Pyörien suuntaus, renkaiden tasapainotus: milloin se on tehtävä?

Virheellinen pyörien suuntaus tai pyörien tasapainotus voi olla turvallisuusriski. Se voi myös lyhentää renkaiden käyttöikää, mistä aiheutuu lisäkuluja. 

Tässä artikkelissa kerrotaan tarkemmin, mitä renkaiden tasapainotus tarkoittaa ja milloin se kannattaa tehdä. Kerromme myös, mitä virheellinen pyörien suuntaus saattaa aiheuttaa ja miten asia voidaan korjata.  

Pyörien tasapainotus

Mitä on pyörien tasapainotus?

Pyörän tasapainotuksesta puhuttaessa tarkoitetaan rengasta ja vannetta kokonaisuutena. Pyörä voi olla epätasapainossa, kun yksi renkaan tai vanteen alue on raskaampi tai kevyempi kuin muut osat. Tämä epätasaisesti jakautunut massa luo epätasapainon. 

Pyörien tasapainotus on toimenpide, jossa pyörää kompensoidaan massalla, jotta sen tasapaino voidaan palauttaa ja pyöriminen optimoida.

Miten pyörät menevät epätasapainoon?

Jos renkaissa tai vanteissa on pientä epätasapainoa renkaita asennettaessa, tällaiset vaikutukset voivat usein lisätä dynaamista epätasapainoa. Sen vuoksi dynaaminen tasapainotus tulisi suorittaa aina kun renkaat vaihdetaan tai asennetaan takaisin paikoilleen.

Tasapainotus liittyy asennukseen. Rengasammattilainen tekee sen aina rengasasennuksen yhteydessä.

Miksi pyörien tasapainotus on tärkeää?

Vähänkin suurempi vanne- ja rengaskokoonpanossa ilmenevä epätasapaino voi aiheuttaa tärinää jousituksessa ja ajoneuvon rakenteessa tietyillä nopeuksilla. Tärinä tekee ajamisesta epämiellyttävää ja nopeuttaa renkaan kulutuspinnan sekä ajoneuvon muiden jousitusosien kulumista. Ennenaikainen kuluminen aiheuttaa lisäkustannuksia, sillä rengas joudutaan vaihtamaan uuteen liian aikaisin.

Pyörien tasapainotus ehkäisee auton epämiellyttävää tärinää sekä epätasaisesti kuluneen renkaan vaihdosta aiheutuvia ennenaikaisia kuluja.

Mistä tietää, ovatko renkaat epätasapainossa?

Selvin merkki on epämiellyttävä tärinä ajamisen aikana. Tärinä voi tuntua ohjauspyörässä, lattiassa, kojelaudassa tai istuimissa.

Epätasapaino saattaa olla havaittavissa vain tietyillä nopeuksilla, jotka aiheuttavat luontaisen tärinätaajuuden esimerkiksi jousitusjärjestelmiin ja ajoneuvon rakenteeseen.

Milloin renkaat kannattaa tasapainottaa?

Tasapainotus on tarpeen aina renkaan asennuksen yhteydessä. Jos pyörä on osunut esimerkiksi jalkakäytävän reunaan, vanne on saattanut vahingoittua, jolloin pyörä täytyy tasapainottaa. Jos olet epävarma, käänny ammattilaisen puoleen.

Miten pyörien tasapainotus tehdään?

Rengasammattilainen käyttää pyörän tasapainotuslaitetta, joka havaitsee epätasapainossa olevat alueet rengas- ja vannekokoonpanossa. Laitteen havaitsemiin paikkoihin vanteen sisä- tai ulkopuolelle asetetaan sitten painoja, jotta epätasapaino voidaan kompensoida.
– Teräsvanteet: rengasammattilainen kiinnittää painot vanteen laippoihin.
– Alumiinivanteet: rengasammattilainen asettaa painot tarranauhoilla puolien taakse, jotta vanne ei vahingoitu.

Lähin tasapainotus

Jos havaitset tärinää tai haluat vaihtaa renkaat, löydät lähimmän ammattilaisen käyttämällä jälleenmyyjähakua.

Pyörien suuntaus

Mitä on pyörien suuntaus?

Toisin kuin tasapainotus, joka tavallisesti tehdään rengas- ja vannekokoonpanolle, suuntaus koskee ajoneuvon jousitusta. Ajoneuvon jousituksen suuntaus tarkoittaa pyörien kulmien säätämistä valmistajan ohjeiden mukaisesti. Tähän liittyy ajoneuvon suuntauksen ja camber-kulman säätö, mistä kerrotaan alla tarkemmin. Tämä on monimutkainen toimenpide, jonka saa tehdä vain asiantuntija.

Mistä tietää, onko pyörien suuntaus virheellinen?

Jos rengas kuluu epätasaisesti tai sen käyttöikä on lyhyt, tämä saattaa viitata suuntausongelmaan.

Jos esimerkiksi huomaat, että renkaan olka-alue on muita alueita kuluneempi, kannattaa heti tarkistuttaa ajoneuvon jousituksen suuntaus ja säätää sitä tarvittaessa.

Näissä kuvissa renkaaseen merkityt alueet ovat kuluneet:

(1) Kuluminen esiin työntyvillä reunoilla on merkki huonosta suuntauksesta.
(2) Renkaan kulutuspinnan sisä- tai ulkosivun nopeampi kuluminen voi olla merkki camber-kulman virheellisestä säädöstä

Huono suuntaus voi johtaa:

•    muuttuneeseen ajoneuvon käyttäytymiseen, erityisesti huonoilla teillä, mikä on turvallisuusriski auton matkustajille (ajoneuvo puoltaa tien toiseen sivuun).
•    renkaiden ennenaikaiseen kulumiseen, jonka vuoksi ne joudutaan vaihtamaan uusiin liian aikaisin
•    liialliseen polttoaineen kulutukseen.

Miksi pyörien suuntaus voi olla virheellinen?

Virheellinen suuntaus voi johtua osumisesta jalkakäytävän reunaan, ajamisesta kuoppaan tai vakavimmissa tapauksissa onnettomuudesta.

Miksi on tärkeää, että pyörien suuntaus on säädetty oikein?

Oikein säädetty pyörän suuntaus auttaa optimoimaan ajoneuvon ohjattavuutta ja renkaan elinikää.

Lisäksi se auttaa säästämään rahaa:

•    Renkaasi kestävät pidempään.
•    Polttoainetta kuluu vähemmän.

Miten pyörien suuntausta säädetään?

Pyörien suuntaus tulee jättää ammattilaisen tehtäväksi. Ammattilainen tekee tarvittavat säädöt valmistajan suositusten mukaisesti, jotta ajoneuvon käyttäytyminen voidaan optimoida.

Geometriatarkistuksen aikana tarkastetaan useita säätöjä, kuten samansuuntaisuus ja camber-kulma, joilla on suora vaikutus renkaiden pitkäikäisyyteen.

1/ Aurauskulma

Aurauskulma viittaa saman akselin pyöriin.

Vasen: etupyörissä on aurausvirhe: ne kääntyvät sisäänpäin.
Oikea: etupyörissä on haritusvirhe: ne kääntyvät ulospäin.

Vasen:- Maissa, joissa on vasemmanpuoleinen liikenne, tilanne on päinvastainen. Kuljettaja kompensoi ohjaamalla oikealle, jolloin oikea rengas kuluu ennenaikaisesti. 

Oikea: - Maissa, joissa on oikeanpuoleinen liikenne, tien kaltevuus vetää autoa tien oikeanpuoleiseen sivuun. Kuljettaja yrittää kompensoida tätä ohjaamalla hieman vasemmalle, jolloin vasen rengas kuluu enemmän.

2/ Camber-kulma

Camber-kulma tarkoittaa pyörän pystykallistumaa, kun autoa katsotaan edestä päin.

Vasen:- Vasemmalla negatiivinen camber-kulma.

Oikea: -Oikealla positiivinen camber-kulma.

Jos kulma on liian leveä, rengas kuluu epätasaisesti.

Positiivinen camber-kulma tarkoittaa, että pyörän yläosa kallistuu poispäin ajoneuvosta. Liian suuri positiivinen camber-kulma kuluttaa renkaan ulkoreunaa.

Negatiivinen camber-kulma tarkoittaa, että kun pyörän yläosa kallistuu kohti ajoneuvon sisäpuolta. Liian suuri negatiivinen camber-kulma kuluttaa renkaan sisäreunaa.

Ajoneuvon camber-kulma tulee tarkistaa ja säätää, jotta rengas pysyy mahdollisimman tasaisena maassa suorilla teillä ja mutkissa. Jos etupyörien camber-kulmissa on liian suuri ero, ajoneuvo puoltaa liikaa toiselle sivulle.

Milloin pyörien suuntaus tulee tarkistuttaa?

Pyörien suuntaus on syytä tarkistuttaa, jos renkaissa ilmenee epänormaalia kulumista, ajoneuvon käsiteltävyydessä tai ohjauksessa ilmenee muutos ja kun uudet renkaat asennetaan.

Renkaan kuluminen tarkistetaan ajoneuvon katsastuksessa. Jos katsastaja huomaa epänormaalia kulumista, hän voi kehottaa tarkistuttamaan suuntauksen.

Lähin pyörän suuntaus

Voit käyttää jälleenmyyjähakua: sen avulla löydät lähimmän rengasasiantuntijan.

map search desktop

Löydä lähin rengasliike muutamassa sekunnissa

Auto
  • Auto
  • Moottoripyörä
Auto
  • Auto
  • Moottoripyörä
Paikanna minut

Suomen viisi suurinta kaupunkia

Käyttämääsi verkkoselainta ei tueta
Tämä verkkosivusto ei tue käyttämääsi verkkoselainta. Sen vuoksi kaikki toiminnot eivät välttämättä toimi aiotulla tavalla. Tämä saattaa hankaloittaa sisältöjen selaamista. Käytä tai päivitä/asenna jokin seuraavista selaimista, jotta voit käyttää tätä verkkosivustoa mahdollisimman monipuolisesti.