Renkaiden kulutuspinnan tarkistaminen: mitä tehdä, kun renkaat näyttävät kuluneilta?

Monet kääntyvät asiantuntijan puoleen renkaidensa tarkistamisessa, sillä se on paras tapa tarkistaa renkaiden kulutuspinnan ja sivuseinämien kunto. Renkaiden kulutuspinnan syvyys voidaan tarkistaa myös kulutuspinnan syvyysmittarin tai 20 pennin kolikon avulla. Vaihtoehtoisesti renkaan kulumisen voi tarkistaa myös kulutuspinnan kulumisvaroittimista, jotka on sijoitettu renkaan ympärille. Jos ne ovat jäljellä olevan kulutuspinnan tasalla, on aika vaihtaa rengas.

Mikä on renkaan kulutuspinta?

Aluksi on syytä selittää, mikä renkaan kulutuspinta todella on. Kun ymmärrät renkaiden kulutuspinnan tarkoituksen, osaat tarkistaa paremmin, onko renkaissa riittävästi kulutuspintaa.

Renkaan kulutuspinnalla tarkoitetaan renkaan ulkopintaa kiertäviä uria. Näiden urien tehtävänä on ylläpitää renkaiden pitoa tiellä esimerkiksi siirtämällä vettä renkaista ja estämällä vesiliirtoa. Lisäksi kulutuspinta auttaa auton pysähtymisessä. Ilman renkaiden kulutuspinnan tarjoamaa pitoa autoa olisi myös vaikeampaa saada liikkumaan.

Onko renkaissa erilaisia kulutuspintoja?

MICHELIN-renkaat on suunniteltu erilaisilla kulutuspintakuvioilla.
Jotkin niistä on suunniteltu parantamaan pitoa kaarreajossa. Toiset renkaat on taas suunniteltu parantamaan pitoa märissä tai lumisissa olosuhteissa siirtämällä vettä pois renkaista.

Renkaiden kulutuspinnat on suunniteltu kutakin käyttötapaa varten (maantiekäyttöön, talvikäyttöön, maastokäyttöön, sekakäyttöön...). Kaikilla on hieman erilaiset käyttötarkoituksensa, mutta yleisesti ottaen renkaiden kulutuspinta on olennainen tekijä turvallisuuden ja suorituskyvyn kannalta.

Miksi renkaan kulutuspinta kuluu?

Koska renkaat on valmistettu kumiseoksesta, niiden kulutuspinta kuluu väistämättä ajan myötä, mikä johtuu monista eri tekijöistä, kuten ajoneuvon tyypistä (hybridi-, sähkö- tai bensiiniautot), kuljettajan ajotavasta, ilmastosta, lämpötilasta, tienpinnan epätasaisuudesta, ajoneuvon kunnosta (camber-kulman asetukset, renkaan suuntaus ja tasapaino, jousitus, voimansiirto jne.), huollosta, rengaspaineesta...

Uusimmat MICHELIN-renkaat on suunniteltu tarjoamaan erinomaista pitkäikäisyyttä ja korkeaa suorituskykyä alusta loppuun asti (*) koko renkaan käyttöiän ajan. Michelinillä kutsumme tätä kestäväksi suorituskyvyksi – ”Performance made to last”!

Kun renkaat saavuttavat tietyn kulumispisteen, niillä ei saa enää ajaa laillisesti. Isossa-Britanniassa autot eivät läpäise katsastusta, jos renkaat ovat liian kuluneet. Siksi on tärkeää tietää, miten auton renkaiden kulutuspinnan kunto tarkistetaan oikein.

*Seuraavat rengassarjat on suunniteltu tarjoamaan korkeaa kestävyyttä ja suorituskykyä: MICHELIN CrossClimate², MICHELIN Primacy 4, MICHELIN Pilot Sport 4 , MICHELIN Alpin 6  ja MICHELIN Pilot Alpin 5.

Miten renkaan urasyvyys tarkistetaan?

Tarkista urasyvyydet näillä kolmella tavalla:

Kulumisvaroittimien avulla

Renkaan kulutuspinnan kulumisvaroittimet ovat pieniä, koholla olevia alueita kulutuspinnan urien pohjalla. MICHELIN-renkaissa Michelin-ukon kuva osoittaa varoittimien sijainnin kussakin kulutuspinnan pääurassa.

Rengas on vaihdettava heti, kun se kuluu näiden varoittimien tasalle. Jäljellä olevan kulutuspinnan syvyys on tällöin 1,6 mm, mikä vastaa lakisääteistä vähimmäissyvyyttä. Jos tämä raja ylittyy, turvallisuutesi vaarantuu ja rikot lakia.

Jos vain yksi renkaan kulumisvaroittimista on saavutettu, renkaassa on epänormaalia kulumista (liian suuri tai liian pieni ilmanpaine, virheellinen suuntaus). Käänny ammattilaisen puoleen renkaiden tarkistamiseksi!”

Urasyvyysmittarilla

Yksi parhaista laitteista on yksinkertainen ilmamittari, joka on suunniteltu juuri tätä mittausta varten. Renkaiden urasyvyysmittarit eivät maksa paljon, ja niillä voidaan varmistaa kulutuspinnan taso tarkasti ja nopeasti. 

20 pennin kolikkotestin avulla Isossa-Britanniassa

renkaiden kulutuspinta on käyttää 20 pennin kolikkoa kulutuspinnan urasyvyysmittarin sijasta. 20 pennin kolikon reunus on juuri sopivan kokoinen 1,6 mm:n syvyyden mittaamiseen. Sinun ei siis tarvitse tehdä muuta kuin työntää kolikko kuluneiden renkaiden uriin ja tarkistaa, katoaako kolikon reunus näkyvistä. Jos näin on, jäljellä oleva renkaan kulutuspinnan syvyys on riittävä. Jos taas kolikon reunus jää näkyviin, rengas on kulunut liikaa ja se on vaihdettava välittömästi.

Renkaiden pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm 3/4-alueella renkaan kulutuspinnasta.

Kuluminen on aina tarkistettava useista kohdista renkaan ympärysmittaa ja leveyttä. Renkaat tulee myös tarkastuttaa säännöllisesti ammattilaisella sekä sisä- että ulkopuolelta.
Jos lakisääteinen kulutuspinnan kulumisraja on saavutettu, rengas on irrotettava ja vaihdettava.

Sinun tulee kääntyä ammattilaisen puoleen, jos saman akselin renkaiden välillä on epänormaalia kulumista tai eroja.

map search desktop

Löydä lähin rengasliike muutamassa sekunnissa

Auto
  • Auto
  • Moottoripyörä
Auto
  • Auto
  • Moottoripyörä
Paikanna minut

Suomen viisi suurinta kaupunkia

Kaikki näkyvät reiät, viillot tai epämuodostumat on tarkistettava perusteellisesti. Jätä tämä ammattilaisen tehtäväksi! Ammattilainen kertoo sinulle, voidaanko rengas korjata vaurion jälkeen.

Michelin suosittelee varotoimenpiteenä renkaiden vaihtamista, kun renkaan valmistuspäivästä on kulunut 10 vuotta, vaikka renkaan yleinen kunto näyttäisi paljain silmin hyvältä
ja renkaan kuluminen olisi lakisääteisen rajan sisällä. Tämä kymmenen vuoden ikäraja lasketaan renkaan DOT-merkinnän päivämäärästä.

Löydä Michelin-renkaasi muutamassa sekunnissa