Autonrenkaiden kierrätys

Mietitkö koskaan, mitä vanhoille renkaillesi tapahtuu niiden vaihtamisen jälkeen? Seuraavaksi tarkastelemme autonrenkaiden kierrätyksen taustaa ja myös sitä, miten Michelin edistää renkaiden kierrätystä ja pyrkii samalla jatkuvasti vähentämään omien tuotteidensa ympäristövaikutuksia.

Voiko autonrenkaita kierrättää?

Ajatpa sitten päivittäistä työmatkaa tai olet maaseutumatkalla viikonloppuna, autosi renkaat alkavat osoittaa kulumisen merkkejä, kun olet ajanut niillä tarpeeksi. Kun renkaat saavuttavat 1,6 mm:n urasyvyyden, sinun tulee vaihtaa ne parhaan ajoturvallisuuden varmistamiseksi sekä lainsäädännön noudattamiseksi.

Joskus saatat joutua vaihtamaan ne nopeammin vaurioitumisen tai puhkeamisen takia... Autonrenkaiden hävittämisestä syntyy noin 30 miljoonaa tonnia renkaita [1], jotka vaihdetaan tai mahdollisesti heitetään pois joka vuosi maailmanlaajuisesti!

Entä jos kertoisimme, että autonrenkaat voidaan kierrättää? Rengasteollisuus on itse asiassa yksi edistyksellisimmistä aloista käytöstä poistettujen tuotteiden hallinnassa. Noin 88 % [2] käytöstä poistetuista renkaista kerätään ja hyödynnetään, mikä on melko vaikuttavaa, kun otetaan huomioon, että vain 14 % muovipakkauksista [2] kierrätetään.

Ennen renkaiden kierrätystä Michelin toimii myös kaikissa muissa tuotteidensa elinkaaren vaiheissa vähentääkseen ympäristövaikutuksiaan.

Mistä autonrenkaat on valmistettu

Vaikka autonrenkaat näyttävät yksinkertaisilta, niitä valmistetaan yli 200 eri materiaalista. Näihin materiaaleihin kuuluvat luonnonkumi ja synteettinen kumi, hiilimusta ja piidioksidi, vahvistavat täyteaineet, teräs- ja tekstiilivahvikkeet sekä kemialliset aineet.

Millainen on renkaan rakenne?

Useimmat autonrenkaat koostuvat eri kerroksista, mikä lisää renkaiden kierrätyksen monimutkaisuutta entisestään. Valmistajat, kuten Michelin, pyrkivät kehittämään uusia innovatiivisia menetelmiä ja teknologioita, jotka helpottaisivat kaikkien eri osien uudelleenkäyttöä. Nämä autonrenkaiden eri kerrokset sisältävät yleensä synteettistä kumia, tekstiilikuituja, metallia...

Miten autonrenkaiden kierrätys toimii?

Renkaiden kierrätysprosessi alkaa usein jälleenmyyjästä, jonka luo vanhat, kuluneet renkaat tuodaan vaihdettaviksi.
Kumirenkaiden kierrätys alkaa usein jälleenmyyjältä, kun viet autosi vanhojen ja kuluneiden renkaiden vaihtoon.

Voit myös viedä renkaat renkaiden kierrätyslaitokseen tai kotitalousjätteen kierrätyskeskuksiin. Keskuksissa saattaa kuitenkin olla rajoitettu määrä, jonka voit viedä, ja sinulta saatetaan myös periä maksu.

Michelin osallistuu aktiivisesti renkaiden kierrätysteollisuuden kehittämiseen osallistumalla renkaiden keräykseen monissa maissa ympäri maailmaa.

Michelin-konserni investoi renkaiden kierrätykseen ja kehittää yhteistyössä kumppaneidensa kanssa innovatiivisia tekniikoita, joiden avulla kuluneet renkaat tai jätteet voidaan muuttaa uusioraaka-aineiksi.

  • Enviro: pyrolyysitekniikka, jota käytetään materiaalien, kuten hiilimustan, öljyjen ja kaasun talteenottoon.
  • Lehigh Technologies: teknologia, jonka avulla käytöstä poistetut kumituotteet voidaan kierrättää mikronisoiduiksi kumituotteiksi.
  • Michelin koordinoi tai osallistuu tutkimusohjelmiin, kuten BlackCycle, joiden tavoitteena on kehittää käytöstä poistettujen renkaiden raaka-aineista uusioraaka-aineita (seitsemän teollisuuskumppania, viisi tutkimus- ja teknologiaorganisaatiota ja viisi maata kattava innovaatioryhmittymä).

End-of-life recycling solution

Renkaiden kierrätys lähialueellas

Ota yhteyttä paikallisiin viranomaisiin saadaksesi lisätietoja renkaiden kierrätyksestä lähialueellasi. Joissakin maissa voit etsiä verkosta lähimmän kierrätyskeskuksen, joka tarjoaa mahdollisuuden autonrenkaiden hävittämiseen.

Tarvitsetko uudet renkaat? Etsi lähellä oleva MICHELIN-rengasliike:

banner dealer locator

Löydä lähin rengasliike muutamassa sekunnissa

Auto
  • Auto
  • Moottoripyörä
Auto
  • Auto
  • Moottoripyörä
Paikanna minut

Suomen viisi suurinta kaupunkia

Miksi autonrenkaiden kierrätys on tärkeää?

Autonrenkaiden hävittäminen kierrättämällä tai autonrenkaiden kierrätys on vain yksi monista tavoista, joilla voimme vähentää renkaiden ympäristöjalanjälkeä niiden valmistuksesta elinkaaren loppuun.

Michelin käyttää ekosuunnittelun periaatteita rajoittaakseen renkaidensa ympäristövaikutuksia niiden elinkaaren jokaisessa vaiheessa aina raaka-aineiden hankinnasta ja tuotannosta renkaiden käyttöön ja kierrätykseen.

Osana kestävän kehityksen aatetta, Michelin toimii yhdessä alan sidosryhmien ja yhteistyökumppaneidensa kanssa edistääkseen renkaiden kierrätystä ja samalla vähentämään tuotteidensa ympäristövaikutuksia. Tavoitteena on, että vuoteen 2050 mennessä renkaat valmistetaan täysin kestävistä materiaaleista ja että renkaiden energiatehokkuus paranee 10 % vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2020 verrattuna.

Ympäristövaikutusten vähentäminen ei jää vain tähän, sillä Michelin pyrkii parantamaan myös kuljetuslogistiikkaa, suunnittelemaan renkaita, jotka vähentävät polttoaineen ja energian kulutusta, kuten MICHELIN e.PRIMACY -rengas, ja tekemään yhteistyötä muiden valmistajien kanssa kehittääkseen uusia huippuluokan kierrätysmenetelmiä, joiden avulla jätteet voidaan muuttaa raaka-aineiksi.

Tämä kiertotalouden aate perustuu Michelinin 4R-aatteeseen: Reduce (vähentää), Reuse (käyttää uudelleen), Recycle (kierrättää) ja Renew (uudistaa).

Michelin pyrkii kehittämään renkaiden kierrätystä kaikkialla maailmassa lisäämällä tietoisuutta ja auttamalla rajoittamaan käytöstä poistettujen renkaiden ympäristövaikutuksia. Esimerkiksi Chilessä Michelin rakentaa ensimmäistä maansiirtokoneiden renkaiden kierrätyslaitosta, jossa tarjotaan kokonaisvaltaista tietotaitoa vanhojen renkaiden keräämisestä ja materiaalien uudelleenkäytöstä.

Konsernin kestävän kehityksen ja kuljetuksen strategian tavoitteena on tehdä Michelinistä yksi maailman innovatiivisimmista, vastuullisimmista ja suorituskykyisimmistä yrityksistä kaikilla vastuualueillaan: talouteen, ympäristöön, sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin aiheisiin liittyvillä alueilla. Lue lisää osoitteessa michelin.com.

LÄHTEET

[1]  Lähde: Deloitte-tutkimus – TIP 2019 – 45 maata
[2] "Global ELT Management – maailmanlaajuinen tietämys sääntelystä, hallinnointijärjestelmistä, hyödyntämisen ja teknologioiden vaikutuksista”, WBCSD & Tyre Industry Project -rengasteollisuushanke)

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.