LÖYDÄ OIKEA RENGASLÖYDÄ OIKEA RENGAS NÄYTÄ KAIKKI RENKAATNÄYTÄ KAIKKI RENKAAT JÄLLEENMYYJÄTJÄLLEENMYYJÄT

Osto-opas

Milloin on aika vaihtaa renkaat?

Michelin 18 toukokuuta 2010

Milloin on aika vaihtaa renkaat?

Säännöllisesti tarkastetut renkaat kestävät pidempään

Tarkasta säännöllisesti renkaan kulutuspinnan urien syvyys, yleinen kunto, rengaspaineet, sivun vauriot ja mahdolliset jäljet epäsäännöllisestä kulumisesta.  Jos olet epävarma, tarkistuta rengas ammattiliikkeessä, joka osaa ratkaista, voiko renkaalla  ajamista jatkaa.

Kuusi syytä vaihtaa renkaat

Olemme listanneet kuusi erilaista syytä, joiden vuoksi renkaat on vaihdettava tai niiden vaihtamista on syytä harkita.
Joissakin tapauksissa renkaat voi korjata. On kuitenkin tärkeää, että korjauskelpoisuuden arvioi koulutettu rengasammattilainen.

1. Pistovaurio

Nykypäivän renkaat ovat vahvatekoisia ja kestävät hyvin käyttöä. Pistovaurioita esiintyy kuitenkin aika ajoin. Jos sellainen sattuu kohdalle, anna asiantuntijan tarkastaa renkaasi korjauskelpoisuuden määrittämiseksi.

Turvallisuusohjeet, mikäli renkaaseen tulee pistovaurio matkan aikana

  • Huomioi aina oma ja matkustajien turvallisuus, aja tien sivuun ja pysäytä auto turvalliseen paikkaan.
  • Sammuta moottori
  • Laita  hätävilkut päälle
  • Pue ylle huomioliivit
  • Aseta varoituskolmio paikalleen 100 metrin etäisyydelle ajoneuvosta.

Turvallisuutesi on tärkeintä! Muutama vinkki renkaanvaihtoon

  • Pidä mukana työhansikkaita.
  • Pidä mukana jätesäkkiä, johon voit laittaa likaisen renkaan.
  • Pidä mukana tukevaa laudankappaletta, jonka päälle voit panna tunkin.Maaperä voi olla pehmeä.
  • Voitele ohuelti pulttien kierteet. Tämä helpottaa pulttien poistamista.
  • Kun olet asentanut renkaan, varo ajamasta liian lujaa. Renkaan ilmanpaine voi olla väärä, mikä voi vaikeuttaa ajoneuvosi hallintaa.
  • Aja lähimmälle huoltoasemalle tarkastamaan rengaspaineet.
  • Virheellisesti kiristetyt pultit voivat vääntää jarrulevyn kieroon ja vaurioittaa pyörien ripustuksia.
  • Pultit kiinnittyvät tasaisimmin momenttiavaimella, jolla voit mitata ja säännellä kiristysvoimaa.
  • Ellei sinulla ole momenttiavainta, tarkistuta pyöräsi jälleenmyyjällä.

2. Kun renkaat ovat kuluneet lailliseen rajaan asti

Renkaiden kulumisaste on hyvä tarkistaa säännöllisesti, mutta kuinka se tehdään? Seuraavassa muutama vinkki, joiden avulla voit tarkistaa, ovatko renkaasi kuluneet loppuun.

Legal limit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renkaiden olka-alueella esiintyvät Michelin-ukot osoittavat kulumisvaroittimien sijainnin. Jos rengas on kulunut näiden kulumisvaroittimien tasolle, se on vaihdettava.

Kulutuspinnan lakisääteisen vähimmäissyvyyden tulee olla vähintään 1,6 mm kesärenkaissa ja 3,0 mm talvirenkaissa.

Talvikulutuspinnan kestävyysmerkit 4 mm:ssä

Keskisyvyinen kulutuspinnan kestävyysmerkki ilmaisee jäljellä olevan 4 mm:n kuviosyvyyden. Täydessä kuviosyvyydessä olevien MICHELIN 3D -urien ansiosta rengas säilyttää talvisuorituskykynsä tämän merkin alapuolella.

 

3. Renkaissa on merkkejä ikääntymisestä

Renkaan käyttöikää on vaikea ennakoida, sillä se ei riipu renkaan valmistusajankohdasta. Renkaan käyttöikään vaikuttaa moni tekijä: sääolosuhteet, säilytys ja käyttö, kuormitus, nopeus, paine, ajotyyli ym.

Tarkista renkaat säännöllisesti

Tästä syystä renkaat on tarkastettava säännöllisesti mahdollisen ikääntymisen tai heikkenemisen varalta. Ne voivat ilmetä esimerkiksi kumin säröilynä kulutuspinnassa, olka-alueella tai sivulla. Säännöllisen ilmanpaineen tarkistuksen lisäksi suositellaan, että kaikki renkaat (myös vararenkaat) tarkistutetaan säännöllisesti rengasasiantuntijalla, joka arvioi, voiko renkaiden käyttöä jatkaa.

Mikä on liian vanha? Viisivuotistesti

Kun renkaita on käytetty viisi vuotta tai kauemmin, tällainen tarkastus tulee suorittaa vähintään kerran vuodessa.   Noudata autonvalmistajan suosituksia koskien alkuperäisten renkaiden vaihtoa.  Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä Michelin suosittelee, että kaikki yli 10 vuotta vanhat renkaat (tarkista valmistusajankohta DOT-merkinnästä) tulee korvata uusilla, vaikka ne näyttäisivätkin olevan hyvässä kunnossa ja urasyvyys täyttäisi lain vaatimukset.

Damaged tyre

4. Renkaassa on vaurio

Rengas voi vaurioitua sen osuessa esimerkiksi jalkakakäytävän reunaan, ajoradalla olevaan kuoppaan tai terävään esineeseen ja siitä voi tulla ajokelvoton. Rengasvauriot on aina syytä tarkistuttaa ammattilaisilla, joilla on asiantuntemus ratkaista, voiko renkaan korjata vai onko se vaihdettava uuteen. Vaurioitunutta tai tyhjänä ajettua rengasta ei pidä käyttää.

Rengas on korjauskelvoton seuraavissa tapauksissa:

  1. Renkaan sivussa on pistovaurioita
  2. Reunavaijeri vaurioitunut tai näkyvissä
  3. Renkaan kulutuspinnassa on irtautumista
  4. Renkaan kumissa esiintyy säröilyä/poimuuntumista
  5. Rengas on öljyn tai ruosteen vaurioittama
  6. Sisäkumikalvossa on murtumaa tai säröilyä liian alhaisen rengaspaineen vuoksi.

5. Renkaassa on epäsäännöllistä kulumista

Epänormaali, epätasainen kuluminen - laikukas kuluminen, laidoilla, keskellä - viittaa usein mekaaniseen ongelmaan (kuluneet tai väsyneet iskunvaimentimet, voimansiirto, pyörän suuntaus, vaihdelaatikko..), tasapainotushäiriöt ym. Se voi myös johtua ajosta ali- tai ylipaineisilla renkailla.

Tasapainotuta pyörät samalla kun vaihdat alle talvi/kesärenkaat. Tasapainotus parantaa ajomukavuutta ja pidentää käyttöikää.

Yleisimmät syyt epäsäännölliseen kulumiseen

  • Toispuoleinen kuluminen: pyörien yhdensuuntaisuusvirhe tai tasapainottamattomat pyörät.
  • Olkapääkuluminen: liian matala rengaspaine.
  • Voimakkaampi kuluminen kulutuspinnan keskiosassa: liian korkea tai liian matala rengaspaine.

6. Eri rengastyypit

Parhaan suorituskyvyn takaamiseksi on suositeltavaa käyttää samaa rengastyyppiä etu- ja taka-akselilla. Renkaiden erilaiset pintakuviot, rakenne ja kuluneisuusaste voivat vaikuttaa ajovakavuuteen ja käsiteltävyyteen. Erityisen tärkeää on asentaa samalle akselille samanarvoiset renkaat. Kun autossa käytetään talvirenkaita, kaikkien neljän renkaan tulee olla joka nastoitettuja tai nastattomia.

Älä koskaan asenna sekaisin radiaali- ja diagonaalirenkaita

Älä asenna samaan autoon radiaali- ja diagonaalirenkaita.  Mikäli tämä on kuitenkin ehdottoman välttämätöntä, älä koskaan asenna niitä samalle akselille. Jos autoon asennetaan kaksi radiaali- ja kaksi diagonaalirengasta, radiaalirenkaat on asennettava taka-akselille.

Voit löytää oikean renkaan autoosi monella tavalla. Jos olet epävarma, käytä Michelinin "Rengasvalitsin" -toimintoa.

7. Mitä laki sanoo?

Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm ja talvirenkaiden vähintään 3 mm.

Talvirengaspakko alkaa 1. joulukuuta ja kestää helmikuun loppuun saakka. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin sen mukaan, kumpi päivämäärä on myöhemmin.  Nastarenkaita voi käyttää muunakin aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

LÖYDÄ OIKEA MICHELIN-HENKILÖAUTONRENGAS

Löydät rengassuosituksen ilmoittamalla autosi tiedot tai rengaskoon.

  • HENKILÖAUTOT
  • SUV / 4X4
  • JAKELUAUTOT
Loader