Renkaan korjaus: onko renkaani paikattavissa?

Onko renkaasi puhjennut hiljattain? Saatat miettiä, onko renkaan korjaus mahdollista ja miten se voidaan hoitaa? Vastaukset kysymyksiisi löytyvät tästä artikkelista.

Mistä tiedän, onko renkaan korjaus mahdollista?

Se riippuu ensinnäkin siitä, mistä kohtaa rengas on puhjennut.

Kulutuspinnan alueelta:

Useimmissa tapauksissa rengas on korjattavissa. Jos rikko ei ole liian suuri, renkaan korjaus on yleensä mahdollista. On kuitenkin tärkeää irrottaa rengas ja varmistaa, ettei se ole halkeillut ja/tai vaurioitunut liian pienellä paineella ajettaessa.

Renkaan olka-alueelta:

Rengasrikon korjaus ei ole mahdollista tällä renkaan alueella. Rengas täytyy tässä tapauksessa vaihtaa.

Renkaan sivuseinämän alueelta:

Rengas ei ole yleensä korjattavissa, sillä rengasrikko on saattanut vaurioittaa ja heikentää renkaan kokonaisrakennetta.

On kuitenkin yksi poikkeus:
Jos renkaan sivuseinämän nopeusluokitus ei ylitä T-luokitusta, sivuseinämä on korjattavissa, jos reikä ei ole halkaisijaltaan suurempi kuin 3 mm. Jos reikä on suurempi, renkaiden korjaus ei ole suositeltavaa turvallisuusriskien välttämiseksi.

Missä tapauksessa ei ole mahdollista korjata kulutuspinnan alueelta puhjennutta rengasta?

Puhjennut rengas kulkee tietyn matkan, kunnes ajoneuvo pysähtyy kokonaan. Tyhjällä renkaalla tai alhaisella renkaanpaineella ajettaessa renkaan rakenne voi vaurioitua (epämuodostuminen, kolina, renkaan sijoiltaanmeno).

Miten se toimii?

Kun ajat matalalla paineella tai tyhjällä renkaalla, sivuseinämä murskaantuu.

Tämä heikentää renkaan rakennetta, mikä voi johtaa useisiin ongelmiin:

  • Renkaan epämuodostuminen: renkaan sisäpuolelle syntyy merkkejä, kun rengas on murskaantunut ilmanpuutteen (matalan paineen) vuoksi.
  • Sisäkumin kolina: kuminpalat kuumenevat ja irtoavat.
  • Renkaan sijoiltaanmeno johtaa renkaan puhkeamiseen.


Jos renkaan runko on vaurioitunut, rengas on liian heikko korjattavaksi, vaikka reikä olisi ollut kulutuspinnassa.

Renkaan korjaus: kolme tapaa

Rengas voidaan korjata kolmella tavalla:

  • PRP-menetelmä, joka tunnetaan myös "sienipaikkana": tämä ammattilaisen tekemä rengaskorjaus on kaikkein laadukkain tapa paikata rengas. Ammattilainen purkaa renkaan, tutkii sen sisäpuolen vaurioiden varalta, paikkaa reiän, asettaa PRP:n, eli sienipaikan, sisäpuolelta ja liimaa sen paikalleen tiivistääkseen renkaan.
  • Paikkauslanka: lanka työnnetään renkaaseen ulkopuolelta. Tämä ei ole suositeltava tapa renkaan korjaamiseksi, koska siinä ei tarkasteta renkaan sisäpuolta matalapaineisella tai puhjenneella renkaalla ajon jälkeen eikä arvioida mahdollisia vaurioita.
  • Paikka:  tämä menetelmä muistuttaa polkupyörän sisärenkaan paikkaamista. Tätä paikkaustapaa ei myöskään suositella, koska se tiivistää renkaan sisäpuolelta, mutta ei kulutuspinnan ja sisäkumin välistä. Näin ollen vettä saattaa päästä renkaan sisään ja renkaan metalliset kerrokset saattavat alkaa ruostua. Jos näin tapahtuu, rengas voi puhjeta uudelleen.

Renkaiden korjaussarja: voiko sillä korjata renkaan tehokkaasti?

Renkaiden korjaussarja sisältää yleensä paikkaussuihkeen, jolla reikä täytetään ruiskuttamalla siihen vaahtoa, tai poratyökalun, jolla reikä täytetään ulkopuolelta.

Michelin ei suosittele renkaan korjaamista pysyvästi näillä menetelmillä, koska renkaan sisäpuolta ei ole tarkistettu, mikä voi altistaa sinut edelleen rengasrikolle.

Jos rengas puhkeaa, on suositeltavaa vaihtaa myös koko pyörä ja viedä puhjennut rengas ammattilaisen tutkittavaksi.
Jos sinulla ei ole vararengasta tai jos se ei ole käyttökelpoinen, ota yhteyttä mekaanikkoon, joka vie ajoneuvosi lähimpään korjaamoon.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta vaihtaa rengasta eikä viedä ajoneuvoa korjaamolle, käytä renkaiden korjaussarjaa viimeisenä keinona. Se on vain väliaikainen ratkaisu, jotta voit ajaa lähimpään korjaamoon, jossa ammattilainen arvioi, onko rengas korjattavissa vai pitääkö se vaihtaa.

map search desktop

Löydä lähin rengasliike muutamassa sekunnissa

Auto
  • Auto
  • Moottoripyörä
Auto
  • Auto
  • Moottoripyörä
Paikanna minut

Suomen viisi suurinta kaupunkia

Ammattilaisen suorittama renkaan korjaus

Oikeanlainen renkaan korjaus on tekninen toimenpide, ja sitä varten on koulutettuja ammattilaisia. He osaavat tutkia renkaan sisäpuolen ja määrittää, onko se korjattavissa.

Vierasesine poistetaan sen jälkeen, kun pistokohdan tarkka sijainti on paikannettu.

Alue puhdistetaan renkaan sisältä ja paikkauksessa käytettävää tuotetta levitetään vaurioituneelle alueelle.

”Sienipaikka” työnnetään reikään sisältä ulospäin.

Sitten ulkoneva osa leikataan pois.
Reikä täytetään, ja rengas on näin tiivistetty parhaalla mahdollisella tavalla.

Onko puhjenneen renkaan korjaaminen turvallista?

Renkaat altistuvat joskus suurille nopeuksille. Siksi on tärkeää, että rengas korjataan kunnolla turvallisuuden varmistamiseksi.

Renkaan korjaus on turvallista vain, jos se tehdään kunnolla, ja siksi on tärkeää, että sen tekee ammattilainen. Jos rengas todetaan tarkastuksen jälkeen korjattavaksi, ammattilainen asentaa reikään oikeanlaisen paikan ja tarjoaa sinulle yhtä hyvän renkaan kuin ennen rengasrikkoa.

Jos rengas ei ole vaurioitunut puhjenneen renkaan vuoksi, sen käyttöikä on täsmälleen sama kuin ennen puhkeamista.

Voiko kaikentyyppisiä renkaita korjata?

Jotkut renkaat on suunniteltu erityistarpeita varten. Niissä on erityisominaisuuksia, jotka saattavat herättää kysymyksen niiden korjauskelpoisuudesta. Niitä on kolme tyyppiä:

Akustiset renkaat:

Ne sisältävät erityistä vaahtomuovia, joka vaimentaa renkaan ääntä. Tämäntyyppinen rengas voidaan korjata samalla tavalla kuin tavallinen rengas. Jotkin valmistajat eivät tarjoa vararenkaita tiettyihin ajoneuvoihin ja asentavat sen vuoksi ajoneuvoihin puhkeamattomia renkaita, kuten:

Itsepaikkautuvat renkaat:

Nämä renkaat korjautuvat vain kulutuspinnan osalta. Puhkeamistapauksessa itsepaikkautuva kumi tukkii reiän. Tämäntyyppinen rengas voidaan korjata samalla tavalla kuin tavallinen rengas.
Jos itsepaikkautuvia renkaita on saatavilla valmistajan määrittelemissä ajoneuvollesi sopivissa mitoissa, voit asentaa ne.

Runflat-renkaat:

Näiden renkaiden ansiosta on mahdollista jatkaa matkaa lähimpään korjaamoon rengasrikon jälkeen ilman, että renkaan sisäpuoli vahingoittuu. Michelin merkkaa runflat-renkaat ZP (Zero Pressure) ja/tai EMT (Extended Mobility Tyres) -tunnuksilla. Runflat-renkaat voidaan korjata kerran.

Huomaa, että runflat-renkaat asennetaan tietylle ajoneuvoluokalle sopivalle vanteelle. Niitä ei voi asentaa tavalliseen vanteeseen.

Löydä Michelin-renkaasi muutamassa sekunnissa