TIEAJO
• Noudata autonvalmistajan ilmoittamia suosituspaineita
RATA-AJO
RENGASPAINEIDEN HALLINTA RADALLA
• Ratapäivän alussa tai pitkän tauon jälkeen: Aloita aina tieajoon suositelluilla ilmanpaineilla
• Valmistele rengas: Nosta vähitellen renkaiden lämpötilaa:
- 2 maltillista kierrosta
- 3 nopeampaa kierrosta
• Säädä kuuman renkaan paine:
- Aurinkoinen sää: Palaa autonvalmistajan suosittelemiin rengaspaineisiin
- Sateinen sää: ei muutosta rengaspaineessa (voi olla autonvalmistajan suositusta korkeampi)
• Muutaman kierroksen jälkeen: Vähäiset säädöt ovat mahdollisia riippuen renkaan kulumisesta ja auton tasapainosta
ENNEN SIIRTYMISTÄ RADALTA TAKAISIN TIELLE
• Tarkista aina renkaiden kulumismuoto ja jäljellä olevat urasyvyydet (vähintään 1,6 mm). Varmista myös, ettei renkaissa ole vaurioita
• Kun renkaat ovat jäähtyneet, säädä uudelleen autonvalmistajan ilmoittamat suosituspaineet
• Kytke takaisin auton turvajärjestelmät, kuljettajan tukijärjestelmät ja rengaspaineiden valvontajärjestelmät
• Jos ratapäivää varten renkaisiin on tehty erityinen säätö (esimerkiksi camber-arvon muuttaminen), on erittäin tärkeää palauttaa ne takaisin tieasetuksessa
TÄRKEÄÄ!
• Jos MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 connect -renkaat ovat pidempään poissa käytöstä, irrota ne ajoneuvosta (vanteilla) ja vähennä niistä ilmaa noin puoleen normaalista rengaspaineesta
• Säilytä renkaat pimeässä, puhtaassa ja kuivassa paikassa suojassa auringonvalolta ja otsonilähteiltä Michelinin ilmoittamien Turvallisuus- ja käyttöohjeiden mukaisesti. Muista varastointilämpötila, jonka on aina oltava yli 0°C.
• Älä käytä, säilytä, käsittele tai kuljeta MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 connect -renkaita alle -10 °C:n lämpötilassa.
• Tällaiset olosuhteet heikentävät renkaan ainesosia ja voivat alentaa sen suorituskykyä. Kylmässä lämpötilassa kumiin voi ilmestyä säröilyä tai viiltoja, jotka voivat vaurioittaa renkaan käyttökelvottomaksi
• Älä milloinkaan käytä rengasta, jonka kulutuspinnalla tai sivuilla on merkkejä viilloista / halkeamista / muista vaurioista. Jos olet epävarma, ota yhteyttä Michelinin paikalliseen tekniseen osastoon.
• Renkaaseen saattaa syntyä vaurioita rajussa rata-ajossa tai ajettaessa pitkään tai liian usein radan kanttikivien päältä
• Tästä syystä renkaat tulisi aina tarkistaa silmämääräisesti jokaisen ajon jälkeen ennen palaamista takaisin radalle
• Ajettaessa pitkään tai liian usein radan kanttikivien päältä tai poistuttaessa radalta renkaat on syytä tutkia tarkemmin. Tällöin rengas on irrotettava vanteelta ja tutkittava huolellisesti sen ulko- ja sisäpuoli
Ohjausgeometria, esim. camberkulma
• Rata-ajossa auton ohjauskulmia (erityisesti camber-kulmaa) voidaan säätää kaarrenopeuden ja pidon parantamiseksi maksimoimalla renkaan kosketuspinta-alaa. Lisäksi estetään ulkokaarteen puoleisen olka-alueen liiallinen kuluminen/väsyminen.
• Camber-kulma: optimaalisessa ratakäytössä negatiivisen camber-kulman on oltava -1,5° ja -3° välillä radasta ja ajoneuvotyypistä riippuen. Negatiivinen camberkulma ei saa KOSKAAN ylittää -4°.
• Camber-arvot on palautettava valmistajan suosittelemiin "tie"-asetuksiin ennen radalta poistumista. Näin varmistetaan ajoneuvon ja renkaiden oikea käsiteltävyys ja ajo-ominaisuudet
KÄYTTÖSUOSITUKSET
• MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 connect on ratarengas (semi slick -rengas), joka on optimoitu KUIVALLA radalla ajoon.
Märällä radalla tai tiellä ajettaessa erityisesti kuluneilla semi-slicks-renkailla on taipumus joutua vesiliirtoon. Aja siis varovasti ja vähennä nopeutta märällä pinnalla. Varmista myös, että auton turvajärjestelmät on kytketty päälle.
Rengas on hyväksytty laillisesti tie- ja moottoritiekäyttöön niissä maissa, joissa sitä myydään.
• Parhaan ajettavuuden takaamiseksi radalla ja tiellä suosittelemme ehdottomasti asentamaan renkaat kaikkiin neljään pyörään