Näytä jälleenmyyjät lähellä Tee uusi haku
Vihreä ajaminen pyrkii vähentämään päästöjä

Miten ekoajo auttaa sinua säästämään polttoainetta?

Vinkkejä ja ohjeita autoa varten

Nykyään kuljettajien kiinnostus ”ekoajo”- tai ”vihreä ajaminen” -tekniikoihin lisääntyy jatkuvasti. Tutustumme tässä artikkelissa ekoajoon ja siihen, kuinka tietyt ajotavat voivat sekä suojella ympäristöä että säästää rahaa polttoaineen hankintakustannuksista

Mitä on ekoajo?

Ekoajossa ilmaisulla ”eko” on kaksi merkitystä.

  • Ensinnäkin ekologia: ympäristön huomioiva ajotapa on yhä tärkeämpää nykypäivän kuljettajille.
  • Toiseksi ekonominen: polttoaineen säästämisellä on positiivinen vaikutus kuljettajan kukkaroon. Ekoajo tai ”vihreä ajaminen” on sen vuoksi kokoelma erilaisia ajotekniikoita, joilla pyritään vähentämään päästöjä ja fossiilisten polttoaineiden käyttöä mahdollisimman paljon. Ja jos ajat sähköajoneuvoa, voit myös pidentää akun käyttömatkaa!

Mitkä ajotekniikat voivat auttaa säästämään polttoainetta?

Tässä on 9 ekoajovinkkiä, joilla voit vähentää hiilijalanjälkeäsi ja säästää rahaa.

1.    Rengaspaineiden tarkistaminen

Alipaineiset renkaat lisäävät polttoaineen kulutusta sekä heikentävät ajoneuvon hallintaa. Sitä vastoin ylipaineiset renkaat vähentävät polttoaineen kulutusta mutta pidentävät jarrutusmatkaa ja lyhentävät renkaan käyttöikää. Tiedot asianmukaisista rengaspainetasoista löytyvät yleensä ajoneuvon huolto-oppaasta, hansikaslokerosta, ovesta tai polttoaineluukusta.

2.    Valitse oikea rengas

”Polttoainetehokkaat renkaat”, jotka on suunniteltu tuottamaan alhainen vierintävastus, voivat myös vähentää huomattavasti auton polttoaineen kulutusta. Rengasmerkintäjärjestelmä voi auttaa sinua tunnistamaan kaikkein tehokkaimman renkaan: etsi rengasmerkinnästä polttoainepumppua kuvaava symboli ja valitse rengas, jolle on myönnetty A-luokitus.

header choix 2

Nykyään polttoaineen kulutusta voidaan vähentää liikenteessä kaupunkiajoon suunniteltujen ajotilojen avulla.

3.    Ennakoi: hidasta, älä jarruta

Vältä esimerkiksi kiihdyttämistä liikennevaloihin ja jarrujen pohjaan lyömistä. Ennakoi sen sijaan tilanteet etukäteen ja jätä tarpeeksi välimatkaa, jotta auto voi hidastaa vauhtiaan rauhassa ja oikea-aikaisesti.

4.    Vältä nykivää ajamista

Tämä ei aina ole helppoa tiiviisti rakennetuilla kaupunkialueilla, mutta jatkuvat pysähtymiset ja käynnistämiset verottavat polttoaineen kulutusta. Eräs tapa parantaa polttoaineen riittävyyttä kaupunkiajossa on rentoutua! Sinun ei tarvitse jatkuvasti olla kiinni edellä ajavan auton puskurissa. Onneksi nykyään useissa autoissa on kaupunkiajoon sopivia tiloja, jotka on suunniteltu vähentämään polttoaineen kulutusta.

5.    Vältä äkillisiä kiihdytyksiä

Mitä nopeammin muutat esineen vauhtia, sitä suuremman voiman se tarvitsee. Äkillinen nopeuden lisääminen vaatii ylimääräisen energia-annoksen, minkä vuoksi polttoaineen käyttö lisääntyy.


6.    Noudata nopeusrajoituksia

Nopeusrajoitukset eivät ole käytössä pelkästään turvallisuussyistä: ne auttavat myös vähentämään polttoaineen kulutusta ja päästöjä. 

7.    Lue maastoa

Automaattiohjauksen käyttö voi olla loistava tapa parantaa polttoaineen riittävyyttä. Jos olet lähestymässä esimerkiksi alamäkeä, anna autosi kulkea automaattiohjauksella ja painovoiman tehdä tehtävänsä. Jos alamäen jälkeen seuraa välittömästi rinne, aloita kiihdytys heti mäen alle päästyäsi. Entä vakionopeussäädin? Vaikka vakionopeussäädin onkin hyödyllinen moottoriteillä, se on parasta ottaa pois käytöstä mäkisissä maastoissa.

8.    Älä jätä moottoria tyhjäkäynnille

Säästä sekä kukkaroasi että ympäristöä välttämällä auton tyhjäkäyntiä, mikäli se ei ole tarpeen. Tällaisiin tilanteisiin kuuluvat esimerkiksi pysähtyminen puhelun soittamista varten, lasten odottaminen autossa ja jopa liikenneruuhkassa istuminen.

9.    Käytä ilmastointia säästeliäästi

Tarpeeton käyttö merkitsee suurempaa kulutetun polttoaineen määrää ja enemmän hiilidioksipäästöjä ilmakehässä. Käytä alhaisella ajonopeudella puhallinta tai laske ikkunat alas.

Vihreä ajaminen: asiantuntijan vinkit polttoaineen säästämiseen

Michelinin teknisestä ja tieteellisestä viestinnästä vastaavalla johtajalla Cyrille Roget’lla on muutamia esimerkkejä siitä, kuinka polttoainetta voidaan säästää ekoajotekniikoilla. 

Hän selittää: ”Kiihdytä varovasti ja hyödynnä auton omaa tehoa esimerkiksi matkaan lähtiessäsi.” Moottoria ei ole tarpeen kiihdyttää täysille mahdollisimman nopeasti. Samoin nopeuden kohdalla: ”Noudata moottoritien nopeusrajoituksia polttoaineen säästämiseksi. Ylämäkeen ei ole pakko kiihdyttää, vaan voit antaa auton hidastaa hieman rinteissä.”

Cyrillen mukaan kaupunkialueilla ”on kiusaus pysyä edellä ajavan puskurissa kiinni. Joissakin kaupungeissa kuljettajien ajotapa saattaa muuttua nykiväksi. Tärkeintä on kuitenkin pysyä omassa ajorytmissään ja ennakoida tulevia tilanteita mahdollisimman paljon.”

Ja mikä on tärkeimpiä tekijöitä polttoaineen säästämiseksi ja suurimman mahdollisen kilometrimäärän saavuttamiseksi polttoainelitraa kohti? Renkaat! Cyrille selittää, että suuri osa ”hukatusta” energiasta (polttoaineesta, jota ei käytetä auton pyörien vierittämiseen) menetetään vierintävastuksen vuoksi: ”Tämä menetys on jopa 20 %, toisin sanoen yksi täysi tankillinen viidestä. Ja kun mietit, kuinka paljon lisäämme autoon polttoainetta joka vuosi, ymmärrät, että kyse on huomattavasta määrästä.”

Ratkaisu vierintävastuksen pienentämiseen (kitkasta tinkimättä) on oikeassa rengasvalinnassa. Otetaan esimerkiksi uudet MICHELIN e.PRIMACY -renkaat. Ne on kehitetty erityisesti ekoajon kaikki osa-alueet huomioiden, ja ne auttavat kuljettajia säästämään polttoainetta ja rahaa poikkeuksellisen alhaisen vierintävastuksen ansiosta(1).

Keskimääräisiin premium-tason kilpailijoihin (1) nähden parhaan vierintävastuksen tarjoava MICHELIN e.PRIMACY säästää 0,21 litraa polttoainetta 100 kilometrillä ja noin 80 € renkaan käyttöiän aikana (2,3). Sähköajoneuvojen kohdalla akun käyttömatka lisääntyy noin 7 % muihin saman luokan renkaisiin verrattuna – toisin sanoen 30 km:n lisäys, minkä ansiosta käyttömatka on noin 400 km (4).

Miten kuljettajat voivat suojella ympäristöä? 

Autoteollisuusala on ottamassa merkittäviä edistysaskelia ajoneuvojen ympäristövaikutuksen parantamiseksi erilaisin innovaatioin, kuten MICHELIN e.PRIMACY -rengas tai MICHELIN PILOT SPORT EV -rengas. Kuitenkin myös kuljettajan osuus on merkittävä. Kuten olemme nähneet, ekoajo ei ole ainoa tapa säästää polttoainetta ja rahaa sekä ylläpitää ajoturvallisuutta, mutta vihreän ajamisen asenne on perustavanlaatuinen, jos tarkoituksenamme on suunnata yhdessä vihreämpään tulevaisuuteen.

Valokuvat:

Halbergman / Getty
Zero Creatives / Getty
Karin ja Uwe Annas / Adobe Stock
Kiyoshi Hijiki / Getty

Legal mentions

(1) – MICHELIN e.Primacy -luokan renkaat määritellään yhdeksi Premium-kesärenkaista, joita ovat esimerkiksi CONTINENTAL-, GOODYEAR-, BRIDGESTONE-, PIRELLI- ja DUNLOP-tuotemerkit. Niitä ei ole tarkoitettu erityisesti alkuperäisvalmistajan käyttökohteisiin (eli niitä ei ole suunniteltu saavuttamaan autonvalmistajien tiettyjä tavoitteita), vaan ne voidaan ostaa jälleenmyyjiltä.
Vierintävastustesti – Vierintävastustestit suoritti koneella Applus Idiada Michelinin toimeksiannosta kesäkuussa (uusilla) ja elokuussa (2 mm:n puskurilla) 2020 renkailla, joiden mitat olivat 205/55 R16 91V. Testeissä vertailtiin seuraavia renkaita: MICHELIN e.PRIMACY (uusi: 5,58 kg/t ja käytetty: 5,13 kg/t) sekä MICHELIN PRIMACY 4 (uusi: 7,74 kg/t ja käytetty: 6,25 kg/t), BRIDGESTONE TURANZA T005 (uusi: 7,17 kg/t ja käytetty: 5,81 kg/t), CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (uusi: 6,39 kg/t ja käytetty: 5,49 kg/t), CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (uusi: 8,93 kg/t ja käytetty: 6,94 kg/t), DUNLOP BLURESPONSE (uusi: 7,97 kg/t ja käytetty: 5,54 kg/t), GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (uusi: 7,01 kg/t ja käytetty: 5,38 kg/t), PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (uusi: 6,96 kg/t ja käytetty: 6,30 kg/t), PIRELLI CINTURATO P7 (uusi: 8,79 kg/t ja käytetty: 6,97 kg/t).

(2) Uutena MICHELIN e·Primacy tuottaa keskimäärin 2 kg/t vierintävastusta vähemmän kuin kilpailijat, mikä vastaa polttoaineenkulutuksen vähennystä jopa 0,21 l/ 100 km, eli hiilidioksidipäästöissä jopa 5 g VW-Golf 7 1.5 TSI:llä, tai vastaavasti jopa 7 % lisää käyttömatkaa VW e.Golfilla. 
Käytön aikana MICHELIN e·Primacy tuottaa keskimäärin 1,5 kg/t vähemmän vierintävastusta kuin kilpailijat, mikä vastaa jopa 80 euron säästöä polttoainekustannuksissa. Tämä parannus tarkoittaa jopa 174 kg:n säästöä hiilidioksidipäästöissä. Parannukset arvioidaan uusien ja koneellisesti 2 mm kulutettujen tietojen keskiarvosta, jotta voidaan huomioida suorituskyky todellisessa käytössä – Kaikki lisäykset arvioidaan 35 000 km:n ja polttoaineen hinnan 1,46 €/l perusteella (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 painotettuna kymmenelle suurimmalle maalle moottoriajoneuvojen liikkumisen osalta kansallisella ja ulkomaisella alueella – https://ec.europa.eu/ eurostat/web/transport/data/database). Todelliset polttoaine- ja kustannussäästöt voivat vaihdella huomattavasti ajotapojen, ajoneuvon tai rengaspaineen mukaan.

(3) Pidempi sähköajoneuvojen akkujen käyttömatka ja suurempi hiilidioksidipäästöjen vähennys. Uutena MICHELIN e.PRIMACY tuottaa keskimäärin 2 kg/t vierintävastusta vähemmän kuin kilpailijat, mikä vastaa polttoaineenkulutuksen vähennystä jopa 0,21 l / 100 km, eli hiilidioksidipäästöissä jopa 5 g VW-Golf 7 1.5 TSI:llä, tai vastaavasti jopa 7 % lisää käyttömatkaa VW e.Golfilla.

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.