tilaa isommille renkaille. Lisäksi mitä leveämpi rengas on, sitä huonompi on sen ilmanvastus, mikä vaikuttaa toimintasäteeseen.Nykyisten markkinoilla olevien Extra Load -renkaiden (XL tai EL) kantavuus ei kuitenkaan riitä kantamaan raskaita kuormia, vaikka ne ovat vahvempia ja kestävämpiä kuin tavalliset renkaat.
Tästä syystä rengasvalmistajien järjestö ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) on määritellyt uuden rengasstandardin, joka kestää suurempia kuormia kuin XL-renkaat. Näitä uuden standardin mukaisia renkaita kutsutaan korkean kantavuuden renkaiksi (High Load).